[elektro-etc] Vádlibajnok
umnyo
umnyo at freemail.hu
Mon Dec 15 18:39:13 CET 2014
Tényleg nincs rá szabály, főleg minél művészibb a produkció, annál inkább más. Tudnék vad dolgokat mondani a valóságból ( főleg mert mellette 10 évig hangemberként dolgoztam) de inkább nem teszem.
Nálunk is születtek a legfurább és leghülyébb helyzetben is dalok, sőt sokszor ez hozta ki a dolgot.
De pl érdemes elolvasni pár klasszikus zeneszerző élettörténetét is. Lásd pl Beethoven, aki a végefelé vakon és süketen hogy tudott zenét szerezni..... Tanulságos.
Persze a könnyűzenét nem illik ilyen téren belekeverni a nagy klasszikusokhoz, teljesen más szintet takar nagyon sok szempontból. Még a zeneszerzők képzése is más.
Attila
Szondi <szondilaszlo at gmail.com> írta:
>Szia !
>
>2014.12.15. 8:25 keltezéssel, umnyo írta:
>>
>> De egyébként millió féle fajta módon létrejöhet nincs róla szabály.
>
>Láttam egy riportot Oldfield-el. Ő azt mondta, cetlikkel járkál. Ha
>valami eszébe jut (bárhol), felkarcolja egy cetlire. Aztán később
>cetlizik. :) Viszont soha nem hallgat idegen zenét. Mindenki másként
>csinálja.
>
>Régen a cégnél a főnököm intézte a tv reklámot. A zene úgy ment, hogy
>elment a "mesterhez", az adott neki egy kazal zenét, hogy válasszon. :)
>Aztán a kiválasztottat kidolgozta.
>
>Én mondjuk sík hülye vagyok a zenéhez, de százszámra vannak elmentett
>szösszeneteim, amikből vagy lesz valami, vagy nem. De inkább nem. Igaz,
>semmi tétje nincs. :)
>
>Egyszer próbáltam, kötött idejű ( a snittek figyelembevételével is) képi
>anyag alá faragni valamit:
>https://drive.google.com/file/d/0BxNkVshEvpe3aHgtaFhLQU9YMU0/view?usp=sharing
>
>Jó játék volt. :)
>
>Üdv.:
>Anonymus
>
>
>
>>
>> Amolyan esti tagozatos zeneiskola szerűségnek mondanám:-)
>>
>> Attila
>>
>> Acs Gabor <levlista at e8e.eu> írta:
>>> A smiley-kat teljesen önkényesen képes vagyok figyelmen kívül hagyni, ha
>>> igazat beszélsz:)
>>> Ez amúgy csak egy beszélgetés, egyik is mond valamit, másik is, nincs
>>> ezzel semmi gond.
>>>
>>> Én pl. tisztára azt hittem, hogy minden zene úgy jön létre, hogy egy
>>> igazi zenész (nem a kis buznyák gitáros gyerekek) megalkotja. Van a
>>> szövegíró, van a zenész, abból lesz a szám, amit előad az együttes. Vén
>>> fejjel, pár éve a dobtanáromtól kellett megtudnom, hogy ez nem így van,
>>> az együttes csak úgy összedobja, ahogy éppen kedvük tartja.
>>> Pl. ott a Presser, tisztára azt hittem, ilyen arcok készítik a
>>> partitúrát, abból lesz a zene :)
>>> Aztán kiderült, hogy leginkább a producernek van erre ráhatása, az tudja
>>> mi kell a népnek.
>>>
>>> Kérdezted, milyen dobszerelésem van, egy Roland TD-9-est használok (meg
>>> van egy TD-6-os is). Általában napi fél-egy órát igyekszem gyakorolni.
>>> Te tanultad valahol?
>>>
>>>
>>> Gábor
>>>
>>> 2014.12.14. 22:17 keltezéssel, umnyo írta:
>>>> Azért a smile-kat figyelembe vehetted volna :-)
>>>>
>>>> Kii ilyen ki olyan, ki ezt szereti, ki azt, nincs ezzel semmi baj.
