[elektro-etc] Na, erre ki leszek vancsi! LED-es kozvilagitas 2015-ig.

cst maguspr at freemail.hu
Mon Feb 27 16:03:13 CET 2012


van szabvány, hogy mennyi lux kell a lámpa alatt a földön,
régebben 125W-os HgL volt, ma 80W nátrium,
szóval gyertyafény erősséget a mai szabványok (ma még)
nem támogatnak. Esetleg visszamenni egy 1715-ös rendelethez ? :-)
-------------
Az első rendszeres, mai értelemben vett közvilágítást Párizsban telepítették
1558-ban, szurkos serpenyők formájában. Az olajlámpák 1569-ben jelentek meg,
előbb falikarokon, majd önállóan álló faoszlopokon. A párizsi eredményekhez
képest a mai Budapest területén alapos volt a lemaradás. Buda városának
magisztrátusa 1715-ben azt a rendeletet hozta a közbiztonság javítása
érdekében, hogy napnyugta utána tilos volt gyertya vagy lámpás nélkül az
utcán tartózkodni. Ekkor kezdődött a lámpahordozó, mint foglalkozás
kialakulása.

Budán 1777. november 9-étől indult meg a fény rendszeres szolgáltatása,
ekkor repceolaj-lámpásokat helyeztek ki. Pesten 1790. január 1-jén gyulladt
ki a bádogos céh által készített 300 olajlámpa. Ezek eleinte három- majd
négyoldalas üvegtestek voltak, bádogkalappal, ami megkönnyítette a
kezelésüket. Ezeket a lámpásokat közvetlenül a házfalra, vagy alacsony
faoszlopokra helyezték őket díszes lámpakarral, amit lámpavasnak hívtak.
Újabb foglalkozás alakult ki: a létráját vállán cipelő lámpagyújtogatóé. A
szolgáltatásra Lechner Ferenccel kötöttek 10 éves szerződést. Neki már volt
tapasztalata a bécsi közvilágítás terén. A megkötött megállapodásban az
állt, hogy a világítást naponta alkonyattól éjfélig kell biztosítani, kivéve
a rendőrposztok előtt álló lámpáknál, mivel azoknak hajnalig kellett
világítaniuk. A farsangi időszakban minden lámpának hajnalig kellett égnie.
A pesti közvilágítás indulásakor a költségekre különadókat vetettek ki,
ingatlan- és boradó formájában.

1844-ben utcai próbavilágítást mutattak be Pesten, de a megvalósítására nem
került sor, mivel az üzemeltetés költsége a háromszorása rúgott a korábbi
rendszerének. A világítógáz közcélú alkalmazására csak 1856. december 21-én
került először sor, amikor a Kerepesi (mai Rákóczi úton) először gyulladtak
fel a gázlámpák. A rendszer sokkal korszerűbb volt az olajlámpás
rendszernél. Bár a kiépítendő vezetékhálózat drága volt, az energiahordozó
anyagot nem kellett kézzel utántölteni, viszont a lámpák ki- és
bekapcsolását továbbra is egyenként kellett elvégezni, és a lámpákat
tisztítani is kellett, bár nem túl gyakran.

 A Rákóczi úton a Kis- és Nagykörút között 38 próbalámpát állítottak fel
1909 áprilisában. A fényt Siemens gyártmányú, 37 voltos egyenáramú ívlámpák
sugározták 9 méter magas öntöttvas díszítésű Oetl kandeláberekről. A
lámpákat hármasával kötötték rá az akkori 110 voltos villamos hálózatra, és
naponta kézzel kapcsolták őket be és ki, mint a gázlámpákat. A lámpák 8 lux
értékű megvilágítást adtak, amik ma is elfogadhatók lennének, így a lakosság
körében is nagy tetszést arattak.

-----Original Message-----
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu <elektro-etc at tesla.hu>
Date: 2012. február 27. 14:36
Subject: Re: [elektro-etc] Na,erre ki leszek vancsi! LED-es kozvilagitas
2015-ig.


>Várszegi Péter wrote:
>> Én akkor tudnék elképzelni komolyabb megtakarítást, hogy ha lehetne
a
>> fényerejüket szabályozni.
>> Jelenleg eszméletlenül túl vannak néhol világítva az utcák néhol
meg
>> sötét van,
>
>Én is erről beszéltem, tisztára vallatólámpának tűnik, ha fel merek
nézni az ég
>felé.
>(Mágus: nem a fényszennyezésről van szó, hanem az utca
túlvilágításáról!)
>
>Lehet, hogy nincs kisebb nátriumlámpa, mint amit fel szoktak rakni?
Ledekből
>biztos lehet szerényebbet is csinálni.
>
>hjozsi
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list