[elektro-etc] nyomatekhuszarok
Ferenc VALENTA
ferenc.valenta at gmail.com
Sun Jun 2 19:41:23 CEST 2013
Szali Sandor wrote:
> minden vonatkozasaba nem gondoltam bele, de tankonyvi szintu alapvetes
> hogy az idealis az egyenes, nem?
Az idealis auto alakja pedig gomb? ;)
> tegnap este meg pont azon agyaltam itt, hogy egy lekonyulo nyomateku
> motornak a teljesitmenygorbeje alatti terulet az nagyobb mint a masik
> nem lekonyulo, ugyanolyan max. teljesitmenyu motornak, tehat az
> atlagteljesitmeny nagyobb lenne?
Persze, egy bizonyos fordulatig... Aztan az egyenletes elhuz, felteve
hogy jo sokaig
porgetheto, benzin-dizel eseten ez altalaban igaz. Ebben az uzemmodban jol
jon, de nem neveznem idealisnak, csak akkor, ha kizarolag igy hasznalod
az autot.
A normalis hasznalat megkeveri a dolgokat, mert tipikusan nagyon kis
teljesitmenyen
hasznaljuk az ido tulnyomo reszeben, megis szeretnenk valamennyi dinamikat.
Errol szol a cikk is, amit ismetelten elkuldtem, ezt szamolgattam a
Hondak kapcsan
regebben, es emiatt szeretik az emberek es az ujsagirok a nyomatekot :)
Hiaba sok a loero, attol meg lehet egy vezethetetlen szar, de ha van
nyomateka, akkor
jo esellyel kezesebb lesz, ha nem is megy olyan gyorsan, meg nagy sebessegu
elozesnel gyengebb is lesz...
> mert akkor az lehetne az idealis gorbe, kb. allando teljesitmenyt
> kozelito motor, vizszintes egyenest kozelito teljesitmenygorvbevel,
> persze olyan nincs. meg baj lenne a nyomatek adagolasaval is [kiveve a
> kruzolast :) ]
Mi a cel? Mi a szituacio, amit meg kell oldani? Utana lehet gondolkodni
az idealis motor-karakterisztikan.
En elegge biztos vagyok benne, hogy hetkoznapi hasznalatra NEM a teljesen
egyenletes nyomatek a legjobb valasztas.
> tehat valamennyire [mennyire is?] biztosak lehetunk abban, hogy a
> minel nagyobb megadott max. nyomatek az egy minel idealisabb gorbet
> jelent? Es meg azt se tudjuk milyen fordulatszamnal vagyunk. Mi van ha
> 500-as fordulatnal adja le a gyonyoru max. 300Nm-t?
En a gorbenek csak arrol a reszerol beszelek, ami engem erdekel: az also
tartomanyrol, 2000, de
max 3000 fordulatig. Nem az erdekel, hogy mit tud a motor leszabalyozas
elott, hanem hogy ebben
a tartomanyban van-e eleg kraft benne.
A max nyomatek tipikusan ebben a tartomanyban jelentkezik, 1500-2500
korul, pont ahol
hasznalni szeretem. A max nyomatek megmondja, hogy itt mut tud az auto.
A max teljesitmeny egy olyan uzemallapotrol nyujt informaciot, amit
normalis hasznalat mellett,
normalis autot feltetelezve kb soha, vagy nagyon ritkan hasznalunk.
500-nal inkabb egy mozdonymotor nyomatekcsucsa van, autoban nem tipikus.
De ugyanigy fel lehetne tetelezni, hogy a 100kW-ot 15000 es 15010 kozott
tudja stb..
--
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design http://www.mentor.com/products/vnd/
More information about the Elektro-etc
mailing list