[elektro-etc] egykereku

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Jun 7 11:44:10 CEST 2012


charles hoss wrote:

> porgetyukkel nem tudna novelni ezt a nyomatekot ?

Ez egy halál érdekes ötlet. Sík úton kb úgy nézne ki a dolog, hogy a 
gyorsítással egyidejűleg egy, a főkerékkel egy síkban forgó pörgettyűt is fel 
kéne pörgetni, ami ellenkező irányban forog, és a gyorsítás kb ugyanazt a 
nyomatékot adja, mint amit az útra kifejtett erő és a cucc súlypontjának a 
magassága kiad.

Ugyanezt kellene lelassítani fékezéskor. Ekkor akár vészfékezés meg szinte 
kipörgés-határon lévő gyorsítás is lehetséges lenne. Kérdés, hogy ez a pörgettyű 
mekkora kéne, hogy legyen. (Számolgatni most nincs kedvem.)

Ha de mi lesz, amikor be akar kanyarodni?
Először is, ha bedönti a gépet (mondjuk balra), akkor egy olyan nyomaték jön 
létre, ami elfordítja az egész hóbelevancot, de pont a kanyarodási szándéktól 
ellenkező irányban. :-)
Ha meg teszemazt ezen túljutott, és fordul a cucc megint vegyük úgy, hogy balra, 
akkor lefektető nyomaték keletkezik. Ez meg lehet, hogy pont jó.

Mindenesetre fura hatások érnék a vezetőt, akárhogy is nézzük. Nagyon meg kéne 
tanulni a cuccot kezelni.

Probléma: lejtőn lefelé ugye a gyorsítóerő megmarad. Vagyis a pörgettyű 
lassulna, aztán átfordulna másik irányba... nem biztos, hogy volna elég 
lehetőség a lejtő általi fékezőnyomatékot felvenni. Ráadásul az ellenkező irányú 
forgás gondot okozna, másképp viselkedne a cucc.

Na jó, valamennyi nyomatékot rá lehetne bízni a súlypont és feltámasztási pont 
közötti eltérésre is. (Ez amúgy nem úgy adódik, hogy a cucc súlya meg a kerék 
sugara. A max a cucc súlya és a kerék talajjal való érintkezésétől húzott 
függőleges egyenestől mért max súlyponttávolság szorzata. Az utóbbi jóval 
kisebb, mint a kerék sugara.)

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list