[elektro-etc] Edison
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Mar 5 12:19:31 CET 2015
Cser Tamas wrote:
> a "világítás története" (ahogy én látom) még a frekvencia
> illesztéshez is (60-ról 50-re) is a motor-generátor módi volt
> régebben a járható
Régebben. Azt be kell látni, hogy forgógépekkel nem lehet MV-os feszt
előállítani. A nagy, modern turbogenerátorok is csak valami 10kV-on üzemelnek
csak, pedig ott nem a forgórészről jön le a delej.
A nagyfesz trafók nem egyszerű szerkezetek. Persze lehet, hogy árban ezek
jobbak, mint a félvezetős módi, viszont az egyenáramú átvitel jelentősen kisebb
veszteségű.
Először is, ha van egy AC vezeték, amin van x kV, az effektív értéket jelent. A
koronakisülés és ilyesmi szempontjából a csúcsfesz a lényeg ugye, ez egy
gyök2-es szorzó. DC-nél ez a csúcsfesz van folyton jelen, ami miatt ugyanakkora
áramhoz kapásból nagyobb teljesítmény tartozik.
Az AC távvezetéken jó nagy a kapacitív veszteség is, meg hát nem jelentéktelen
az az elektromágneses lesugárzás sem, ami létrejön. A DC távvezetéknél ez nincs
jelen.
Ha jól tudom, a 750kV már a max körülinek számít AC esetén. (Vonali fesz, tehát
két fázis közötti.) DC-nél ugyan csak 2 vezeték van, de a kettő között akár több
MV is lehetséges, azaz megvalósult.
Ja, és a nagy áramok miatti nagy keresztmetszetekre jellemző szkin hatás is ki
van lőve.
Aztán a tengerfenéki kábelek használatánál a kapac olyan marha nagy, hogy AC-vel
nem az igazi a nagy távolságú energiaátvitel, itt szinte csak DC jöhet szóba.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list