[elektro-etc] Combino gyorsitas-lassitas
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Aug 12 03:04:09 CEST 2006
Huszti Andras wrote:
>> tenne gazdasagosabba - sebesseg - helyzeti energia atalakitonak is
>> hivhatnank :)
>> francokat a visszataplalasba - soha tobbe piroslampa , sebesseg
>> kenyelem
> Az utasok meg az ablakon kihajolva rokazhatnak amerre akarnak :) Es mi
> lesz a vidamparkal? Mit csinaljon a regi hullamvasuttal?
:-)))))) Ezt elképzeltem, nem semmi.
Különben nem biztos, hogy rókáznának. Lehet, hogy nem is nagyon lehetne
érezni a gyorsulást, viszont van két probléma.
Először is, ha üzemzavar van, nem tud feljönni a járgány, csak ha valami
fogaskereket raknak be a rendszerbe.
Ha meg fel tud jönni, akkor elég lanyha gyorsulás jöhet csak szóba, baromira
megnőne a menetidő. Rövid menetidőhöz meg valóban hullámvasutat
megszégyenítő pálya kéne. :-)))) Bár fene tudja. Nézzük csak!
Az utasokkal együtt 100 tonnás szerelvény gyorsulása kb úgy számolható, hogy
asszem 70-nel tud menni (itt lehet korlátozva), ekkor képes valszleg
800kW-ra a hajtás. Legyen ez mind gyorsításba fektethető, ekkor 40kN a
vonóerő, azaz kb 0,4m/s^2 gyorsulásra képes. Na legyünk megengedőbbek,
alacsonyabb sebességen is legyen képes 800kW-ra, azaz tudjon akár 1m/s^2
gyorsulást is. Ezt még a sín talán győzi surlódással.
Ekkora gyorsuláshoz nem is kell olyan meredek pálya! Kb 10%-os lejtő.
Viszont azt el lehet felejteni, hogy a két megálló közti részt sokmindenre
lehetne használni. Ha födémet is alapul veszünk, akkor kb 4m-re le kéne
engedni, az kétszer bő 40 méter, tehát a két megálló közti táv mínusz kb
100m lenne használható bármire. Hááát, elég ronda lenne a körút. :)
Viszont, ha a fogaskerék megoldható (csakis vész esetére), akkor lehetne
akár 20-30 %-os is a lejtő-emelkedő. Ez már valóban hullámvasút lenne. :) A
combinó felgyorsulna, de úgy, hogy az elején az utasok zuhannak előre, hátul
meg hátra, és amikor a hátsók a bukóba érnek, a gyomruk a torkukba tolul...
a másik oldalon megérkezve az elől lévők éreznek ugyanilyet. :-))) Sőt, ha
elég hosszú a szerelvény, a súlytalanság állapotát is gyakorolhatják. :-)))
Feltéve, hogy a szerelvény a pályán marad, mert ezt spéci görgőkkel
bizosítják.
Ja, és a pálya aljánál, amikor vizszintesbe hajlik, vagy helyből a lejtőből
emelkedőbe, az emberek súlya megduplázódhat. A gyengébbek összerogynak, ha
nem kaptak ülőhelyet, az elejtett dinnyék szétmennek, és hát tényleg
hányadékban csúszkálnának az utasok. Seggen. :-))) Hol a padlón, hol a
plafonon. :-))
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list