[elektro-etc] nyomatekhuszarok

Kovács József kj at faldeko.hu
Mon Jun 3 15:47:24 CEST 2013


Adott motoron belül igen... sok szempontból.
Sőt, a külön!!! független kompresszoros
turbók esetén (pl merci) teljesen.

Az alapvetés, hogy
- nyomaték köbcentiből van
- teljesítmény pedig fordulatból

A köbcentit: turbóval lehet pótolni
A fordulatot: a kis mérettel lehet emelni.

A régi megoldás:
NAAAAGY motor, közepes fordulattal (4-5000 max)
USA autó és európai nagyobbcska autók

A mai megoldás: közepes motor, magasabb fordulttal (6-7000 max)
illetve magas fordulattal (8-14000)

A kiút: a kis-turbo :-)

------

A nem független turbók esetén van mechanikai kötöttség.
A kibaszott turbónak fel kell pörögnie, hogy tölthessen.
A kipuff gáz pörgetné fel...
De az csak akkor lesz ELÉG, ha már pörög.
Farkába harapós csapda esete.
ÉS EZ a kis turbó gondja...

Meg lehet oldani több módon, de akkor
vagy drága vagy bonyolult vagy rossz a hatásfok
- biturbo (egy kisfordulatú és egy nagy fordulatú)
- külön légkompresszor (merci)
- alul is töltő turbo, felül lefúvatva a picsába
- i tak dalej

Az igazi kiút, átmenetileg: stabil eccerű motor
+generátor
+némi akku
+villanyhajtás

A végleges kiút: elektromos hajtás... ?

