[elektro-etc] utangyartott bowden autoba

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat Mar 21 22:59:42 CET 2015


Balázs Bámer wrote:

>> azért, ha küldenél 2 adatot (kanyar legkisebb görbületi sugara, meg
>> az
>
> 5 mm, 0,3 mm. Ezen a sugáron 20 fokot kanyarodik. Anyagminőséget nem
> ismerem.

Ez szinte lehetetlen. Felteszem, hogy a bowden külső köpenyének a belső sugara 
ennyi, de ez is elég gáz.

Szóval, ha a 0,3mm-es szál lenne ennyire meghajlítva, ami acélból lenne, akkor a 
külső része 3%-kal kellene, hogy megnyúljon, a belső meg hogy összemenjen. 
Ehhez, ha rugalmasan lenne rá képes, akkor több, mint 600kp/mm2 feszkó ébredne. 
Vagyis tutira megfolyik rendszeresen.

De vegyük úgy, hogy csak 10mm a sugár. Akkor is több, mint 300kp/mm2 lenne az 
igénybevétel, amit a legjobb rugóacélok se bírnak.

Engedmény: ha felteszem immár a 10mm-es sugárnál, hogy egyszer deformálódott, és 
utána rugalmasan változik, vagyis amikor egyenes, akkor a huzal külső szála 
rugalmasan maxra van összenyomódva, amikor meg kanyarban van, akkor rugalmasan 
kinyújtva, akkor is több, mint 150kp/mm2 a feszkó, még mindig több, mint amit 
egy jó rugóacél kibír periódikusan.

A szeleprugóknál kb 60kp/mm2 fordul elő, aminél ők ugye marha gyakran vannak 
nyomkurászva, és ekkor nem törnek el. Vagyis a gyárinál is valahogy meg kéne 
oldani, hogy ez a görbületi sugár a bowden szálaira nézve érje el legalább 
20mm-t, különben az is el fog törni.

(Ott valami hiba van szerintem. Épeszű tervező nem csinál ilyet, hogy ilyen 
kanyart kelljen a bowdennek elviselnie.)

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list