[elektro-etc] Edison

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Mar 5 11:37:18 CET 2015


Benedek I. wrote:
> Annyiban mégis igaz, hogy nagy távolságokra gazdaságosabb nagyob
> feszültséget juttatni, kisebb áram mellett. Ezt viszont csak a
> váltóárammal lehet megvalósítani a transzformálás lehetőségével.

Mármint régen volt így, ma már nem ez az ábra.

> Szóval nem marhaság a váltóáramú távvezetés elmélete.:)

Nem a távvezetés a lényeg a váltónál, hanem a felhasználási mód, az egyszerű 
eszközök (pl aszinkron motor), és az áram megszakíthatósága.

Csak emiatt a kettő, de főleg az utóbbi miatt azt gyanítom, hogy ha már végleg 
megszűnnének az 50-60Hz-es trafók (először a kicsik, aztán lehet, hogy a nagyok 
is), otthon akkor is AC lenne, különben veszélyes állapotok is simán 
kialakulnának. Pl egy 10A-es fogyasztó dugójának a konnektorból való kihúzása 
lehet, hogy zárlatot okozó ívet generál.

Érdekes amúgy, hogy pl a városi villamosnál DC-t alkalmaznak, simán meg tudja 
szakítani az áramot az áramszedővel, mert igencsak eltávolodik a vezetéktől. Na 
de pl a nagyvasúti vontatásnál már a 25kV esetén is jelentős ív jön létre, 
amikor lehúzzák az áramszedőt, pedig ott már AC van. Ha DC lenne, lehet, hogy 
meg se szakadna az ív, lehetetlen lenne áramszedő lehúzással leválasztani a 
hálózatról a mozdonyt.

Bevallom töredelmesen, hogy fogalmam sincs, hogy egy MV-os DC távvezeték esetén, 
ha bármiért akár földzárlatot okozó, akár a két vezeték közötti ív jön létre, az 
mitől szakad meg. El tudom képzelni, hogy érzékelik a betáp ponton, és a 
tirisztorokat vagy GTO-kat átmenetileg letiltják, aztán újra vezérlik.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list