KJ


2013.06.03. 15:18 keltezéssel, Acs Gabor írta:
> Ez manapság nem alapvetően szoftver kérdés?
>
>
> Gábor
>
>
> 2013.06.03. 14:58 keltezéssel, Kovács József írta:
>>
>>> szereny velemenyem szerint a gorbe alak leirasat kene valahogy kitalalni
>>> ez tartalmaz MINDEN idevonatkozo informaciot [padlogaznal]
>>
>>
>> Már ki van találva... a fontos típusok
>>
>> 1. az alul púpos
>> jó olyan gyorsításra, ami nem jár nagy sebesség növekedéssel
>> tipikus városi csorgás és ráérős országúti előzés kisfordulaton
>> általában nem kell visszaváltani, csak gázt adni és csak, ha
>> nagy sebesség növelés IS kell, akkor KELL VÁLTOGATNI SŰRŰN
>> felfelé, amíg még van fokozat, mert hamar oda az erő a fordulattal
>> visszaváltani, csak extrém gyorsításhoz kell HA!!! lehet...
>> nem biztos, hogy lehet, mert könnyen lesz kisebb a nyomaték
>> a nagyobb fordulaton a visszaváltás ellenére
>> Elkúrt előzésnél, kínos mert NINCS tartalék erő ELŐTTÜNK!!!!
>> Nem megy hiába taposod jobban a padlót, sőt akár lustul is...
>> Vagyis átlagsofőr számára nem biztonságos!
>>
>> 2. felül púpos
>> jó olyan gyorsításra, ami nem jár nagy sebesség növekedéssel
>> tipikus városi csorgás és ráérős országúti előzés kis fordulaton
>> A kis gyorsításokat elbírja váltás nélkül.
>> HA, felpörög egyre jobban gyorsít, érdemes végig forgatni
>> Elkúrt előzésnél, JÓ!!!!,  mert VAN tartalék erő ELŐTTÜNK!!!!
>> Egyre jobban megy, ha taposod a padlót :-)
>> SŐT
>> HA hirtelen sebesség növelés kell, akkor ELŐSZÖR AZONNAL
>> VÁLTANI KELL/LEET EGYET VISSZA, leforgatni
>> és csak utána a fel váltani.
>> Vagyis átlagsofőr számára biztonságos!
>>
>> 3. végig lapos
>> A kettő előnyeit adja ezért>> kurva jó!
>> Lehet kruzolásból gyorsítani, egyenletesen gyorsul VÉGIG.
>> Tehát érdemes végig pörgetni...
>> Nem gyorsul ugyan jobban a padló taposástól, de NEM IS LASSUL
>> HA még kis közepes-fordulaton kell a nagy erő LEHET és KELL
>> visszaváltani.
>>
>>
>> Az 1. a tipikus turbó dízel
>>
>> A 2. a tipikus sokszelepes benzines
>>
>> A 3. nagyjából a régi elvű szívó benzin/dízel
>> és az új benzines mini-turbo ill. a villanymotor
>> ill. a direkt jó tervezett  sokszelepes benzines
>> és jól tervezett turbo benzin/dízel
>>
>> Sokan szeretik az 1.-et, főleg, akik csak papásan csorognak
>> és nem mozgatják kb. soha az autót, de a többiknek jobb
>> a 2. (ha nem TÚL hegyes, azaz elkúrt) és legjobb
>> a 3. szinte mindenkinek
>>
>> Szerintem.
>>
>> Vezetni pedig, mindet a sajátosságának megfelelően kell.
>> 1. mindig kis, max közepes fordulat
>> 2. alapban kis, mozgáshoz nagy fordulat
>> 3. mindegy .... mindenhol jól húz
>>
>>
>> KJ
>>
>> KJ
>>
>>
>>
>>
>>> talan olyan meroszam szeruseg lehetne hogy a max. teljesitmenyig tarto
>>> tartomany hany szazalekaban van x szazalek ingadozason belul a nymoatek
>>> ez igy hosszu de ha lenne mertekegysege... :)
>>>
>>> a Nm hangoztatasa dizel PR erdek, oke, valamennyire leirja az auto
>>> mukodeset az also tartomanyban [persze amik elhangoznak, hogy 1500-2500
>>> tartomany kornyeken, hat nagyon nem mindegy, majdnem dupla teljesitmenye
>>> az egyik a masiknak
>>>
>>> amugy elektromos peldaval, a haropmfajta motor a haromfajta potmeter
>>> karakterisztikahoz hasonlithato
>>> hasznaltam mindharmat
>>> B poti logaritmikus > porgos motor 18E
>>> A linearis, mostani autom, a hulladek, C20NE motorral direkt a vekony
>>> hosszu szivocsovekkel ilyenre hangolva
>>> C poti, asszem letezik, a logaritmikus ellnetete, az a;lso
>>> hangerotartomanyban lehet vele szepen kellemesen szabalyozni, aztan
>>> tovabbtekerve gyakorlatilag nem tortenik semmi :)
>>> ez a vallalati VW Caddy diesel
>>>
>>> mindharomnak mas az erossege
>>>
>>> nyilvan varosi dugozos kruzolosnak a C a jo
>>> de akkor mar foleg automataval
>>> aztan tegyunk meg ra es legyen hibrid
>>>
>>> es itt nemely ember szamara meg is szunt minden elvezet :)
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>> Mert így továbbra is a lóerővel összehasonlítás sokkal kevésbé
>>>> informatív -szerintem. Ha egy autó max. teljesítménye akármennyi, de
>>>> közben a nyomatéka egy rakás szerencsétlenség az alsó tartományban, az
>>>> az autó normális átlag felhasználásra nem lesz túl jó. A max
>>>> teljesítmény meg 6000-en KJ-n kívül :) kit érdekel?
>>>
>>> biztosan kettot tudok, engem, es Dzsudzsak Balazst :)
>>>
>>>
>>> -----
>>> A(z)  üzenetben nem található vírus.
>>> Ellenőrizte: AVG - www.avg.com
>>> Verzió: 2013.0.3343 / Vírus adatbázis: 3184/6378 - Kiadás dátuma:
>>> 2013.06.02.
>>>
>>>
>>
>>
>
>
>
> -----
> A(z)  üzenetben nem található vírus.
> Ellenőrizte: AVG - www.avg.com
> Verzió: 2013.0.3343 / Vírus adatbázis: 3184/6378 - Kiadás dátuma:
> 2013.06.02.
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list