[elektro-etc] Vádlibajnok
Karoly Kovacs
koka55 at gmx.at
Tue Dec 16 19:40:24 CET 2014
Kötözködik a nyavalya! :) Szerintem pont te ragadtál le annál, hogy
zeneileg nem értelmezhetők a mély hangok (először még a magas hangokról
is írtál).
> Továbbra is úgy vélem, hogy ezeket a nagyon mély hangokat zeneileg az
> emberek nem tudják értelmezni.
Jóska! Most sajnos azt kell mondanom, hogy ehhez kellett volna némi
zenét tanulnod. De ezt becsület szavamra nem bántásból vagy
kötözködésből mondom!!!
Az a helyzet, hogy minden zenei mű, legyen az komolyzene vagy popzene, a
basszus hangmenetre épül(*). Ez egészen egyszerűen azért van így, mert
az emberi fül így érzi szépnek, és erre nagyon érzékeny. Nagyon is
számít (zeneileg), hogy hol van az a basszus hang. Még egy zeneileg nem
hozzáértő ember is nagyon meghallja, ha a basszusgitáros félrefog. Vagy
pl. néha hallani zeneművek (főleg popzenei művek) próbájánál ill. olyan
felvételeinél, amelyekben nincs ott a basszus, hogy milyen rettenetesen
szólnak. Az ember egyszerűen így van kitalálva, hogy kell a zenében a
basszus. És amint írtam is, nagyon érzékeny a fülünk rá. (A irányára
azonban szinte egyáltalán nem. Ezért van általában multimédiás
hangfalaknál csak egy darab basszus sugárzó doboz.)
Megj.(*): Olyannyira fontos a basszus menet, hogy pl. a barokk korban
szokás volt, hogy a zeneszerzők csak egy dallamocskát "dobtak fel" a
hozzá tartozó basszus menettel együtt (tehát nem az összes hangszert
kottázták le). Ebből már a képzett játékosoknak simán el kellett tudni
játszani a művet polifonikus hangszereken is (pl. orgona, csemballó,
később zongora) vagy kamarazenekarral. A sokak által ismert Albinoni
Adagio is ilyen mű volt, a ma hallható formájában nem Albinoni írta,
hanem Remo Giazotto a XX. sz. elején. A mű teljes címe: R. Giazotto:
Adagio Tomaso Albinoni témájára és számozott basszusára.
A zongora és basszusgitár példádnál (az alsó húroknál) mindkét hangszer
közel hasonló felharmonikus tartalommal rendelkezik. Amit Te írsz, az
nem a felharmonikusok miatt van, hanem az ún. megszólalási tranziens
okozza (írtad is: máshogy pengetik ill. ütik meg).
Károly
jhidvegi wrote:
> Karoly Kovacs wrote:
>
>> Ehhh! Ezek szerint magad is utána néztél, s akkor mégis méást írtál az
>> előbb! :)
>>
>> Idézlek:
>> "Az a rémséges gyanúm ugyanis, hogy a legmélyebb basszusgitárhang
>> környéke, szóval jópár hanggal felette is már alatta van a zenei
>> hallhatóságnak."
>
> Szerintem bírkózószart reggeliztél, muszáj kötözködnöd.
>
> Továbbra is úgy vélem, hogy ezeket a nagyon mély hangokat zeneileg az
> emberek nem tudják értelmezni. Az más kérdés, hogy van olyan ember (és
> ez nem az emberek), akik akár jóval mélyebbeket is tudnak, de azért
> elkísérletezgetnék velük, hogy lebuktassam őket. Szerintem sikerülne.
>
> A zongora nem jó példa, mert annak a húrjait nagyon tőben ütik meg,
> ezért ezek a hangok rohadt sok felharmonikust tartalmaznak, amik
> megfelelő viszonyban állnak az alapharmonikussal, és ezek a
> felharmonikusok eligazítást adnak arról is, hogy az a hang zeneileg mi
> is. De még a legjobbak is lehet, hogy nagy bajba kerülnének, ha
> színuszos hangokkal találkoznának. Megintcsak: le lehetne buktatni őket,
> hogy bizony már nem hallják zeneileg.
>
> A basszusgitár közelebb áll a színuszoshoz, bár azt is lehet úgy
> pengetni, hogy nagyon ne az legyen.
>
> hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list