[elektro-etc] nyomatekhuszarok

Acs Gabor levlista at e8e.eu
Sat Jun 1 23:03:43 CEST 2013


Azért nem annyira ördögtől való dolog az a nyomaték. Legyen két 
tetszőleges átlag autó, azonos kategória és cél. Mint pl. a Focus kombi, 
Astra kombi, Ceed kombi. Mindegyiknek nagyjából hasonló a tömege (nem 
biztos, csak szemléltetésül mondom), a végsebessége, a sebváltó 
fokozatainak száma. Ebben az esetben egy durva nyomatékkülönbség, 
mondjuk egyik 100Nm-t tud, másik 300-at, az enged arra következtetni, 
hogy az utóbbival lényegesen jobban tudsz felmenni a hegyre, nem?
Itt az, hogy pontosan hány fog találkozik hánnyal az egyes fokozatokban, 
csak árnyalja a kérdést. Nagyjából mindenki hasonlóan fogja üzemeltetni, 
és nem lesz akkora áttételbeli különbség, ami miatt a 300-nak csak a 
fele kerülne ki a kerekekre, a 100-ból meg az összes. Mivel a 
végfordulat és a végsebesség nagyjából megegyezik, így ez behatárolja a 
túl nagy áttételbeli eltéréseket. Azon belül meg már inkább az autó 
karakterére, az ideális váltási pontokra lesz hatással.


Gábor


2013.06.01. 22:45 keltezéssel, Szali Sandor írta:
> Acs Gabor wrote:
>> De akkor ilyen alapon a max. lóerő adattal sem mész semmire, ott is a
>> görbét kellene figyelni, ráadásul összevetni a fordulattal sem lenne
>> annyira egyszerű.
>
> igazabol egy gorbe van, es ha egyenes lenne az lenne a jo [allando 
> nyomatek]
>
>
>> Nekem fontos volt, hogy az autóm nyomatéka már kisebb fordulaton is
>> rendelkezésre áll.
>
> mert olyan a gorbe alakja
> [a dizelnek meg amugy is kisebb a ford.szama]
>
>> a max. lóerő adattal sem mész semmire
>
> de legalabb loerovalto nincs az autoban, nyomatekvalto viszont van
> [vegsebesseget a max teljesitmennyel lehet elerni, alatta a viselkedes 
> a gorbe alakjatol fugg, azert huztak ra, hogy az meg a [max.] 
> nyomatek, marmint a gyorsulas, regi mondas ez, de teves, mert akkor a 
> dizel valtozat mindig jobban gyorsulna]
>
> az egyenletes csuszashataron tarthatosaghoz is kell az egyenletes 
> nyomatek,
> es a felul csucsos gorbe az nyilvan rossz,
> de ha ugysem csuszna meg a gumi, akkor az alul csucsos, tehat 
> fordulatszammal csokkeno nyomateku gorbe az nem adhat nagyobb 
> atlagteljesitmenyt ki?
>
> Vegulis a teljesitmenygorbe alatti terulet az szerintem ami a 
> munkavegzest mutatja, es az nagyobb, ha lekonyulo a gorbe, [adott max. 
> ertekeket veve alapul]
>
> akkor kicsivel tobb infot jelenthet a max. nyomatek, de nem sokkal,
> es akkor nem egyszeruen az allando nyomatek a legjobb, hanem a 
> teljesitmenygorbe alatti terulet minel nagyobb legyen az szamit, tehat 
> llegjobb lenne egy allando teljesitmenyu motor, lekonyulo nyomatekkal?
> hmm
>
> de akkor is ugy kellene nezni a megnovelt max. nyomatekot, hogy pl. a 
> max. teljesitmenyhez tartozo fordulat nem csokkent-e kozben, mert 
> akkor csak egyszeruen eltolodott minden a kisebb ford.szam 
> tartomanyba. Ha nem csokkent a max teljesitmeny ford.szam es 
> megnoveltek a max. nyomatekot, akkor mar lehet hogy a gorbe alakja 
> jobb lett.
>
> Kar hogy mindjart elalszok :)
>
> ez meg csak az elmeletileg kiveheto optimum, utana meg ott van a 
> sebvalto meretezese, az se art ha jo.
>



More information about the Elektro-etc mailing list