[elektro-etc] Pedagógus 2015

Keller Viktor keller.viktor at gmail.com
Tue Dec 9 15:30:36 CET 2014


Kovács József <kj at faldeko.hu> írta (2014. december 8. 17:23):
>
>
> Amúgy meg miért kéne többet keresnie?

(Eldöntöd egyszercsak, hogy akkor most többet kell keresnie, vagy
ugyanolyan beszélő szerszám, mint a szalag mellett álló betanított
munkás?)

például azért kéne többet keresnie, hogy a szakma megszerzésével járó
többlet szopás bevállalására ösztönződjön az, aki amúgy jó
szakemberként szakmunkás bizonyítvánnyal, sokkal kisebb felelősséggel
is eléldegélhet.
Önmagában a szükséges 4-6 év extra tanulás is már olyasmi, amit meg
kéne fizetni. Például azért, mert amiközben a sulis haverjai már
egzisztenciát építenek, vagyont szereznek, ő még mindig az iskolapadot
koptatja, és ha később nem keres többet, ez a lemaradás élete végéig
megmarad. Közben a munkája meg nagyon kell a társadalom jó
működéséhez. Jobban kell, mint egy háztartásigép szerelő.
Fasza motiváció: "Gyere egyetemre, legyél tanár! Tanulj, szívj,
kockáztasd, hogy kiesel, mert mégis csak jó szakmunkásnak vagy jó, és
legyél életed végéig legalább 4 év lemaradásban azokhoz a haverjaidhoz
képest, akik a te képességeddel a szakmunkásképzőt választották."
Normális ember, ha nem küldetéstudatos, nem vállalná ezt.

> Szakma-szakma, tudás-tudás, gyakorlat-gyakorlat.

Aha. Csak egy pedagógus ezrek életét kúrja el, ha közepesnél rosszabb,
egy közepesnél rosszabb szakember meg hamar betanított munkásként
találhatja magát, minimum felelősséggel, és élete végéig gondoskodnak
arról, hogy a napi nyolc óráját kitöltse (feltéve, hogy hajlandó
elmenni dolgozni, és beletörődik, hogy ott a helye akkor is, ha amúgy
korábban diplomát szerzett. Ha most ennyire képpes, akkor ennyit
tegyen).

Továbbá, ha a tanár képes lesz a jó szakembert tanítani, kiképezni jó
szakemberré, akkor valamiben akár még tehetségesebb is lehet a
tanítványánál. Nem? Ezt a tehetséget csak el kéne ismerni!

De lefordítom egy olyan nyelvre, amit talán jobban értesz: Ezt a
játékot is profitra játsszák.
A pedagógussághoz is tehetséges emberke cseppnyi józan ésszel akkor
megy tanítani, ha a többlet befektetéshez többlet haszon is jár. (vagy
küldetéstudatos) Különben miért fordítana az egyszeri és
megismételhetetlen életéből éveket arra, hogy aztán végig lemaradásban
legyen?

Az ország (kormánya) megintcsak eldöntheti, mibe fektet, miből
származhat profit. A jelen helyzet úgy áll, hogy azok az országok
termelték a legnagyobb profitot, amiknek a legjobb az oktatási
rendszere. Például Hollandia. Akármennyire is berzenkednek az ottani
liberalizmustól egyesek, mégiscsak jobban él az ottani betanított
melós, mint itthon egy átlagos szakmunkás. És ő anélkül ehet meg egy
space cake-et, hogy szétrúgná a rendőr érte a seggét (ha meg károsodik
miatta?: Hulljon a férgese! ) És kormányzati szempontból: Többet lehet
ellopni egy jobban működő rendszerből akkor is, ha a lopás maga
arányában kevesebb. A pógár meg csak az arányt nézi. Mit zavara
bármelyik politikus gazdagodása, ha ahhoz úgy jut, hogy közben a
rendszerek, amiket létrehoz működőképesek, és stabilan, a
gránitszilárdságú jogszabályoknál tartósabban biztosítják azokat az
állami szolgáltatásokat, amik között már akár vállalkozni is érdemes,
és elfogadható jólétben élni?

> Csak mert... ember az anyag amivel melózik és nem vas?

"Csak" ezért. Meg azért, mert a 4 év extra tanulás annyival több
tudást is jelent. Például az emberanyagból akkor lesz sok jó
szakember, ha a tanerő jobban tudja azt, amit meg kell tanítania, mint
amennyire meg kell tanítania. Egyébként csak az lesz közülük jó szaki,
aki iskola nélkül, magától is megtanulná.

Szóval igen. Ha nem beszélő szerszámnak tekintjük az emberanyagot (a
saját gyerekeinkről van szó!), akkor igenis meg kellene becsüljük
azokat, akik az ő további jólétükhöz a legtöbbet adhatják.

Viktor
>
> KJ
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list