[elektro-etc] OT gyorshajtás

charles hoss dexter at bekesnet.hu
Tue Aug 8 23:51:44 CEST 2006


jhidvegi wrote:

>>
>> ??? es ez mit jelent ? az autora vetitve ennek ellenere felhajtoero
>> kepzodik a bernoulli elv alapjan .
>
>
> Dehogy keletkezik felhajtóerő!! Hát gondolj bele, hogy ha az F1-ben 
> leszakad az első szárny, ami leszorítóerőt képez, muszáj hamar kiállni.

hany leszorito szarnyat lattal mar normal autokon - beallitva ?
az egesz auto teste termeli a felhajtoerot - ezekkel a kasznikkal lehet 
repulni megfelelo temponal

> Na meg mit is akarsz ezzel a bernoulli elvvel? Az autó alatt, ha jó 
> közel van az úthoz, még külön szívóerő is keletkezik. Normál autóknál 
> ez lehet, hogy nem annyira számít. De az autó lejtős eleje annál 
> inkább. Mit lehet ezen nem érteni? Vagy mik a tények?

a teny az hogy a kocsit ketfelol lehet megkerulni -
a, alul , egyenes uton x tav
b, felul , ives uton , 3x tav .
a benoulli elv alapjan ezt a levego ugyanannyi ido alatt teszi meg - 
tehat felul gyorsabban aramlik , ergo kisebb a nyomas - emeli az autot .
a repuloknel is igy keletkezik a felhajtoero - a szivas tartja , nem az 
alatta levo tulnyomas (az sokkal kisebb)

>> ez utobbi nem ervenyes , az elozot pedig erezheted , de a forgo
>> tomegek tehetetlensege miatt nem el .
>
>
> Hogy jönnek ide a forgó tömegek??

pl ugy hogy a motoroknal a manoverezest erosen limitalja a kerekek es 
egyeb forgo reszek tehetetlensege - ahogy no a tempo egyre nehezebb 
beeroltetni a kanyarba a gepet .

>> az auto alatti es feletti levego bernoulli folytonossagi torvenye
>> miatt ugyanannyi ido alatt halad el - felul lenyegesen nagyobb utat
>> tesz meg , tehat a sebessege megno - igy csokken a nyomasa - tehat a
>> kocsi feletti vakuum a sebesseg novekedesevel felhajtoerot termel .
>> normal utcai autoknal kb 300 -400 korul egyenlo a felhajtoero a jarmu
>> sulyaval .
>
>
> Ez érdekes. A repülőgép szárnyára mindez nem vonatkozik. :-)

miert is nem ? nekem ugy tunik hogy teljesen analog a helyzet .

> Ha megnézel oldalról egy utót, felfogható úgy, mint egy szárny, ami 
> nem fölfele, hanem lefele ható erőt fejt ki. Persze hogy mi van 3-400 
> körül, azt nem tudom, de azt látom, hogy az ennyivel menő F1-es autók 
> nem szállnak el, pedig olykor még kanyarodnak is közel 300-zal, elég 
> meghökkentő íveken.

az auto tenyleg felfoghato egy szarnykent , csakhogy cseppet sem 
forditott - a forma1-es autok nem ilyen elveken epulnek , ott 
szetdarabolt aramlasok vannak , reszenkent - megszakitott aramlasi 
palyakkal , igy egyenkent termelik a leszoritoerot .

> Ha kirax az ablakon egy darab lemezt, az is mindenképpen felfelé akar 
> szállni? Mindegy, hogy tartod?

a lemez nem szarnyprofil - az egy sik - abban semmilyen szarnyprofil nem 
mukodik , csak a megmozgatott legtomeg hat ra - tehat ott az allasszog 
szamit - ilyenek a hangsebesseg feletti szarnyak . de a szarnyprofil 
lenyegeben egy lefektetett, lapitott D alak , ahol a sik resz van lefele 
- es igy emel . ha jobban megnezed akkor megkaptad a bogarhatu vw formajat

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list