[elektro-etc] klima halal?
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Aug 28 21:21:07 CEST 2016
Sandor Szali wrote:
> Split klimam produkalja:
> Elindul, hut, hallom kint egyre hangosabban berreg, aztan le is all a
> kompresszor, valszeg a klixon.
Biztos nem a klixon, mert az órás megállást produkál.
Először is nézd meg, milyen meleg a kültéri hőcserélő. Forog-e egyáltalán a
ventillátora. Akkor van nagy teljesítmény, konnektorba dugós fogymérővel is
detektálható, ha a meleg oldal nagyon meleg.
A gyakori indulás-leállás attól is lehet (ilyen hiba már itt fordult elő), hogy
összeragadnak a kompresszort kapcsoló relé érintkezői, szóval folyamatosan jár a
kompresszor, de ez nem tűnik fel. Jó, én fűtési módban érzékeltem. Akkor az
történt, hogy a beltéri ventillátor ugye csak fűtéskor jár, és az összeragadt
kontaktusok miatt ilyen perc nagyságrendű idő volt az indulás-megállás
periódusideje.
Ha úgy érted, hogy "onnantól nem hűt", tehát sokáig nem hűt, akkor tényleg
klixon.
Meg kellene nézni, ha hozzáférhető, hogy nem olajos-e a két sarokszelepnél lévő
csőcsatlakozások alja. Ha minden rendben van, tényleg csak öregszik a cucc.
Nekem is van egy marhára melegedő klímám, annál egyszerűen azt kellett tennem,
hogy ha nem akartam, hogy a klixon folyton kikapcsolja hosszabb időre, hogy
levettem a "kabátját" a kompresszornak. Marha meleg volt, százsok fokot mértem
infrával rajta. Kabát nélkül tök jól kezdett működni.
Ezt úgy kell érteni, hogy a kompresszorra csavart hőszigetelő tépőzáras
rögzítéssel van rátéve. Ha eléggé lebontod a burkolatot (sok csavar, de nem
vészes), akkor rendesen hozzá tudsz férni, hogy eltávolítsd. Akár később vissza
is rakhatod, ha sikerül a hibát megtalálni, ami okozza a túl nagy hőfokot. Nem
sok reményt látok erre. Elvileg az gyanús ilyenkor, hogy a kapilláris táján
valami dugulásféle van, ettől jóval nagyobb a nyomás a nyomó oldalon, és kisebb
a kelleténél a töltet tömegárama. Ezen sajnos nemigen lehet segíteni, hacsaknem
valamivel megütögeti az ember a vékony kapilláriscsőköteget vagy a környékét. Én
nem tettem meg, mert lehet, hogy végképp eldugul, és akkor cseszhetem. :-)
> Amikor mukodott is regebben, szetszedve iszonyat forro volt a
> kompresszor, ami egy hoszigetelt uregben van a dobozon belul.
Ha régebben is nagyon forró volt, és néha le-lekapcsolt a klixon, akkor az is
lehet, hogy sok benne a töltet, vagy túl nagy a kapillárisnak az ellenállása. De
a kabátlevétel ekkor is segít.
A kompresszorhalál többnyire azzal jár, hogy először csak testzárlatos lesz,
akkor még leválasztott feszről vagy lekötött földkanóc mellett elműködget rövid
ideig, de aztán totál zárlatos lesz, talán meg is szakad, és akkor van végképp
vége. De ez inkább csak akkor fordul elő, ha valamiért levegő, azzal meg
nedvesség kerül a rendszerbe.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list