[elektro-etc] Ez mekkora már...

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jan 30 11:24:44 CET 2012


Kovács József wrote:
> Ebben az szörnyű, hogy koszos 30-50 milliárdhoz
> egy egész várost kell havi 10 eFt-ra megvágni...

Azért számolgattam kicsit én is.
21 milliárdról van szó, és ha tényleg egész konkrétan, mindenki aki havi 
10eFt-ot fizet, azaz évi 120eFt-ot, kis osztás: mindössze 175ezer emberre 
(autóra) számítanak. Szerintem csak budapesten ennél jóval több magáncélú 
személyautó van, de ez a fizetnivaló a céges ilyen-olyan autókra is fog 
vonatkozni, meg azokra a nembudapesti autókra, amik itt akarnak rendszeresen 
közlekedni.

A hülyeség - ahogy én látom - ott van, hogy ha kisebbet markolnának, többet 
fognának. Pl ha azt mondanák, hogy havi 500Ft, vagy max 1000, akkor fű-fa-virág 
kifizetné. Főleg, ha admin szempontból betagozódna a matricarendszerbe. A 
fizetők szerintem 2-3 millióan is lehetnének, ami nagyobb pénz, mint a fenti.

> Miközben, az 1-2 milliárdok lazán zúgnak ki
> a fővárosi/BKV kasszából bugyuta célokra.
> De, a szent teheneket nem lehet levágni...

Nem tudom, mi az a szent tehén, de persze a bkv és más effélék is mind szarul 
működnek. Miért is? Csak nem azért, mert állami jellegűek? :-)

(Néha látom, hogy hajnalban is, meg késő éjjel is mennek a töküres tizentonnás 
dögök. Van itt pénz kérem!)

> Az éves BKV költségvetés valami 140 milliárd
> Amiből 5,36 milliárd utaskilométert teljesít.
>
> Azaz 26 Ft/km az utazás költsége.

Ez baromi nagy, ezt az átlagember nem képes megfizetni. Azért ilyen nagy, mert 
tökszarul működtetik.

> Már ennyiből is látszik, hogy az egész BKV el van kúrva.
> Láthatóan fenntart egy nagy lefedésű, de láthatóan nem
> kihasznált hálózatot, vélhetően a perifériák felé.

Pontosan így van. Más kérdés, hogy ez politikai ügy is. A helyi kis faszkalapok 
beígérnek mindenfélét, és néha sikerül is nekik megcsinálni. A szinte pénztelen 
öregasszonyok meg igen szeretnek mindenféle okból-célból jönni-menni, ezt magam 
látom. Nyáron volt olyan érzésem néha, hogy egyes ilyen vénasszonyok magáért az 
utazásért mennek. Reggeltől estig egy halom alkalommal látom a saját 
buszmegállómban állni. :-)

Éjjelente meg amikor bírok gyalogolni, van, hogy fél órán belül 6-8 busszal is 
találkozom. Nincs rajtuk 2-3-nál több utas. Ez biztos, hogy nem huszonforint/km, 
hanem ennek a sokszorosa.

> Így, szerintem, minden féle várható siránkozás ellenére a
> nyújtott szolgáltatásokat és hozzájuk tartozó árakat kéne rendezni.

És keményen átalakítani a járatokat, hogy sose legyen nagybusz üresen. Be kéne 
vezetni, hogy buszok helyett furgonok, meg valami jófajta lényegesen kisebb, de 
nem tökszar műszaki állapotú buszok is menjenek. Szóba kerülhetne a mai 
technikai szinvonal mellett, hogy az utazni vágyó sms-t küld valahova, és nem 
menetrendszerűek lennének a járatok bizonyos időszakokban, hanem ilyen 
rendelés-szerű, persze diszkrét időpontokra pl. Ne legyen már az, hogy 
mittudomén hajnalban elmegy 5 töküres járat nagybuszból.

> Ezen auto/BKV kmköltségek alapján érthető és logikus, hogy
> felmerül az autózás DRÁGÍTÁSA, ha nem akarják/tudják a BKV
> utaskm költség szintjét csökkenteni... ki tudja miféle okból.
>
> A helyes irány azonban az utaskm költség csökkentése! lenne.
> Hisz, a mérethatékonyság miatt, annak illene
> messze az autózás kmköltsége alatt maradnia.

Pontosan. Na de mi hiányzik a megvalósításhoz? Hol vannak a fiatal géniuszok, 
akik ezt seperc alatt meg kéne oldják? Vitézi úr nem elég fiatal? Rengeteg 
elképzelése volt, lenyomták?

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list