[elektro-etc] Blackbird
Xorn
toth.endre at gmail.com
Tue Dec 23 12:47:47 CET 2014
Állítólag ma már semmi nem titkos ezzel a géppel kapcsolatban, minden
info elérhető. Minden egyes gépet egyedileg építettek, így egyediek
voltak a pótalkatrészek is, nem voltak csereszabatosak. A hivatalos
3.2 M max. sebesség a teljes flotta "leglassúbb" gépére vonatkozó,
mindegyik esetében biztonságos megengedett legnagyobb repülési
sebesség volt. Ennél azért szinte mindegyik tudott többet - a
tényleges limit a max. 427 fokos megengedett hajtómű kompresszor utáni
léghőmérséklet volt, ami határt szabott a további gyorsításnak. A
névleges 85 ezer láb szolgálati magasságon ez 3,17 M cirkáló, 3,3 M
túllépés parancsnoki engedéllyel, ill. 3,5 M tényleges elérhető
maximum sebességet jelent. A 427 fok felett, ahogyan írták, a gép és a
személyzet "isten kezében volt", mivel nem lehetett tudni, meddig
bírja a tempót. A műszerek ill. a repülési adatrögzítő kalibrációja
mindenesetre 600 fokig, 3,99 M-ig és 109950 láb magasságig szólt. Az
biztos, hogy 5 M-ot nem tudhatott - egyszerű fizika, hogy a titánium
kúp és hajtóműmag is rég elolvadt volna ennél a tempónál a
felmelegedés miatt. Az egyik gépről írnak olyat is, hogy műszerhiba
miatt megközelítette a 3,5 M-ot, és a szárnyakban lévő vezetékelés kis
híján megolvadt, leszállás után csodájára jártak, hogyan tudtak ezzel
a géppel még hazamenni.
Írnak amúgy más érdekeseket róla. Pl. sosem tervezték úgy, hogy a
melegedéstől, a hőtágulástól szigeteljék magukat az üzemanyagcsövek és
tartályok. Egyszerűen nem volt olyan szigetelőanyaguk, amivel a 300
fok körüli hőmérsékletre melegedett üzemanyagot a tartályoknál a
masszív hőtágulás ellenében rendesen szigetelni lehetett volna.
Viszont óránként 10 font szivárgás tulajdonképpen elhanyagolható, ha
60 ezer font az óránkénti fogyasztás. :-)
A teljes design olyan volt (ez elsősorban a hajtóművet érinti), hogy
3,2 M-nál legyen a levegőáramlási optimum. Az utánégetőt is úgy
tervezték, hogy folyamatosan működhessen - ehhez arannyal kellett
borítani számos alkatrészt, csövet, hogy el lehessen vezetni a
keletkező hőt.
A gép maga 60 ezer font súlyú, miközben 80 ezer font üzemanyag van
benne. Emiatt max. 2,5g fordulókat és 30 fokos oldaldőlést engedtek
meg neki. Elég törékeny konstrukció a méretéhez és súlyához képest.
A hajtóművek beindításához a levegőn magától berobbanó keveréket
használtak, mivel az üzemanyagot nem lehet simán begyújtani, annyira
nehezen ég. Ebből hajtóművenként 16 indításra való volt a gépen. Ha
hajtóműleállás volt (ami ennél a tempónál a különleges áramlási
viszonyok között előfordult), akkor erre nagyon is szükség volt.
Meglepő, de ez volt az egy repülés max. idejét meghatározó elsődleges
korlát, nem az, hogy a személyzet meddig bírja ébren.
A földi indításhoz 4 db (!!!) szabvány légsűrítőt kellett
összecsövezni, vagy egy olyan különleges indítókocsi kellett, amin 2
db 427-es Chevy Hemi blokk (mások szerint Buick, megint mások szerint
megint másik gyártmányú :-)) volt, ez pörgette fel a hajtóművet a
kívánt 1000-es fordulatra.
Volt a személyzetnek egy kajamelegítője, de inkább odanyomták a
szélvédőhöz a tubust egy percre, úgy melegítették meg. A -40 fok külső
hőmérséklet ellenére akár 300 fokos is lehetett (kívül persze, de
attól még belül is elég meleg).
250 mérföld és 20 perc kellett neki a 3,2 M-hoz - az űrsiklónak ehhez
8 perc elég volt a fellövés után.
Leszálláshoz az egyik hajtóművet le kellett kapcsolni, hogy eléggé le
tudjanak lassulni - koppanásig tolt oldalkormánnyal és 5-10 fokos
oldaldőléssel szálltak le. Leszállás előtt szokás volt leseperni a
kifutót, mivel a 31 barra (!!!) nitrogénnel fújt gumik nem nagyon
kedvelték a legkisebb szemetet sem a betonon.
Az űrsikló fékezőernyőjét az SR-71-ről mintázták.
Bevallottan 92 (más források szerint 97) ezer lábra mentek fel vele
legmagasabbra.
Best regards,
Andy
2014-12-23 11:54 GMT+01:00 charles hoss <charles.hoss at gmail.com>:
> nemreg egy pilotaja nyilatkozta hogy a magassagi rekord totalis humbug , a
> vegsebesseg sem igaz . a magassagot jelentosen maghaladtak , a sebesseg is
> biztonsagosan aluljelentett - ha arra terveznek hogy ezzel a ket
> szelsoertekkel megbirkozzon egy raketa akkor nem fogja elkapni oket :)
>
> bye
> dexter
>
>
> 2014. december 23. 11:43 Acs Gabor írta, <levlista at e8e.eu>:
>
>> Tök jó cikk!
>>
>>
>> Gábor
>>
>> 2014.12.23. 11:09 keltezéssel, Arnold Füzesi írta:
>>
>> http://index.hu/tech/2014/12/22/50_eve_verhetetlen/
>>>
>>> Nem semmi darab
>>>
>>> Arnold
>>> Sent from my iPhone
>>>
>>>
>>
More information about the Elektro-etc
mailing list