[elektro-etc] nyomatekhuszarok

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Sun Jun 2 19:41:23 CEST 2013


Szali Sandor wrote:
> minden vonatkozasaba nem gondoltam bele, de tankonyvi szintu alapvetes 
> hogy az idealis az egyenes, nem?
Az idealis auto alakja pedig gomb? ;)

> tegnap este meg pont azon agyaltam itt, hogy egy lekonyulo nyomateku 
> motornak a teljesitmenygorbeje alatti terulet az nagyobb mint a masik 
> nem lekonyulo, ugyanolyan max. teljesitmenyu motornak, tehat az 
> atlagteljesitmeny nagyobb lenne?
Persze, egy bizonyos fordulatig... Aztan az egyenletes elhuz, felteve 
hogy jo sokaig
porgetheto, benzin-dizel eseten ez altalaban igaz. Ebben az uzemmodban jol
jon, de nem neveznem idealisnak, csak akkor, ha kizarolag igy hasznalod 
az autot.
A normalis hasznalat megkeveri a dolgokat, mert tipikusan nagyon kis 
teljesitmenyen
hasznaljuk az ido tulnyomo reszeben, megis szeretnenk valamennyi dinamikat.
Errol szol a cikk is, amit ismetelten elkuldtem, ezt szamolgattam a 
Hondak kapcsan
regebben, es emiatt szeretik az emberek es az ujsagirok a nyomatekot :)
Hiaba sok a loero, attol meg lehet egy vezethetetlen szar, de ha van 
nyomateka, akkor
jo esellyel kezesebb lesz, ha nem is megy olyan gyorsan, meg nagy sebessegu
elozesnel gyengebb is lesz...

> mert akkor az lehetne az idealis gorbe, kb. allando teljesitmenyt 
> kozelito motor, vizszintes egyenest kozelito teljesitmenygorvbevel, 
> persze olyan nincs. meg baj lenne a nyomatek adagolasaval is [kiveve a 
> kruzolast :) ]

Mi a cel? Mi a szituacio, amit meg kell oldani? Utana lehet gondolkodni
az idealis motor-karakterisztikan.
En elegge biztos vagyok benne, hogy hetkoznapi hasznalatra NEM a teljesen
egyenletes nyomatek a legjobb valasztas.

> tehat valamennyire [mennyire is?] biztosak lehetunk abban, hogy a 
> minel nagyobb megadott max. nyomatek az egy minel idealisabb gorbet 
> jelent? Es meg azt se tudjuk milyen fordulatszamnal vagyunk. Mi van ha 
> 500-as fordulatnal adja le a gyonyoru max. 300Nm-t?
En a gorbenek csak arrol a reszerol beszelek, ami engem erdekel: az also 
tartomanyrol, 2000, de
max 3000 fordulatig. Nem az erdekel, hogy mit tud a motor leszabalyozas 
elott, hanem hogy ebben
a tartomanyban van-e eleg kraft benne.
A max nyomatek tipikusan ebben a tartomanyban jelentkezik, 1500-2500 
korul, pont ahol
hasznalni szeretem. A max nyomatek megmondja, hogy itt mut tud az auto.
A max teljesitmeny egy olyan uzemallapotrol nyujt informaciot, amit 
normalis hasznalat mellett,
normalis autot feltetelezve kb soha, vagy nagyon ritkan hasznalunk.

500-nal inkabb egy mozdonymotor nyomatekcsucsa van, autoban nem tipikus.
De ugyanigy fel lehetne tetelezni, hogy a 100kW-ot 15000 es 15010 kozott 
tudja stb..

-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/




More information about the Elektro-etc mailing list