[elektro-etc] Fizika - példa

Karoly Kovacs koka55 at gmx.at
Tue Nov 10 15:20:26 CET 2015


Én úgy tudom, hogy semennyivel nem változik a nyomás (vagyis csak kis 
mértékben), hisz a gumi deformálódik. Belapul, de oldalra viszont 
kitüremkedik (látható is kanyarodó autókról készült 
pillanatfelvételeken). Azaz a keresztmetszet (térfogat) nem változik, 
csak kis mértékben.
Jó, persze, extrém belapulást már nem tud a gumi oldairányban tolerálni, 
akkor már valóban megváltozik a nyomás, majd jön a bumm. Viszont Te is 
csak kis dőlésről írtál.

Károly

Xorn wrote:
> Adott egy autó. Ha vízszintesen áll és a négy kerekében egyforma
> nyomást csinálok, az egy jól definiált, könnyen megérthető állapot.
>
> Ezek után megdöntöm valamerre az autót. Ettől megváltozik a
> súlyeloszlás, lesz kerék, amire több, lesz, amire kevesebb súly esik.
> A több súly alatt, ha jól gondolom, növekednie kellene az adott
> kerékben a nyomásnak. A kérdés az, hogy egy ma átlagos, 1-1,5 t-s autó
> esetében napi szinten előfordulő, mondjuk pár fokos dőlés (járdaszélre
> felállás) esetében milyen mértékű lehet ez a nyomásnövekedés szintén
> átlagos, 2-2,5 baros keréknyomás esetén? Vagy mondjuk mennyivel
> csökkenhet a nyomás attól, ha emelőre teszem az autót és a kerék a
> levegőben lóg?
>
> A másik, hogy milyen szemléletes példával lehetne ezt elmagyarázni
> valakinek, aki ugyan egyáltalán nem hülye, megvan a magához való esze,
> de nem mérnök, és emiatt nem is egészen olyan a természettudományos
> szemlélete, "első ránézésre" nem nyilvánvalóak számára ezek a dolgok?
>
> Best regards,
> Andy
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list