[elektro-etc] Combino gyorsitas-lassitas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat Aug 12 02:32:05 CEST 2006


javarga wrote:
> A metronal nem lendkerek van, ami tarolja az energiat? Ha nem, akkoris
> olvastam ilyenrol jo regen (talan buszoknal).

A metrónál van egy külön lehetőség, amit máshol talán nem is lehet 
alkalmazni: Az állomások picit magasabban vannak, így amikor nekiindul, 
mindig lejtőn halad (így csinálják az alagutat), amikor fékeznie kell, meg 
emelkedőn. Persze ez nem jelenti, hogy ezzel el van sikálva a gyorsítás és 
lassítás, ez csak hozzájárul picit az energiatakarékossághoz. Persze lehet, 
hogy egész más okból van ez így, semmi köze az energiamegtakarításhoz. 
Hullámvasutat mégse csináhatnak. :-)

A lendkerekes módit buszokhoz agyalták ki. Hogy aztán megcsinálták-e bárhol 
élesben, azt nem tudom. Én rinyálnék attól a gigászi energiától, ami abban 
eltárolódhat, de lehet, hogy alaptalan a félelmem.

Egy kis lefekvés előtti számolás, hogy vajon a combinóban el lehetne-e 
tárolni a fékezéskori energiát:

Legyen a lendkerék átmérője 2 méter, a tömeg kb 1,8m-en koncentrálódjon egy 
40x40 centis vasgyűrűben, aminek a tömege 7 tonna, tehetetlenség nyomatéka 
5700 kg*m^2.

A részleteket mellőzve, ha a fordulatszámot felengedjük annyira, hogy 
10kp/mm2 legyen az átlagos húzófeszültség a gyűrűben, akkor 89 rad/s 
fordulatszám jön ki, ebből meg több, mint 22MJ energia.

A 100 tonnás szerelvény mozgási energiája 50km/h-nál csak 10MJ, tehát nem 
volna akadálya ilyen lendkerékben (vagy több ennél kisebb lendkerékben) 
eltárolni az energiát, aztán innen visszanyerni.

Azért nekem a konditelep jobban tetszik. Kisebb lenne a tömege is. Fel kéne 
engedni 600V-ról mondjuk 1000-ig, ebben a tartományban kéne elrakni az 
energiát.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list