[elektro-etc] Edison

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Mar 5 12:19:31 CET 2015


Cser Tamas wrote:

> a "világítás története" (ahogy én látom) még a frekvencia
> illesztéshez is (60-ról 50-re) is a motor-generátor módi volt
> régebben a járható

Régebben. Azt be kell látni, hogy forgógépekkel nem lehet MV-os feszt 
előállítani. A nagy, modern turbogenerátorok is csak valami 10kV-on üzemelnek 
csak, pedig ott nem a forgórészről jön le a delej.

A nagyfesz trafók nem egyszerű szerkezetek. Persze lehet, hogy árban ezek 
jobbak, mint a félvezetős módi, viszont az egyenáramú átvitel jelentősen kisebb 
veszteségű.

Először is, ha van egy AC vezeték, amin van x kV, az effektív értéket jelent. A 
koronakisülés és ilyesmi szempontjából a csúcsfesz a lényeg ugye, ez egy 
gyök2-es szorzó. DC-nél ez a csúcsfesz van folyton jelen, ami miatt ugyanakkora 
áramhoz kapásból nagyobb teljesítmény tartozik.

Az AC távvezetéken jó nagy a kapacitív veszteség is, meg hát nem jelentéktelen 
az az elektromágneses lesugárzás sem, ami létrejön. A DC távvezetéknél ez nincs 
jelen.

Ha jól tudom, a 750kV már a max körülinek számít AC esetén. (Vonali fesz, tehát 
két fázis közötti.) DC-nél ugyan csak 2 vezeték van, de a kettő között akár több 
MV is lehetséges, azaz megvalósult.

Ja, és a nagy áramok miatti nagy keresztmetszetekre jellemző szkin hatás is ki 
van lőve.

Aztán a tengerfenéki kábelek használatánál a kapac olyan marha nagy, hogy AC-vel 
nem az igazi a nagy távolságú energiaátvitel, itt szinte csak DC jöhet szóba.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list