[elektro-etc] HUSZTI ANDRÁS VÁLASZ

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Aug 11 12:59:55 CEST 2006


Huszti Andras wrote:

> Vegulis mind1, mert kerek-perec leirta a BKV, hogy ha lenne legkondi
> azt a felso vezetek nem birna ki.

Okos, roppant okos. (volt, aki leírta). A 800kW-os hajtást elbírja, de a max 
pártíz kW-os légkondit nem. Agyam eldobom.

Ha a légkondi kimeneti teljesítménye mondjuk 30kW, azt már rohadtul 
megéreznék az utasok, sőt, alkalomadtán fáznának is, akkor a betáp 
teljesítmény kb 10kW vagy kevesebb. A felsővezeték 600V-os, az annyimint 
17A. :-) Ennek nyilván a sokszorosát kibírja egyhelyben is, mondjuk legyen 
50A. Ehhez 150kW körüli hűtőteljesítmény tartozik. Ettől a szokásos 
közlekedési viszonyok mellett is meg lehetne fagyni a villamosban. :-)

Nézzük csak a levegőt, amit hűthetne első közelítésben. Csak azért ezt 
számolom, mert ezt könnyű, a burkolatok hűtése más tészta, arról kevés infóm 
lehet.

Vegyük az egészet egy üres doboznak, ami 54m hosszú, 2,4m széles, ugyanilyen 
magas, ennyi levegő van benne. Ez durván 300m3.
A levegő fajhője cp=kb 1,3kJ/m3K, tehát az egész levegő kb 400kJ/K. Ha ebbe 
benyomunk 150kW hűtést, az azt jelenti, hogy 2,6 másodpercenkét fog a 
léghőmérséklet 1 fokot csökkenni. Azaz 40 fokból kiindulva 2 percen belül 
eléri a fagypontot. :-) További 1-2 perc, és az utasok haján, szakállán, 
szempilláin megjelenne a dér. :-) Kis várakozás, és előállna az a szitu, ami 
abban a reklámban van, amiben a yard megállítja a nőt, az meg iszik egy 
korty kurvafriss nemtommit, és deresre leheli a pofát. :-)

Az mindegy, hogy a tárgyak, felületek melegek maradnak, ennyi idő után meg 
se mozdulnak, a levegő simán lehülne ennyire.

Szóval nagyon elcseszett duma volt ez, hogy a felsővezeték ígymegúgy. 
Nyilván nem kéne ilyen brutál hűtés a villamosba, de ez a brutál hűtés is 
csak 50A-t fogyasztana fent, amitől egy 6...10mm2-es kanóc se esne kétségbe. 
De a felsővezeték ennél jóval brutálisabb, az áramszedő is, ráadásul 
mindkettőnél a találkozási ponttól kétirányban közlekedik az áram.

Na meg ugye a 800kW-hoz bizony már 1300A-nél is több tartozik, erre van a 
felsővezeték és az áramszedő is méretezve.

Qrvára rühellem, amikor tök hülyének néznek. (Akkor is, ha talán sohasem 
fogok felszállni a combinóra, max azért fogok mégis, hogy kipróbáljam.)

Az is barom duma - utólag belegondolva -, hogy x tonnát kell emiatt cipelnie 
a villamosnak pluszban. 1. nem számít, mert visszatáplálás van, tehát a 
tömegekbe befordított energia visszanyerődik. A surlódási/gödrülési 
ellenálást nehogymá lényegesen befolyásolja. 2. Nemtom, ki tervezi a 
légkondit, de ha tonnás nagyságrendű a szerkezet, akkor az hűtőház, nem 
légkondi. 3. nehogymá ne lehessen akár a fő egységet le-felszerelni. 4. 
nehogymá ne lehessen fűtésre is használni, és ezzel állati sok energiát 
megtakarítani! Mert fűtésnél is meglenne az a kb 3-as jósági tényező.

Ezek egészen ostoba emberek, akik itt nyilatkoznak, vagy rohadtul 
félrevezették őket. Vagy a siemens kapja be, ott is lehetnek hihetetlenül 
ostoba emberek simán. Vagy egy tök elavult holmit sóztak ránk? Vagy még csak 
itt tart a technika náluk?

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list