[elektro-etc] nyomatekmania .
Ferenc VALENTA
ferenc.valenta at gmail.com
Wed Jun 12 15:04:04 CEST 2013
Arnold Fuzesi wrote:
> Az viszi elore a kocsit, attol fugg a vezethetosege. Ezert van h papiron jo a dizel, a valosagban meg egyre tobben utaljak ezeket az uj vackokat.
Ez latszik is a statisztikakon, annyira utaljak hogy
folyamatosan no a reszesedese :)
> Epp minap egy autos musorban a csavo visszaadta a dizelt mert hogy vezethetetlen, es elkerte a benzines verziojat ugyan annak a kocsinak. Ezen en is csak pislogtam...
Es ebbol kovetkezik, hogy...
> Nem kell egyeterteni mindenben, te szereted a dizelt alapjarat korul kinozva szornyu emissziot produkalva kruzoltatni, ahol valoban semmit nem fogyaszt. Ennek orulok, mert ennel rosszabb mikor kitapossak a belet, es percekig mocskos tole az utca....
Az enyemtol ugyan nem, igaz, nem is 20 litert eszik.
> En meg sokan masok es nem csak itt a listan, mashogy szeretunk vezetni, mast tekintunk jonak. De egyertelmuen tudjuk mit nem akarunk, es mi a szamunkra rossz.
Az rendben van, de amikor a fizika torvenyeit kifacsarjatok,
hogy gazsasagilag indokoljatok a hobbitokat, az fura egy
elvileg technikai temaju listan.
> Cvt valtoval jo lenne valamire (ha nem lenne budos mint az allat) de manualissal igazabol egy kalap szar. 1.4 HDI-tol kezdve 2.0 TDCi Mondeon at eleg sok ebben a szegmensben. Jellemzoen 2.4-tol mar jok, de annyi erovel lehet turbos benyas is, ami sokkaljobb. Varosba meg minek a 2.4+ ...
>
> Arnold
> Sent from my iPhone
>
> On 2013.06.12., at 10:54, Ferenc VALENTA <ferenc.valenta at gmail.com> wrote:
>
>> Haho,
>>
>> Tok vicces az elektro listaban, amikor kitalaltok valamit, ami eleg
>> tavol all a valosagtol, majd jol hatba veregetitek egymast.
>>
>> Ezt az egyenletes nyomatek-maniat en sem ertem. Meg tudna valaki
>> indokolni? Mar kertem egyszer, senki sem tudta elmagyarazni.
>> Erti egyaltalan valaki itt?
>>
>> Egyebkent elegge trivialis, hogy az egyenletes TELJESITMENY az
>> idealis. Ez a fordulatszammal forditottan aranyos nyomatekot jelent.
>> A hibrid (az uj kedvenc a kis turbo utan) pont ezert jo: a villanymotor
>> besegit az alacsony fordulatszam-tartomanyban, ahol a benzinmotor,
>> kulonosen az Atkinson-ciklusos, nagyon gyenge.
>> (Nyomatekban is, de az onmagaban nem lenne problema, hanem
>> teljesitmenyben)
>> A kapott karakterisztika pupos, dizel-jellegu: alul nyomatekcsucs, majd
>> ahogy a benzinmotor teljesitmenye no, a villany egyre kevesebb szerepet
>> jatszik es vegul elhanyagolhatova valik.
>> (Atkinson-benzines, nem egyenletes nyomatekkal, esik a fordulattal)
>> Ez szukseges a kellemes kezelhetoseghez es gazdasagos uzemelteteshez.
>> Az egyenletes nyomateku motor a vitaindito cikk szerint a vezethetetlen
>> szar kategoria, kulonosen a kis teljesitmenyuek.
>> A dizel karakterisztika alapbol ilyesmi, hibrid rendszerrel sokkal kevesebbet
>> lehet javitani rajta. A gyakorlatban a dizel altalaban takarekosabb, mint a
>> benzin hibrid, varosban esetleg megfordulhat az arany.
>> Szarul hangzik, de az EU fogyasztascsokkentesi direktivat jelenleg csak
>> a legkisebb dizelek tudjak teljesiteni vagy megkozeliteni, semmi mas
>> belsoegesu vagy hibrid eselytelen :( Sok premium gyarto kizarolag emiatt
>> kenytelen kis dizeleket tartani a flottaban, azok huzzak le a kibocsatast es
>> a fogyasztast a toleralt zonaba, kulonben millio euros bunti.
>>
>> Meg nehany szo a nyomatek-gorberol.
>> Az egyenletes gorbe ugye fordulatszammal aranyos teljesitmenyt is jelent.
>> A pupos meg azt hogy viszonylag allando a teljesitmeny, alacsony fordulaton
>> is van, igaz felfele nem novekszik.
>> Ha adott teljesitmenyt szeretnenk a motorbol, melyik is tudja szelesebb
>> tartomanyban? Foleg ha figyelembe vesszuk, hogy az egyenletes nem is
>> igazan egyenletes, csak egy bizonyos fordulattol felfele.
>> Igen, a dizel, komolyan :)
>>
>> Tovabba, a gorbe ugye a max nyomatekot mondja meg. Az alakja akkor
>> erdekes, ha max nyomatekon, folyamatos padlogazzal szeretnenk kozlekedni.
