[elektro-etc] Combino gyorsitas-lassitas
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Aug 12 02:32:05 CEST 2006
javarga wrote:
> A metronal nem lendkerek van, ami tarolja az energiat? Ha nem, akkoris
> olvastam ilyenrol jo regen (talan buszoknal).
A metrónál van egy külön lehetőség, amit máshol talán nem is lehet
alkalmazni: Az állomások picit magasabban vannak, így amikor nekiindul,
mindig lejtőn halad (így csinálják az alagutat), amikor fékeznie kell, meg
emelkedőn. Persze ez nem jelenti, hogy ezzel el van sikálva a gyorsítás és
lassítás, ez csak hozzájárul picit az energiatakarékossághoz. Persze lehet,
hogy egész más okból van ez így, semmi köze az energiamegtakarításhoz.
Hullámvasutat mégse csináhatnak. :-)
A lendkerekes módit buszokhoz agyalták ki. Hogy aztán megcsinálták-e bárhol
élesben, azt nem tudom. Én rinyálnék attól a gigászi energiától, ami abban
eltárolódhat, de lehet, hogy alaptalan a félelmem.
Egy kis lefekvés előtti számolás, hogy vajon a combinóban el lehetne-e
tárolni a fékezéskori energiát:
Legyen a lendkerék átmérője 2 méter, a tömeg kb 1,8m-en koncentrálódjon egy
40x40 centis vasgyűrűben, aminek a tömege 7 tonna, tehetetlenség nyomatéka
5700 kg*m^2.
A részleteket mellőzve, ha a fordulatszámot felengedjük annyira, hogy
10kp/mm2 legyen az átlagos húzófeszültség a gyűrűben, akkor 89 rad/s
fordulatszám jön ki, ebből meg több, mint 22MJ energia.
A 100 tonnás szerelvény mozgási energiája 50km/h-nál csak 10MJ, tehát nem
volna akadálya ilyen lendkerékben (vagy több ennél kisebb lendkerékben)
eltárolni az energiát, aztán innen visszanyerni.
Azért nekem a konditelep jobban tetszik. Kisebb lenne a tömege is. Fel kéne
engedni 600V-ról mondjuk 1000-ig, ebben a tartományban kéne elrakni az
energiát.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list