[elektro-etc] nem diesel vs benzin

charles hoss charles.hoss at gmail.com
Sun Sep 16 11:34:19 CEST 2012


Szali Sandor <szali.sandor at gmail.com> írta (2012. szeptember 16. 8:59):
>> ertheto hogy a "nyomatekos" motor jo - husz eve egy amcsi kit car
>> magazinban olvastam hogy a nyomatek az amit a seggeden erzel , amitol
>> atnedvesedik a lanyok bugyija es libaboros leszel . a teljesitmeny az
>> ami a vegsebesseghez segit hozza - amit soha nem erhetsz el , nem
>> tarthatsz stb .
>> teljesen egyetertek vele .
>
>
> de ez mar majdnem az altalam idezett negativ pelda.

nem , ez nem majdnem az . ez az .
az alapjarati , nullagazhoz tartozo nyomatek az amivel elindulsz -
mert elindulashoz nem akarod a kuplungot csucsztatni , uvolto motornal
- tehat az hogy alapjarat kozeleben mennyi a gorben szereplo maximalis
nyomatek - senkit nem erdekel , a parkoloban uvolto motorral , csuszo
kuplunggal parkolo szoszik kivetelevel - de ok meg nem neznek autos
musort . ez a gorben nem is szerepel . siman lefullad egy modern
szupernyomatekos common rail dizel , ahol egy buta benyas siman
elindul a nevetsegesen keves nyomatekaval .

aztan elindulsz es gazt adsz : ekkor adott gazallassal gyorsitasz -
nyilvan ez barhol lehetne - de altalaban az a terv hogy nem fustolod
el a gumikat - tehat ugy kell leattetelezni hogy a szaraz aszfalt
tapadasat ne haladja meg :
http://fr-rtuning-shop.co.uk/index.php?_a=product&product_id=1421
ez a turbos motor egy elmebeteg meretu tusket tartalmaz . ha a gyar
csinalna , akkor mivel a max nyomateka tobb , annyival hosszabb
attetel kene ra - csakhogy ahol nem masfelszer akkora - ott epp
ketharmad olyan erosnek erzodne mint a gyari ... tehat hiaba nagyobb a
nyomatek meroszama - a megoszlasa rosszabb : arra jo hogy erosnek
erzodjon , jol radhozza a fraszt - mig egy linearis nyomatekleadasu
motorral sokkal gyorsabban tudnal ugyanott menni - tipikus regi
ketutemu tortenet volt hogy mentem kanyarban , aztan bekapcsolt a
powerszelep es az arokban ebredtem . ha nem voltal felisten , akkor
egy gyengebb negyutemuvel gyorsabb tudtal lenni a krosszpalyan , mert
tudtad mit muvel .

> a fel vilag ugy fogja fel, [es sajnos musorvezetok is]
> hogy a megadott max. Nm nyomatek-tol az aljan szepen huz, [akar
> traktorversenyre nevezhetunk vele]
> a megadott LE pedig majd a vegsebeseeget biztositja
> ugye ezen nem vitazunk hogy baromsag?

dehogy . total igazad van .
eleve a max nm nem alapjaraton van . meg az sem mond sokat hogy
mennyire van kozel hozza - mert a gorbe a padlogaznal mert max
nyomatekot jelzi .
amikor a mocimat hangolgattam , mindig kerdeztek hogy mit mutat
teljesitmeny mero padon - en meg mindig mondtam hogy nem erdekel ,
mert azt hogy csontgaznal eros azt tudom - engem az erdekel hogy
alapjaraton kuszik-e mint egy tank es hogyan reagal a gaz kezelesre .
errol pedig semmit nem mond a gorbe .

> nyomatek vagy teljesitmeny, tyuk vagy tojas volt elobb, tokmindegy, ugyanaz,
> egymas derivaltjai.

igen . teljesen .
annyiban nem egyforma hogy ugye nem azonos pontban erik el a maximumot
- tehat van ertelme a nyomatekgorbet felvenni - pl  hatekonysagi
meresekhez . ha egy motor tok hegyes gorbeju , akkor altalaban a
hatekonysaga is meglehetosen hegyes - tehat ha mondjuk fogyasztasra
optimalizalsz , akkor nem egy szeles gorben jatszol majd hanem csak
ott a hegy kozeleben . a max hatekonysag ott lenne ahol az allandosult
tempohoz tartozo gazallasnal a max nyomatekont venned fel a fogyasztas
fuggvenyeben - ezt a gorbet viszont soha senki nem kesziti el - szinte
csak tapasztalati . (megprobaltam a torque-al , de meg nem sikerult)

> vajon hogyan tudjuk feloldani ezt a kettosseget ami Nalad is megjelent,
> erdekes, hogy eloszor leirod, hogy a nyomatek az mas mint a teljesitmeny
> a kovetkezo bekezdesben meg azt, ami szerintem is a lenyeg, hogy egyenletes
> legyen a gorbe
> biztos lehetne erre alkalmasabb meroszamot adni, pl. adott ford.szam
> tartomanyban x szazalek elteres a max. nyomatektol,
> de egy max. nyomatek semmit sem mondo adata, es raadasul kotelezoen minden
> autos musorban szerte a vilagon,
> es mint a szammisztikatol elajulo musorvezeto, kedves nezoink, ezt
> figyeljek, 210LE es 205Nm, megegyszer mondom, milyen tokeletes tervezes,
> hogy alul is huzzon es a vegsebesseg is meglegyen [friss automania RTL Klub]
>
> mintha a PMPOval dobaloznanak :)

teljesen . de ertheto is . ha tobb az jobb . a nyomatekra all fel az
autos ujsagironak , a marketingeseknek meg barmire ha az nagyobb
numerikusan mint az elozo evi .
66%-al tobb ajto , kettovel tobb sebesseg (ami epp azt jelzi hogy
mennyire csucsos , hasznalhatatlan motort sikerult csinalni) 50%-al
tobb nyomatek
mindegy hogy ez nem jelent semmit - ezt lehet elmondani .
mit tudna mast ?
a szamok a jok .
ha azt mondana hogy megrakva fullosan , az auto alapjaratrol minimalis
csusztatassal siman elindul , dinamikusan gyorsit vegig es mivel jo a
motor atfogasa , ezert egy kihuzatott egyesbol negyven utan egybol
felteheted negyesbe es a varosban ez eleg is lesz ? ki ertene meg ?
mondja azt hogy 500Nm a kardanon merve es maris mindenki azt hiszi
hogy tudja mirol beszel . ettol jol erzi magat a kanapen ulo autos -
egy gorbet fel sem fogna - pedig az kellene - egy 0-5-10-25-50-100%
gaznal mert gyorsulasi gorbe - abbol latszana hogy mi a helyzet .
(a jeep meglehetosen dinamikusan elindul kettesben - es az nyolcvanig
eleg is szokott lenni)

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list