>> Nezzuk inkabb a teljesitmeny-gorbet, es rajzoljunk egy masik gorbet is, hogy
>> mekkora maximalis teljesitmenyt szeretnenk kivenni a kulonbozo
>> uzemallapotokban, fordulatszam-tartomanyokban, ami szukseges a kozlekedesi
>> szituaciok megoldasahoz.
>> Valojaban az lenyeges, hogy a valodi gorbe ne nagyon es ne sokszor menjen
>> az igenyeinket reprezentalo gorbe ala, ne legyenek gyenge tartomanyai a
>> motornak.
>> Hogy mennyivel tud tobbet, ahol tobbet tud, az igazabol mindegy.
>> Egy nagy teljesitmenyu motor meg szar (egyenletes) nyomatek-karakterisztikaval
>> is eleg jo lehet, egy kisebb, mely vegteljesitmenye eppen elegnek tunhet a
>> kasznihoz, hasznalhatatlanul gyenge lehet alacsony fordulatnal, es igy vissza is
>> kanyarodtunk a vitaindito cikkhez.
>>
>> charles hoss wrote:
>>> de te erted is :)
>>> bye
>>> dexter
>>>
>>>
>>>
>>> 2013. június 11. 14:21 Fuzesi Arnold írta, <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>:
>>>
>>>
>>>> Nekem az Alfa-ban ugyan az a V6 volt mint a Lancia-ban.
>>>> Mas a vezmutengely, ennyi a kulonbseg.
>>>>
>>>> Olyan szinten mas a ket auto, hogy orulet. Alfa-ban 4e-tol egy horgo
>>>> fenevad, Lanciaban meg mint egy villanymotor a pincetol a padlasig
>>>> egyenletesen huz, semmi hörgés. 10LE-vel gyengebb, de majdnem egyforma
>>>> 0-100-as sprintet produkal a 400kg-mal nehezebb autoban. Persze mas a valto
>>>> is.
>>>>
>>>> Vegeredmeny ket teljesen kulonbozo kocsi kb ugyan azzal a
>>>> menetteljesitmennyel szinte azonos motorral (furat loket hengerszam stb),
>>>> totalisan mas hangulattal vezethetoseg ugyeben. Papiron nincs kulonbseg,
>>>> 0-100 kb ugyan az.
>>>> Valosagban meg kb egymas ellentete a ketto.
>>>>
>>>>
>>>> A.
>>>>
>>>>
>>>> On 06/11/2013 01:58 PM, charles hoss wrote:
>>>>
>>>>
>>>>> a hetvegen toprengtem hogy miert is nem ertik meg a dolog lenyeget es
>>>>> miert
>>>>> nem tudom nekik megmagyarazni . a nyilvanvalo valasz hogy en nem ertem es
>>>>> a
>>>>> nyomatekmaniasokak van igaza persze feljott , de aztan rajottem egy eleg
>>>>> nyilvanvalo dologra : autoknal nincs adat , nincs ertelmes leiras , szinte
>>>>> csak marketing van es rizsa .
>>>>> az eltero motorok sok minden miatt elterhetnek , de nincs igazan olyan
>>>>> hogy
>>>>> egy autoba betesznek egy motort es az egy kis varosi rohangaszo , mig
>>>>> ugynaazzal a blokkal gyartanak teherautot is .
>>>>> viszont a motorgyaraknak van ilyen tortenete es itt ertelmes emberek
>>>>> dolgoznak , akik ertik hogy a nyomatek es a nyomatekgorbe kozott van
>>>>> kulonbseg .
>>>>> tipikus peldaja ennek amikor ugyanazzal a blokkal szerelnek egy
>>>>> sportmotort
>>>>> es egy turagepet vagy naked-et , netan turaendurot .
>>>>> nyilvan a sportmotor a legerosebb , leggyorsabb , a tobbieknek viszont a
>>>>> gondtalan kigyorsitas , a "nyomatekossag" az erossege - es itt jon a dolog
>>>>> lenyege - a nyomatekos motorok vegteljesitmenye , max nyomateka
>>>>> alacsonyabb
>>>>> mint a hegyes , nagyteljesitmenyueke .
>>>>> tehat azonos vas eseten a szukitett szivotorokkal , mas veztengellyel
>>>>> szerelt gep attol lesz jol motorozhato a teljes tartomanyban hogy nem
>>>>> hajtjak a katalogus szamokat .
>>>>> itt van ket nagyon eltero gep , azonos blokkal , mas dugokkal , mas
>>>>> hengerfejjel , mas szivotorokkal - az egyik egy ideges joszag , tobbet
>>>>> kell
>>>>> a motorra figyelni es dolgozni erte hogy boldog legyen - mig a masik megy
>>>>> mint egy tehervonat mindenhol :
>>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_rsv_mille_**r_2000.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_rsv_mille_r_2000.php>
>>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_caponord_**etv_1000_2004.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_caponord_etv_1000_2004.php>
>>>>>
>>>>> bye
>>>>> dexter
>>> .
>>
>> --
>> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
>> Automotive Network Design http://www.mentor.com/products/vnd/
>>
>
>
--
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design http://www.mentor.com/products/vnd/
More information about the Elektro-etc
mailing list