[elektro-etc] egykereku
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Jun 7 11:44:10 CEST 2012
charles hoss wrote:
> porgetyukkel nem tudna novelni ezt a nyomatekot ?
Ez egy halál érdekes ötlet. Sík úton kb úgy nézne ki a dolog, hogy a
gyorsítással egyidejűleg egy, a főkerékkel egy síkban forgó pörgettyűt is fel
kéne pörgetni, ami ellenkező irányban forog, és a gyorsítás kb ugyanazt a
nyomatékot adja, mint amit az útra kifejtett erő és a cucc súlypontjának a
magassága kiad.
Ugyanezt kellene lelassítani fékezéskor. Ekkor akár vészfékezés meg szinte
kipörgés-határon lévő gyorsítás is lehetséges lenne. Kérdés, hogy ez a pörgettyű
mekkora kéne, hogy legyen. (Számolgatni most nincs kedvem.)
Ha de mi lesz, amikor be akar kanyarodni?
Először is, ha bedönti a gépet (mondjuk balra), akkor egy olyan nyomaték jön
létre, ami elfordítja az egész hóbelevancot, de pont a kanyarodási szándéktól
ellenkező irányban. :-)
Ha meg teszemazt ezen túljutott, és fordul a cucc megint vegyük úgy, hogy balra,
akkor lefektető nyomaték keletkezik. Ez meg lehet, hogy pont jó.
Mindenesetre fura hatások érnék a vezetőt, akárhogy is nézzük. Nagyon meg kéne
tanulni a cuccot kezelni.
Probléma: lejtőn lefelé ugye a gyorsítóerő megmarad. Vagyis a pörgettyű
lassulna, aztán átfordulna másik irányba... nem biztos, hogy volna elég
lehetőség a lejtő általi fékezőnyomatékot felvenni. Ráadásul az ellenkező irányú
forgás gondot okozna, másképp viselkedne a cucc.
Na jó, valamennyi nyomatékot rá lehetne bízni a súlypont és feltámasztási pont
közötti eltérésre is. (Ez amúgy nem úgy adódik, hogy a cucc súlya meg a kerék
sugara. A max a cucc súlya és a kerék talajjal való érintkezésétől húzott
függőleges egyenestől mért max súlyponttávolság szorzata. Az utóbbi jóval
kisebb, mint a kerék sugara.)
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list