[elektro-etc] áramlási veszteség - belső égésű motor

Xorn toth.endre at gmail.com
Tue Sep 18 16:43:43 CEST 2012


Volt valami Műegyetemes találmány, egy spec. turbofeltöltő.

Valami forgó, belül hosszában csövekkel bélelt dobba ment bele a
kipufogógáz, ami a csőben lévő levegőn így alaposan lökött egyet -
befelé a szívótorokba. Mire viszont az égésgáz odaérhetett volna,
elfordult a cső, így ki tudott szellőzni. Hátránya, hogy szűk
fordulatszám-tartományban optimális, előnye, hogy elég egyszerű
szerkezet a mai feltöltőkhöz képest. Ha mondjuk olyanra gondol az
ember, mint egy Nohab, ahol 600/perc az alapjárat, és 800/perc a
menet, akkor nem biztos, hogy annyira rossz egy ilyen.

De mondjuk annak is letörném a kezét, aki pont egy Nohabot ilyennel
akarna átalakítani. Olyan szép hangja van, amikor indul, pörög felfelé
minden benne, hogy csak na... :-)

Best regards,
Andy

2012/9/18 Fuzesi Arnold <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>:
> A linkelt PhD ertekezes szerint a hangsebesseg kornyeken aramlik.
> A szeleptanyer meretezesnel szambaveszik ugy tunik. (46. oldal)
>
> Viszont anno kiszedtem a katalizatort a V6-bol es lent durvan eltunt a
> nyomatek.
> Aztan vissza (osszetort, lett uj), es megjott. (nem mas baja volt)
> Szoval nagyon meretezve van a kipuff rendszer, fontos a fojtás, stb.
> (Gondolom Ferrari Maserati stb. nem veletlen nyitogatja nagy terhelesnel)
>
> Elozo hengerbol adodo gazlengesek eleg durvan utjat alljak a kovetkezo
> henger gazainak, ha nem hangolt.
> Legalabb is ez a tippem.
> Hangolni meg teljes rpm tartomanyba nem lehet univerzalisan.
> Magyarul egy tré arany kozep ut az autok kipuffrendszere, ez jott le. :)
>
> Kéne mérni nyomást...
> A.
>
> On 2012.09.18. 16:10, Vajk Fekete wrote:
>>
>> kipuffnal szelepnyitas elott a hengerben tok nagy nyomas van. a henger
>> terfogatanak sokszorosa mennyisegu gazzal. ez izombol megy kifele, mert
>> nagy a nyomas, a dugo mar csak az utolso par szazalekot tolja ki. mekkora
>> a
>> nyomas a tagulasi szakasz vegen? tuti van vagy 20 bar, lehet hogy tobb is.
>> ebbol 19 kimegy magatol, az utolsot kell kitolni.
>>
>> azt az utolsot meg akar kitolja a toltes, ha forszirozott, es akkor nem
>> kell kipuff utem egyaltalan. lasd ketutemu motorok. az egybenyitasban is
>> az
>> a poen, hogy a vegen a toltes kiszellozteti a holtteret, nem?
>>
>> Vajk
>>
>> 2012/9/18 Fuzesi Arnold<arnold.fuzesi.lista at gmail.com>
>>
>>> Az futott át az agyamon, hogy a szívási veszteséget csökkentik turbóval,
>>> szelepvezérléssel, a szívórendszer rezonáns hangolásával - ok.
>>>
>>> A kipuff oldalra miért nem tesznek szívóra állított kompresszort ?
>>>
>>> Levákuumozná a kipuff oldalt, könnyen távozna a gáz, nem kellene  a
>>> dugónak kitolni. Cserébe mikor nyílik a szívószelep azonnal beszippantaná
>>> a
>>> levegőt, átöblítve lazán a hengert. (ha jól tudom van allapot mikor a
>>> szívó
>>> és kipuff szelep is egyszerre nyitva)
>>>
>>> Két legyet egy csapásra.
>>>
>>> Persze ezt elektromosan kellene hajtani, vagy egyszerűen egy ügyes
>>> valtozo
>>> geometrias rezonáns üreget csinalni ami vakuum maximumra allitgatva a
>>> kipuffrendszer allandoan idealis allapotra lenne hangolva.
>>>
>>> Szóval miért nem "szívják" meg, miért csak "feltöltik"?
>>>
>>> Technikailag az oxidáló forró gáz miatt neccesebb, eddig oké.
>>>
>>> -
>>> érdekes:
>>>
>>>
>>> http://www.dinamit-dob.hu/**content/szerviz<http://www.dinamit-dob.hu/content/szerviz>
>>>
>>> "apasztalataink alapján rájöttünk, hogy azoknál a motoroknál, ahol a
>>> szelepegybenyitást (mikor a kipufogó és a szívó szelep egyszerre van
>>> nyitva) figyelembe vették a tervezéskor, ott nem szabad kivenni a
>>> katalizátort, mert nemhogy nõne, de inkább romlik a hatás. Ezek a motorok
>>> általában a V elrendezésûek, valamint az Audi és a Japán gyártmányok. A
>>> soros elrendezésû motoroknál azonban tényleg el lehet hagyni a
>>> katalizátort, ha egy kis teljesítménynövelésre vágyunk."
>>>
>>> ez még érdekesebb:
>>> http://www.omikk.bme.hu/**collections/phd/**Kozlekedesmernoki_Kar/2005/**
>>>
>>> Gal_Peter/ertekezes.pdf<http://www.omikk.bme.hu/collections/phd/Kozlekedesmernoki_Kar/2005/Gal_Peter/ertekezes.pdf>
>>>
>>>
>>> Szóval ott ragadtam le, hogy ha ügyesen intezem a levegő bejutást, és
>>> kijutást, gyakorlatilag el lehet tüntetni az áramlási veszteség jó
>>> részét.
>>> De ahogy nezem szinte csak a szívó oldallal variál mindenki.
>>> Kipuff konstans, nagyritkan nyitható a dob, de annyi, ha jól tudom
>>> kétállapotú.
>>> (Ferrari Maserati)
>>>
>>> A.
>>>
>>>
>>
>



More information about the Elektro-etc mailing list