>>>>
>>>> Egyébként ahhoz hogy egy valóban dögös alapot tudj hozni, és ne művészkedj feltétlenül, ahhoz nagyon komoly tudás kell, csak az alapból amit hoz, nem jön ki, legalábbis egy "kívülálló" nem tudja.
>>>>
>>>> Nem véletlenül a stúdiózenészek is igen komoly tudással rendelkező virtuózok IS jellemzően, mert olyan alapot IS tudnak hozni, ha kell. Az más kérdés, hogy szokott-e nyilvánosan másképpen is zenélni.
>>>>
>>>> Viszont ha van rá lehetőségük, mást is megtesznek :-)
>>>>
>>>> Ez alól kivételek talán a teljesen önjelölt önmegvalósító free jazz jellegű vagy kortárs zenészek, de azok meg jellemzően nem stúdióznak.
>>>>
>>>> De azért nincs ilyen tág és nagy határ mindig. A legtöbb profi zenésznek "mindkét" oldal fekszik.,
>>>>
>>>> Illetve van olyan is, aki baromi jó zenész, csak nem tud színpadon játszani. Egy régebbi zenekaromban volt egy szaxofonos srác. elképesztően jól fújta a rezet, de ha felment a színpadra vége volt, képtelen volt bármire is. Próbateremben meg csak lestünk. Idegenek előtt képtelen volt játszani. Persze ez már messzire vezet.... De nem sikerült előrelépnie a dologgal a mai napig, otthon a négy fal között gyakorolgat,.. Ami ugyanolyan klassz dolog, ha valaki élvezi - hiszen ez utóbbi a lényeg.
>>>>
>>>> Én se ülök le havi egy alkalommal sűrűbben már a cucchoz, az nekem bőven elég jelenleg - és közben reménykedem, hogy senki sem hallja :-)
>>>>
>>>> Attila
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Acs Gabor <levlista at e8e.eu> írta:
>>>>> Itt szerintem van egy jelentős eltérés a kettőnk (sokunk) viszonyulása
>>>>> között. Van az a dobos, aki úgy tekint magára, és a hangszerére, hogy az
>>>>> egy művészet, az egy önmegvalósítás. És művészkednek is, mint a
>>>>> jazz-dobosok, vagy a rockerek a szólóikkal.
>>>>>
>>>>> Van a másik, saját magamat is ide sorolom, akik szerint a dob egy
>>>>> kísérőhangszer. Magam is sokkal inkább lennék stúdiózenész, mint
>>>>> 'művész' zenész. Nem érdekel, hogy másoknak megmutassam, milyen zenei
>>>>> önkifejezéssel rendelkezem, mert hogy semmilyennel. ez valszeg összefügg
>>>>> a zenei ízléssel is. A rock koncerten is eléggé exhibicionista zenélők
>>>>> vannak, sztárok, a jazzisták is a szólóikkal és rögtönzéseikkel magukat
>>>>> akarják megmutatni.
>>>>> Én elsősorban az instrumentális, kicsit monoton zenét szeretem, a
>>>>> popzenét, nem hiába Kraftwerken és Disco zenén nőttem fel. Számomra a
>>>>> rendes zenének előre felépített (komponált) szerkezete van, előre
>>>>> kitalálják, hogy mikor milyen ritmusképlet, fill, stb. következik, és
>>>>> kész, azt kell előadni.
>>>>>
>>>>> Engem a zenében nem az egyéniség és a figurázás nyűgöz le, hanem a
>>>>> pontosság, a harmónia.
>>>>>
>>>>> Az jó kérdés, hogy ki a kezdő. Persze az sem mindegy, hogy ki mennyit
>>>>> gyakorol, és mennyire tehetséges, de azért egy olyan 10 év kell csak a
>>>>> technika rendes megtanulásához. Pl. úgy hallottam, hogy egy sima single
>>>>> stroke roll-hoz is, hogy igazán jó legyen, kell 10-15 év. Nem tudom már
>>>>> mióta tanulok, talán 3 éve? Most tartok a 16-odos pergővariációknál, ez
>>>>> azért baromi messze van az AC/DC-től, de mégis sehol a komoly tudáshoz.
