[elektro-etc] Futomu - volt: Kresz

potyo potyo.ada at gmail.com
Mon Jun 11 11:48:34 CEST 2012


2012. június 11. 11:21 jhidvegi írta, <jhidvegi at gmail.com>:

> charles hoss wrote:
>
>  ebben attol tartok tevedsz .
>> volt egy ilyen generacio , a kornyezetvedelem elott - de elmult . a
>> mostani focus , mondeo , streetka stb autok azert hogy az egester ne
>> huljon ki , motorfekben is "bevilagitjak" az egesteret egy kis
>>
>
> Nézd, egyrészt többen is írták, hogy nekik nulla a fogyasztás kijelzésileg
> motorfékben.
> A zsigulinál (2107-es porlasztó) én láttam, hogy le van zárva az
> üresjáratu fúvóka. Mágnesszelepes volt a fúvóka, és volt ott egy kontakt,
> ami kikapcsolta valami vákuumtól függően ténylegesen.
>
> Valamint: a motorfék azt jelenti, hogy a mozgási energiából kell valamit
> fabrikálnia a motornak. Vagyis az is fejleszti ám a hőt rendesen! Benne a
> motorban. Úgy csinál, mint egy kompresszor, tehát melegszik, nem kell
> "bevilágítani".


Túl sok hőt nem termel. Eleve a pillangószelep zárva van, így vákuum ellen
dolgozik a dugattyú beszíváskor, majd azt nyomja össze sűrítéskor


>  benzinnel - mert maskepp nem fogyasztana , a kihulne a katalizator .
>>
>
> A katalizátor lehet, hogy kihűlne, és az is lehet, hogy emiatt mégis
> beadnak valamennyit, ehhez nem tudok hozzászólni. Azért sejtem, hogy nem
> nagyon érdemes ilyet csinálni, mert induláskor is hideg a katalizátor,
> mégse megy semmi tönkre.
> Menet közben meg, amíg max 1-2 percig nem kapna naftát, azalatt nem
> csökken a hőmérséklete számottevően.
>

Nem megy tönkre a katalizátor a levegőtől, hanem a katalizátornak van egy
üzemi hőmérséklettartománya, ahol hatékonyan dolgozik (400-600 fok rémlik,
de nem tudom biztosan). Induláskor a katalizátor kb. semmit sem ér, mivel
hideg. Ezért egyes autók azt is csinálják, hogy induláskor magasabban
tartják az alapjáratot, hogy a katalizátort minél gyorsabban felmelegítsék.
Nem épp üzemanyag takarékos, de átmegy az EU mérési cikluson, és manapság
ez a lényeg. Ha pedig motorféknél nem adnak benzint, az átnyomott levegő
hiába akár 150 fokos, akkor is elég hatékonyan hűti a katalizátort, hiszen
annak felülete hatalmas (gondolj bele, egy apró légmozgás is mennyivel
csökkenti egy hűtőborda hőmérsékletét). Ha teljesen le lehetne zárni a
szívóoldalt, akkor mondjuk az EGR-nek köszönhetően ugyanazt a kipufogógázt
pumpálgatná a motor oda-vissza, akkor talán nem hűlne jelentősen a
katalizátor, hiszen csak a külső felülete hűlne, a belseje nem. Azt mondjuk
el tudom képzelni, hogy ha a katalizátor meleg, akkor arra az időre, amíg a
hőmérséklete nem csökken a hatékonyságot jelentősen csökkentő szint alá,
addig teljesen le lehet tiltani a befecskendezést. De ekkor is az van, hogy
utána is tovább hűlne, és a következő gázadásnál nem lenne azonnal meleg,
szóval ezt sem valószínű, hogy csinálják a már említett mérési ciklus miatt.


More information about the Elektro-etc mailing list