[elektro-etc] Ezt most komolyan gondolják? (Boeing 737-es landolás)

Karoly Kovacs koka55 at gmx.at
Fri Feb 19 13:07:53 CET 2016


Topybear wrote:
> Vagy szóhoz sem jut, mert annyian rádióznak a forgalmasabb repterek
> környékén.
Ez azért nem így van.
Mostanában, mióta lett egy FRG-8800-am VHF konverterrel, elég sokat 
hallgatom Schwechat-ot, és bizony nagy-nagy szünetek vannak, csak ritkán 
szól bele egy-egy pilóta ill. az irányítás, akkor is röviden.
Pedig azért szokott itt sorbanállás lenni rendesen (meg lehet nézni a 
flightradar-on). Igaz, nem minden napszakban, de néha van olyan, hogy 
2-3 órán keresztül percenként jönnek le a masinák (főleg nyáron). De még 
olyankor sem szokott lenni zajongás az éterben, hanem a nagy szünetek 
közt némi beszéj. :)
Arról nem is beszélve, hogy ha mayday van, akkor kötelezően mindenkinek 
kuss van a környéken. Pláne akkor, ha az említett szitu fordulna elő, 
azaz olyan személy van a fülkében, aki - ahogy írtad is - nem is tudja 
átkapcsolni a frekvenciát a segélyhívó frekire. Ilyenkor - gondolom - 
inkább ott tartják azon a frekin, amin épp van, és légtérben levő többi, 
"hozzáértő" pilótát irányítják át más frekikre, s várakoztatják vagy 
elirányítják az útból.

Megj.: komoly esetet nem hallottam még a rágyijóban, de egyszer volt 
olyan, hogy egy pilóta rettenetesen értetlenkedett közvetlenül a 
leszálláskor ás utána. Nem akart betalálni a földi folyosókba (ahogy 
kivezetik a gépet a parkolóba). Biztosan nem ismerte a repteret. Nagy 
valószínűséggel nem menetrendszerű járatos, "profi" pilóta lehetett, 
hanem valami magángép. (Azért is valószínű, mert a torony nem a gép 
járatszámát mondogatta, hanem a hívójelét.) Na, ez aranyos eset volt, 
alig bírták beterelni a megfelelő helyre. :) Már olyanok is elhangzottak 
(sürgetően, némileg emelt hangerővel), hogy "fordulj már!", pedig 
megfigyeltem, hogy a légiirányítók mind igen nyugodt és kellemes 
orgánumú(!) személyek (nők, férfiak vegyesen). Azért emlegettem 
valószínűségeket, mert még nem vagyok profi a témában, szokni kell a 
légiforgalmi rádiózást, még sok mindent nem értek, de azért haladok...
Megj.#2.: amikor elkezdtem kutatgatni a témában, nagyon meglepődtem, 
hogy a pilótáknak szóló reptéri információk hivatalosan, teljesen 
nyilvánosan, nagy részletességgel fent vannak a neten, a reptér 
honlapján. Azt hittem, hogy ezek, ha nem is titkosak, de azért csak szűk 
szakmai körben vannak terjesztve. Persze én már jó öreg vagyok, más 
rendszerben szocializálódtam, amikor még pl. a vasútállomásokon sem volt 
szabad fotózni. :)

Károly



More information about the Elektro-etc mailing list