[elektro-etc] fogyasztas
charles hoss
dexter at bekesnet.hu
Tue Aug 22 13:02:28 CEST 2006
vajk fekete wrote:
> egyszer olvastam egy nagyon szemleletes magyarazatot az egr-re (exhaust gas recirculation, kipuff visszavezetes)
>
> a motorral az a baj, hogy a legnagyobb teljesitmeny aranyos a loketterfogattal, tehat eros motorhoz nagy hengerek kellenek.
> viszont ha kisebb teljesitmeny kell (alapjarat, utazas, lassu haladas), akkor ugye jobb lenne egy kisebb motor hatasfok szempontjabol. hogyan csokkentsuk a henger meretet menet kozben??? kellene bele valami ballasztot benyomni, ami nem egheto, nincs benne oxigen, nem vesz reszt a folyamatokban, nem huti a motort, es lehetoleg gaz halmazallapotu, mert ha szilard nem fer el a dugatttyu. hat futott argon pl jo lenne, de a kipuff gaz sem rosszabb.
>
> vajk
igen , lenyegileg "levakolsz" egy kicsit a hengerebol .
erre ket lehetoseg van kapasbol :
a, lekapcsolsz egy hengert a befecskendezo sorrol - es kesz ,
osszenyomja a beszivott gazt a motor , hot von el a hutovizbol , majd
kitagul , dolgozik , visszadja a suritesre elment energiat - a tobbi
henger megy tovabb - ok nyilvan azonos osszteljesitmenyhez tobb gazt
igenyelnek majd , tehat ok is kozelebb jutnak a hatekony uzemet jelzo
3/4-ed gazhoz , igy az auto kevesebbet eszik - ez a DoD displacement on
demand rendszer - az uj cherokee ilyen .
b, a hegereket toltod fel , ennek a modszere az EGR . regebbi , de
nagyon hatekony - egyik hatulutoje hogy MAP (sziveternyomas) meros
motoron nem megoldhato , mert a kipufogogazt beleszamolja a feltoltesbe
es igy benzint ad hozza - az ataramlasmeres pedig ritka kiveteltol
eltekintve (mitsu) nem pontos
ez a modszer alacsonyabb hegerszamu motorokon , karbis gepeken , otthoni
modszerekkel is jol mukodtetheto .
bye
dexter
More information about the Elektro-etc
mailing list