[elektro-etc] "Einstein-i" fejtörő.

Karoly Kovacs koka55 at gmx.at
Tue Sep 15 16:29:03 CEST 2015


Nem 100%-ban a Te leveledre a válasz, csak ezt találtam a 
legközelebbinek ahhoz, amit írni akarok. :)

Talán emlékeztek, hogy párszor már írtam arról, az osztrákok 
átlagműveltsége mennyivel alacsonyabb a magyarokénál. Nos, azt kell 
mondjam, az olaszoké pedig túltesz a magyarokén. (Természetesen, ez nem 
tudományos értékű megállapítás!)
Mostanában megy esténként 18:50-től a Rai1-en a Láncreakció (Reazione a 
catena) nevű vetélkedő. Ha valamelyikőtöknek van ideje rá, érdemes 
megnézni, még akkor is, ha nem beszéltek olaszul (ki is lehet 
következtetni a játékszabályokat).
Amiért ezt írom: ez valami eszméletlenül nehéz játék, a csapatok mágis 
secc perc alatt megoldják a feladatokat. Minden este dobok egy hátast, 
mert még az anyanyalvemen sem volnék képes olyan gyorsan megoldani, mint 
ők. A játékidő (adás) előre haladtával egyre nehezebb feladatok vannak, 
a legvége (19:30 után) már eszetlenül bonyolult.
Egy bolognai egyetemistákból álló lány csapat ("Le cocche di nonna" - "a 
nagyi kedvencei" névvel) immár kb. a 17. adásban ver kenterbe mindenkit, 
de a legyőzöttek is félelmetesen jó logikájúak. Mindig mondjuk 
asszonypajtival, hogy ezt a vetélkedőt még Mo-on is necces lenne 
megrendezni, Osztrákiában pedig lehetetlen.
Én ebből magamnak(!) azt a következtetést vontam le, hogy az olasz 
iskolarendszer bizonyára jobb, mint az osztrák vagy a magyar. (Amúgy 
pedig a taljánoknál 6 napos az iskolahét, a nyári szünet rövidebb, mint 
Mo-on, és ha jól értettem, 19 éves korukban érettségiznek.)

Károly

Acs Gabor wrote:
> Akkor az is kérdés, hogy az intelligencia mennyire tanulható-fejleszthető.
>
> Ha egy szuper agyi képességekkel született gyereket az őserdőben a
> farkasok nevelnek fel, az nem fogja ezt a feladatot megoldani. Maga a
> probléma megoldás képessége, a problémák felismerése, és a tanult
> megoldási eljárások alkalmazása lehet talán maga az intelligencia. Meg
> persze kell hozzá függetlenség, kicsit lázadás, megfigyelőképesség,
> szellemi nemlustaság.
>
> Nálam az nagyon érdekes volt, hogy az élet úgy hozta, amikor
> megházasodtam, pár évig olyan munkát végeztem, és a család révén olyan
> környezetben voltam, ahol nem kellett sokat gondolkodni. Ezután alakult
> úgy, hogy programoznom kellett, felfrissíteni az ismereteimet, és sokat
> tanulni, és határozottan élveztem, ahogy éreztem, hogy változik az élet
> minden területén a problémákhoz való viszonyom. Szóval az észjárásokat
> meg kell ismerni, és leginkább ott dől el szerintem az intelligencia,
> hogy ezeket a metódusokat valaki meg tudja-e érteni, és később máshol
> felhasználni.
>
> Talán éppen ezért van az, hogy megfigyeltem, a gyerekek iskola előtt még
> élénkek, csillog a szemük, jó fejek, pár év múlva pedig nagyon
> megváltoznak. Az intelligenciát amortizálja a jól bevált oktatási
> rendszerünk. Ami az állam szemszögéből (ha ilyen autoriter) egyáltalán
> nem rossz.
>
> Gábor
>
> 2015.09.15. 13:33 keltezéssel, Balázs Bámer írta:
>>> Ez alapján könnyen kijön az a 2%, ha arra gondolunk, hogy egy jó erős
>>> középiskolai bizonyítvány nagyjából megfelel a 125-130 IQ-nak.
>> Ezt nem hiszem. A középsuli 80 %-ban lexikális tudásra megy rá. Ez a
>> lista sokkal inkább hozza ezt a szintet vagy fölötte van, mert ez a
>> tevékenység nem művelhető nélküle.
>>
>> Különben az IQ teszt is érdekes, mert ha gyakorlod a feladatokat, tuti
>> jobb eredményt érsz el később.
>>
>> szia: Balázs
>>
>>
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list