[elektro-etc] Edison
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Mar 5 11:37:18 CET 2015
Benedek I. wrote:
> Annyiban mégis igaz, hogy nagy távolságokra gazdaságosabb nagyob
> feszültséget juttatni, kisebb áram mellett. Ezt viszont csak a
> váltóárammal lehet megvalósítani a transzformálás lehetőségével.
Mármint régen volt így, ma már nem ez az ábra.
> Szóval nem marhaság a váltóáramú távvezetés elmélete.:)
Nem a távvezetés a lényeg a váltónál, hanem a felhasználási mód, az egyszerű
eszközök (pl aszinkron motor), és az áram megszakíthatósága.
Csak emiatt a kettő, de főleg az utóbbi miatt azt gyanítom, hogy ha már végleg
megszűnnének az 50-60Hz-es trafók (először a kicsik, aztán lehet, hogy a nagyok
is), otthon akkor is AC lenne, különben veszélyes állapotok is simán
kialakulnának. Pl egy 10A-es fogyasztó dugójának a konnektorból való kihúzása
lehet, hogy zárlatot okozó ívet generál.
Érdekes amúgy, hogy pl a városi villamosnál DC-t alkalmaznak, simán meg tudja
szakítani az áramot az áramszedővel, mert igencsak eltávolodik a vezetéktől. Na
de pl a nagyvasúti vontatásnál már a 25kV esetén is jelentős ív jön létre,
amikor lehúzzák az áramszedőt, pedig ott már AC van. Ha DC lenne, lehet, hogy
meg se szakadna az ív, lehetetlen lenne áramszedő lehúzással leválasztani a
hálózatról a mozdonyt.
Bevallom töredelmesen, hogy fogalmam sincs, hogy egy MV-os DC távvezeték esetén,
ha bármiért akár földzárlatot okozó, akár a két vezeték közötti ív jön létre, az
mitől szakad meg. El tudom képzelni, hogy érzékelik a betáp ponton, és a
tirisztorokat vagy GTO-kat átmenetileg letiltják, aztán újra vezérlik.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list