[elektro-etc] Vw gerinc
Szondi
szondilaszlo at gmail.com
Sun Nov 8 22:11:58 CET 2015
2015.11.08. 21:08 keltezéssel, Karoly Kovacs írta:
> A Hoffert be lehetett indítani ellenkező forgásiránnyal is. :)
>
Sihederkoromban Vácon, előttünk levő téren volt a búcsú. Szinte minden
"mutatványosnak" Hofferje volt. Aztán ez húzta a lakókocsijukat, meg egy
másikat is, ami egyben a céllövölde is volt, de egyébként ott voltak a
körhinták apróbb darabjai. A vonulás nem semmi látvány volt, mikor a 3
kocsit húzta a pöfögő maga után. A nagy gerendák egy pótkocsin utaztak.
Ott sikerült közelebbről is megnézni ezeket a traktorokat.
Az biztos, hogy nem két perc volt beindítani, és sokszor ellentétes
forgásiránnyal röffent be. De nem semmi hangja volt.
Szintén gyerekkoromban láttam cséplőgépet, amit szintén egy hoffer
hajtott, a lendkerékre volt szerelve egy kisebb átmérőjű
laposszíjtárcsa. Ha a traktor beröffent, csak rádobták a szíjat, aztán
kicsit meglökték a szerkezetet, hogy ne legyen laza a szíj. De ne is
nagyon feszes. Arasznyi széles, gyantázott, vagy 10 m hosszú (persze 2X)
marhabőr szíj volt. Pontosan kellett beállítani, mert vagy ette a
szíjat, vagy ledobta.
Ja, búcsúsoknál alkalmazták a ellenállásos szabályzású 3 fázisú
motorokat. A forgórész tekercse is 3 tekercsből állt, csúszógyűrűkkel és
egy sós vizes edénybe forgatták be a 3 lemezt. (rövidrezárt forgórész)
Minél jobban, annál gyorsabban pörgött a szerkezet.
Primitív, de hatásos volt. Egy jobb vasárnapi hajtás alatt töltögették
is a vizet, mert gyorsan elforrt. Hogy elektro is legyen, mert a
hofferben egy szikra villany se volt. :)
Üdv.:
Anonymus
More information about the Elektro-etc
mailing list