[elektro-etc] fogyasztas

charles hoss dexter at bekesnet.hu
Tue Aug 22 13:02:28 CEST 2006



vajk fekete wrote:
> egyszer olvastam egy nagyon szemleletes magyarazatot az egr-re (exhaust gas recirculation, kipuff visszavezetes)
> 
> a motorral az a baj, hogy a legnagyobb teljesitmeny aranyos a loketterfogattal, tehat eros motorhoz nagy hengerek kellenek. 
> viszont ha kisebb teljesitmeny kell (alapjarat, utazas, lassu haladas), akkor ugye jobb lenne egy kisebb motor hatasfok szempontjabol. hogyan csokkentsuk a henger meretet menet kozben??? kellene bele valami ballasztot benyomni, ami nem egheto, nincs benne oxigen, nem vesz reszt a folyamatokban, nem huti a motort, es lehetoleg gaz halmazallapotu, mert ha szilard nem fer el a dugatttyu. hat futott argon pl jo lenne, de a kipuff gaz sem rosszabb.
> 
> vajk
igen , lenyegileg "levakolsz" egy kicsit a hengerebol .
erre ket lehetoseg van kapasbol :
a, lekapcsolsz egy hengert a befecskendezo sorrol - es kesz , 
osszenyomja a beszivott gazt a motor , hot von el a hutovizbol , majd 
kitagul , dolgozik , visszadja a suritesre elment energiat - a tobbi 
henger megy tovabb - ok nyilvan azonos osszteljesitmenyhez tobb gazt 
igenyelnek majd , tehat ok is kozelebb jutnak a hatekony uzemet jelzo 
3/4-ed gazhoz , igy az auto kevesebbet eszik - ez a DoD displacement on 
demand rendszer - az uj cherokee ilyen .
b, a hegereket toltod fel , ennek a modszere az EGR . regebbi , de 
nagyon hatekony - egyik hatulutoje hogy MAP (sziveternyomas) meros 
motoron nem megoldhato , mert a kipufogogazt beleszamolja a feltoltesbe 
es igy benzint ad hozza - az ataramlasmeres pedig ritka kiveteltol 
eltekintve (mitsu) nem pontos

ez a modszer alacsonyabb hegerszamu motorokon , karbis gepeken , otthoni 
modszerekkel is jol mukodtetheto .

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list