[elektro-etc] Combino gyorsitas-lassitas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat Aug 12 03:04:09 CEST 2006


Huszti Andras wrote:

>> tenne gazdasagosabba - sebesseg - helyzeti energia atalakitonak is
>> hivhatnank :)
>> francokat a visszataplalasba - soha tobbe piroslampa , sebesseg
>> kenyelem
> Az utasok meg az ablakon kihajolva rokazhatnak amerre akarnak :) Es mi
> lesz a vidamparkal? Mit csinaljon a regi hullamvasuttal?

:-)))))) Ezt elképzeltem, nem semmi.

Különben nem biztos, hogy rókáznának. Lehet, hogy nem is nagyon lehetne 
érezni a gyorsulást, viszont van két probléma.

Először is, ha üzemzavar van, nem tud feljönni a járgány, csak ha valami 
fogaskereket raknak be a rendszerbe.
Ha meg fel tud jönni, akkor elég lanyha gyorsulás jöhet csak szóba, baromira 
megnőne a menetidő. Rövid menetidőhöz meg valóban hullámvasutat 
megszégyenítő pálya kéne. :-)))) Bár fene tudja. Nézzük csak!

Az utasokkal együtt 100 tonnás szerelvény gyorsulása kb úgy számolható, hogy 
asszem 70-nel tud menni (itt lehet korlátozva), ekkor képes valszleg 
800kW-ra a hajtás. Legyen ez mind gyorsításba fektethető, ekkor 40kN a 
vonóerő, azaz kb 0,4m/s^2 gyorsulásra képes. Na legyünk megengedőbbek, 
alacsonyabb sebességen is legyen képes 800kW-ra, azaz tudjon akár 1m/s^2 
gyorsulást is. Ezt még a sín talán győzi surlódással.
Ekkora gyorsuláshoz nem is kell olyan meredek pálya! Kb 10%-os lejtő.

Viszont azt el lehet felejteni, hogy a két megálló közti részt sokmindenre 
lehetne használni. Ha födémet is alapul veszünk, akkor kb 4m-re le kéne 
engedni, az kétszer bő 40 méter, tehát a két megálló közti táv mínusz kb 
100m lenne használható bármire. Hááát, elég ronda lenne a körút. :)

Viszont, ha a fogaskerék megoldható (csakis vész esetére), akkor lehetne 
akár 20-30 %-os is a lejtő-emelkedő. Ez már valóban hullámvasút lenne. :) A 
combinó felgyorsulna, de úgy, hogy az elején az utasok zuhannak előre, hátul 
meg hátra, és amikor a hátsók a bukóba érnek, a gyomruk a torkukba tolul... 
a másik oldalon megérkezve az elől lévők éreznek ugyanilyet. :-))) Sőt, ha 
elég hosszú a szerelvény, a súlytalanság állapotát is gyakorolhatják. :-))) 
Feltéve, hogy a szerelvény a pályán marad, mert ezt spéci görgőkkel 
bizosítják.

Ja, és a pálya aljánál, amikor vizszintesbe hajlik, vagy helyből a lejtőből 
emelkedőbe, az emberek súlya megduplázódhat. A gyengébbek összerogynak, ha 
nem kaptak ülőhelyet, az elejtett dinnyék szétmennek, és hát tényleg 
hányadékban csúszkálnának az utasok. Seggen. :-))) Hol a padlón, hol a 
plafonon. :-))

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list