>>>>>
>>>>> Egy techno vagy d&b szám végigdobolásához nem kell túl nagy művésznek
>>>>> lenni, de azért férfimunka.
>>>>>
>>>>> Kedvencem ez a cseh srác. Semmi extra, csak teszi a dolgát:
>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=p18LBrOKhgg
>>>>>
>>>>> Gábor
>>>>>
>>>>> 2014.12.14. 20:28 keltezéssel, umnyo írta:
>>>>>> Akkor ezekszerint elektromos dobcuccod van? Vagy van rajta valami trigger pluszban? Hálóbőr, akármi? Vagy ott a szomszédügyi probléma? (Van nekem is valahol a sarokban, de az akusztikus mellette szóba se jöhet......)
>>>>>>
>>>>>> "Az én esetem annyiból speciális, hogy kottából szoktam dobolni,"
>>>>>>
>>>>>> Ebből is látszik,kezdő vagy (Bocs, nem bírtam kihagyni ;-) )
>>>>>>
>>>>>> Ez általában úgy szokott zajlani a jó zenészeknél - nem a betanult és egyéb vendéglátósnál - hogy megtanul játszani, megismeri a kottát, ott le vagyon írva mindenféle gyakorlat meg hangjegyek meg mifene. Technika, kézrendek, függetlenítések egyéb gyakorlatok
>>>>>>
>>>>>> És ha jó zenész vagy, akkor a kotta eltűnik, és előadod azt ami belülről jön - ha valóban van művészi lélek belül. Persze ehhez kell pár év...... Mert a technikai tudás kell ahhoz, hogy kifejezd azt, ami belülről jön.
>>>>>>
>>>>>> A kotta persze megmaradhat a háttérben - pl az is egy kommunikációs forma (ahogy fogalmaztál, interfész) a zenekartársak, külvilág felé.
>>>>>>
>>>>>> Illetve a nagyon profi zenészeknél is jó szolgálatot tehet még. Ők sok helyen sokmindent játszanak a stúdiózástól a nagykoncertekig, Valami mankó kell, hogy éppen melyik zenekarban van és mi a téma :-)
>>>>>>
>>>>>> " amit csúfolódásból szoktak mondani, a dobos a zenész
>>>>>>> legjobb barátja -nincs érzékem, sem rálátásom a zenére."
>>>>>> Ez régebben teljesen igaz volt, amig csak kettő-négyes alapokat kellett játszani egy teljes koncerten keresztül (pl egy Beatles, vagy ilyesmi rock and roll jellegű zenekarban)l. Oda sok tudás nem kellett dobos oldalról( a legjobb és egyben legdurvább példa a Rolling Stones dobosa ilyen szempontból) - de a fejlődés itt is mást hozott elő. Ma, amikor a lábdob bass összhatásnak, sok ritmikai elemnek benne kell lennie, már más a helyzet. Ma már azt mondják egy jó dob-basszus alap nélkül nincs normális zenekar és igaz is. Régen pl. azt állították be basszerosnak, aki nem tudott gitározni. Nézz meg egy mai basszerost, olyat játszik, hogy lekaparom az arcom az élvezettől.
>>>>>>
>>>>>> De pl nézz meg egy Borlai Gergő videót, magyar klasszis nemzetközi hírrel.
>>>>>>
>>>>>> (8 évesen kezdte, hogy ide jusson - igaz már 16 évesen is majdnem ilyen volt a srác :-)
>>>>>> Készült róla egy film is, első része:
>>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=MJ-gi3pmFBQ
>>>>>>
>>>>>> Az European Mantra koncertjeire el szoktam menni - elég "sajátos" zene - de amiket ott szokott művelni az nem gyenge - a többi zenész sem az. Vagy régebben a többi hasonszőrű zenekaran (Kaltenecker trió, Fusio, stb). de a BoomBoom-ban is elég korrekt mostanság.
