[elektro-etc] A jeges Balatonba szakadt két terepjáró
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Feb 8 23:59:47 CET 2012
Benedek I. wrote:
> Én ezt úgy fogom fel, hogy minél nagyobb a jégre nehezedő tömeg, annál
> távolabbra tolódnak az "alátámasztási pontok". A jég
> hajlítószilárdsága ezzel arányosan csökken és durr.
Azzal az eltéréssel, hogy a jég hajlítószilárdsága egy adott helyen nem
változik, de ez az elrendezés, hogy van vízen egy (tegyük fel) mindenütt
egyforma vastagságú jégtábla, és ezt elkezdem terhelni mondjuk 5 kg/dm2-rel, de
először csak 1 dm2-en, akkor hogy alakul a feszkó a jég különböző részein, aztán
szépen növelem a terhelt felületet, és mi változik, hát mitagadás, halvány lila
finn gombom sincs róla, hogy ezt számítással hogy lehetne követni.
Csak úgy érzi valahogy az ember, hogy ha egy 1cm2-es felületet nyomok
ugyanekkora nyomással, az egy 0,05 kilós súly, azt a 10-20 centis jég észre se
veszi. Ha viszont egy 1m2-eset, az már ugye 500 kiló, ott már biztos nem
elhanyagolhatóak a feszkók. Ha a felület 50 m2, amihez már 25 tonna tartozik,
abban biztos vagyok, hogy leszakad.
Elsőre úgy is ráközelíthetek, hogy ha mindig alá lenne támasztva a terhelés
szélénél, akkor is az átmérő négyzetével arányos a teher, míg a nyírt felület
csak az átmérővel arányos, ha persze a nyírófesz számítana.
Na de itt nem konkrét az alátámasztási pont, ezért nem tudom sehogyse kitalálni,
hogy is kéne nekiesni. Szinte biztos, hogy nem nyírásra törik el a jég, hanem
hajlításra. Biztos számít a jég rugalmassága is, mert ahol lejjebb nyomódik, ott
alul megnő a hidrosztatikai nyomás. Hát ezt lövésem sincs, hogy lehetne
analizálni. Különben jó kis matekfeladat annak, aki keni-vágja a témát. Tehát
valami megoldandó diffegyenletet kéne kreálnia az illetőnek, amit aztán akár
numerikusan is meg lehet oldani.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list