[elektro-etc] Durva - Károly figyelméb e
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 18 13:36:51 CEST 2012
Kaczmarek Edvard wrote:
> Egyrészt én úgy olvasom, ez nem igaz, de angol a forrás, így nem
> linkelem.
>
> Másrészt nem a tömegközéppont és a vízfelszín viszonya számít, hanem a
> tömegközéppont és a felhajtóerő támadáspontjának viszonya.
>
> http://images.tutorvista.com/content/forces/stability-ship.gif
Azért itt a három ábra közül az, amelyik nem stabil, oda jó magasra tették a
tömegközéppontot.
Valóban, lehet, hogy billenéskor a felhajtóerő hatásvonala is durván elmászik,
de evidens, hogy ha magasan van a súlypont, akkor az akár jobban mászik el a
nemkívánt irányba.
De azért az aktív stabilizálás is működik, ha más célból nem, hát kilövik vele a
ringatózást, ha jól tudom. Bika számítógépekkel vezérelt szivattyúk állatgyorsan
tudják átnyomni a vizet a különféle ballaszt-tartályok között.
Nem teher, hanem turistahajók esetén könnyen lehet, hogy tényleg messze a
vízfelszín fölött van a súlypont, és a felhajtóerő billenéstől történő változása
nem tud annyira kijjebb helyeződni, mint a súlypontból húzott függőleges. De ha
aszondod, hogy ilyen hajót nem gyártanak, akkor készséggel elhiszem. Repülésben
mindenesetre van olyan sárkányszekezet, ami nem képes stabil repülésre, csak a
fedélzeti computer segítségével. Lehet, hogy ez csak katonai gépeknél
megengedett.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list