>>>>>>
>>>>>> Videókat dögivel találhatsz róla a Youtube-on. Ez már messze nem az a kategória amiről beszélsz - illetve beszéltek régen.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Attila
>>>>>>
>>>>>> Acs Gabor <levlista at e8e.eu> írta:
>>>>>>> Érdekes, hogy ilyen szintig lehet jutni vele!
>>>>>>>
>>>>>>> Nyilván ennek úgy kéne lenni, hogy a zene, a ritmus a fejében megy, a
>>>>>>> keze és a hangszer csak egy interface a hanghoz. De azt már több
>>>>>>> embertől hallottam, hogy a dobosnál a sok gyakorlással lekerül valahova
>>>>>>> a gerincébe, az idegek és izmok közé a vezérlés, csak így lehetséges
>>>>>>> eléggé gyors és összetett dolgokat megcsinálni. Sok ritmussal vagyok már
>>>>>>> én is úgy, hogy addig jó, amíg nem gondolkozom rajta, csak hagyom hogy
>>>>>>> menjen. Az én esetem annyiból speciális, hogy kottából szoktam dobolni,
>>>>>>> így a hangjegyek látványa és amit a végtagjaim csinálnak, az
>>>>>>> kapcsolódott valahogy össze, a vizuálisból lesz a ritmus. de rám
>>>>>>> teljesen igaz, amit csúfolódásból szoktak mondani, a dobos a zenész
>>>>>>> legjobb barátja -nincs érzékem, sem rálátásom a zenére.
>>>>>>>
>>>>>>> A szerkómon egyébként van MIDI kimenet, rá lehet kötni valamire, pl.
>>>>>>> PC-re, és úgy akármilyen dobhangon játszani.
>>>>>>>
>>>>>>> Gábor
>>>>>>>
>>>>>>> 2014.12.14. 18:07 keltezéssel, umnyo írta:
>>>>>>>> Az ujjdobolás tőlem is, próbáltam egy időben, de nagyon más mint egy valós cucc, max jó bohóckodásnak tekinthető. Akkor már ott a zongorabillentyű + midi variáció is....
>>>>>>>>
>>>>>>>> Viszont van egy csóka aki mellesleg nem gyenge dobos, és igen komolyan műveli az ujjdobolást is, nem csak ilyen hakni szinten. Egész komoly zenekarokban játszik dobosként, meg néha elkisér az ujjaival is komoly zenészeket.
>>>>>>>>
>>>>>>>> A neve David Haynes
>>>>>>>>
>>>>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=yikXIDqPZb8
>>>>>>>>
>>>>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=GTzNK1_XJMQ
>>>>>>>>
>>>>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=v6sWh607NH4
>>>>>>>>
>>>>>>>> https://www.youtube.com/channel/UCrTpjj8BTri8QHi9waFO0CQ
>>>>>>>>
>>>>>>>> De persze kismillió info van róla mindehol.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Attila
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Acs Gabor <levlista at e8e.eu> írta:
>>>>>>>>> Nem tudom megmondani, tőlem marhára távol áll: a rock-metál, a szólózás,
>>>>>>>>> az ujjal dobolás -szóval ez az egész mindenestül, de biztos jó.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Gábor
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> 2014.12.14. 17:31 keltezéssel, Szali Sandor írta:
>>>>>>>>>> en is, en is
>>>>>>>>>> http://www.wimp.com/ipadsolo/
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> ezt meg mindenkinek
>>>>>>>>>> http://www.wimp.com/porcupineloves/
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Acs Gabor wrote:
>>>>>>>>>>> Na jó... :)
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Nagyon pöpec! Sajnos csak a nyálam csorgatom... :)
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Köszi, kedves Tőled, hogy megajándékoztál!
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Gábor
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> 2014.12.14. 14:19 keltezéssel, umnyo írta:
>>>>>>>>>>>> Ács Gábornak szeretettel - karácsonyra egy kis függetlenítési
>>>>>>>>>>>> gyakorlat ;-) https://www.youtube.com/watch?v=hrJRJH0ek0U
>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=Rmjq_aeT7x0
>>>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list