[elektro-etc] Guminyomás

potyo potyo.ada at gmail.com
Thu Jun 5 20:58:41 CEST 2014


Benzinkúti mérőhöz úgy állj hozzá, hogy azt mindenki használja, és ugye
közös lónak túros a háta. Akárhogy is hitelesítik, abban én nem bízok, az
arra jó, hogy ha látod, hogy puha a gumi, akkor fújj bele, hogy szemre jó
legyen. Gumisnál jobb a helyzet, de legjobb, ha veszel egy nem túl ócska
mérőt, amit mindig összehasonlítasz a gumisnál levővel mondjuk téli-nyári
cserekor, és akkor abban megbízhatsz benzinkúton fújás után.

Megadott nyomást mindig úgy értsd, hogy álló helyzetben, amikor nem meleg a
gumi, akkor legyen akkora nyomás benne. Az, hogy menet közben feljebb megy,
azzal ne foglalkozz, az akkor lesz épp jó.

Amúgy 160km/h felett hol járkálhatsz legálisan Németországon kívül? Na,
ennyire lényeges ez a paraméter :-) Mondjuk enyémre sebességtől függetlenül
autópályára +0,2bar-t adnak meg, de nekem van terheléstől is függő nyomás
kiírva a hátsó gumikra, ami logikus, hiszen a hátsó tengely terhelése
jelentősen változik a bent ülők számától és a csomagtartóba pakolt cuccok
mennyiségétől függően.

Fogyasztás annál alacsonyabb, minél magasabb a nyomás. Cserébe jobban
pattog az úton, rosszabb a tapadás, és a gumi közepe jobban kopik, mint a
széle. Nekem szemre a megadotthoz képest +0,2bar nyomásnál áll szépen az
első gumi, viszont kicsivel tovább fújva meg már érezhetően pattog az
alufelnivel rossz úton kanyarban (ebben mondjuk a lengéscsillapító is ludas
lehet, de a téli gumival picivel alacsonyabb nyomással és acélfelnivel nem
tűnt fel).

Milyen autó és mekkora gumi ez, hogy 2,3-2,6 bar nyomás van rá megadva?


2014. június 5. 20:43 Mészáros Zsolt írta, <lista at tigriselektro.hu>:

> Szia Lista!
>
> A tárgybelivel kapcsolatban érdekelne, hogy van-e valami előírás a
> benzinkutaknak, mely szerint a nyomásmérőt hitelesíttetni kell? És ha igen
> milyen időközönként?
> Illetve mennyire lehet szerintetek megbízni ezekben a szerkezetekben. Egy
> OBI-s, Tesco-s kézi nyomásmérőnél azért gondolom pontosabbak, komolyabbak.
>
> A másik kérdés az, hogy a kocsira megadott guminyomás elől - hátul 2,3 bar
> az én esetemben. Zárójelben odaírták a matricára (a vezetőoldali b oszlopra
> van ragasztva), hogy 160 km/h felett 2,6 bar.
> Ezt úgy kell értenem, hogy felfújom 2,3-ra x környezeti hőmérsékleten (ez
> ma 24 fok Celsius volt) és ha huzamosan 160 km/h-val haladok vagy fölötte
> akkor annyit tágul a levegő, hogy a nyomás eléri a 2,6 bar-t, vagy a 2,3 -
> 2,6 tartományon belül kell fújni annak függvényében, hogy mennyit mégy
> autópályán és mennyit városban?
> +/- 0,1-0,2 bar nem a világ tudom, de szeretem ha minden tiszta és pontos
> számomra.
>
> És nem mellesleg nem mindegy, hogy a gumi hogyan kopik, illetve mennyit
> fogyaszt az autó.
> Mik a tapasztalatok e téren?
>
> --
> Best regards,
>
> Zsolt Meszaros
> IT-Sysadmin
>
>


More information about the Elektro-etc mailing list