[elektro-etc] Durva - Károly figyelméb e

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 18 13:36:51 CEST 2012


Kaczmarek Edvard wrote:

> Egyrészt én úgy olvasom, ez nem igaz, de angol a forrás, így nem
> linkelem.
>
> Másrészt nem a tömegközéppont és a vízfelszín viszonya számít, hanem a
> tömegközéppont és a felhajtóerő támadáspontjának viszonya.
>
> http://images.tutorvista.com/content/forces/stability-ship.gif

Azért itt a három ábra közül az, amelyik nem stabil, oda jó magasra tették a 
tömegközéppontot.
Valóban, lehet, hogy billenéskor a felhajtóerő hatásvonala is durván elmászik, 
de evidens, hogy ha magasan van a súlypont, akkor az akár jobban mászik el a 
nemkívánt irányba.

De azért az aktív stabilizálás is működik, ha más célból nem, hát kilövik vele a 
ringatózást, ha jól tudom. Bika számítógépekkel vezérelt szivattyúk állatgyorsan 
tudják átnyomni a vizet a különféle ballaszt-tartályok között.

Nem teher, hanem turistahajók esetén könnyen lehet, hogy tényleg messze a 
vízfelszín fölött van a súlypont, és a felhajtóerő billenéstől történő változása 
nem tud annyira kijjebb helyeződni, mint a súlypontból húzott függőleges. De ha 
aszondod, hogy ilyen hajót nem gyártanak, akkor készséggel elhiszem. Repülésben 
mindenesetre van olyan sárkányszekezet, ami nem képes stabil repülésre, csak a 
fedélzeti computer segítségével. Lehet, hogy ez csak katonai gépeknél 
megengedett.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list