[elektro-etc] Fogyasztovedelem

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Oct 31 08:50:04 CET 2011


charles hoss wrote:

> ok ezt mondjak , de a levegos robbanoelegyet itt csipobol megcafolta
> mar Magus is .

Azért elég szűk az a tartomány, amiről szó van!
De nem ez volna szerintem a lényeg, hanem hogy ha azt írják, hogy a 
szolgáltatónak nincs módja belekeverni (a szándék nem érdekel, azt nem hiszem 
el), az már valóságosabbnak hat.

Végülis fogalmam sincs, hogy épül fel egy szolgáltató eszközparkja, 
nyomáscsökkentő rendszere. A közelben van egy nyomáscsökkentő egy kis trafóház 
méretű akármiben. Ott régen egy komolyabb gáztelep volt jókora, a földből 
kibújű, fent már sárgára festett 30-40 centis csövekkel meg mindenféle 
szerelvényekkel, tolózárakkal. Imponzáns látvány volt, de sose láttam ott 
senkit. Mostanra csak üres telek van, meg ez a kis vasház. Na itt a fűtési 
idényben állandóan lehet hallani a sziszegő hangot, amit a nyomáscsökkentő 
produkál. Minél hidegebb van, annál erősebb a hang. Itt tuti nem kevernek bele 
semmit a gázba. Ahhoz valami kompresszor kellene, meg gázforrás, ami célszerű, 
ha nem levegő.

A levegőben azért nem hiszek, mert a levegőnek mindig van jelentős 
nedvességtartalma, és ha hideg van, a csőben lecsapódás keletkezhet, ettől meg 
vízdugók alakulhatnak ki, ami súlyos üzemzavarokat okoz. Ezt szerintem nem 
kockáztatják meg.

Az is kemény érv, hogy bármelyik szóbajöhető semleges gáz drágább, mint maga a 
földgáz. Ezt viszont legalábbis a kereskedelmi forgalomban kaphatók alapján én 
is tudom. Bár azt nem, hogy a nagy tartályokban szállított nitrogén és a 
nagytételben vásárolt CO2 mennyibe kerül, de nem hinném, hogy a tizede lenne a 
kereskedelemben kaphatónak.

A kromatográfos anyagból meg kiderül, hogy a szénhidrogéneken túl csak ez a 
kétféle gáz lehet benne.

Ami meglepett, hogy egész nagy szénláncú anyagokra is vizsgálnak. Szóval van 
benne. Én azt hittem, hogy metán az alapvetően, max pici etán, aztán kész. Erre 
látom, hogy még bután, sőt, még följebb is van benne.

Lehet, hogy a téli fűtőérték azért kisebb, mert a magas szénláncú összetevőket 
lecsökkentik. A bután már -1 fok környékén cseppfolyós lesz normál légköri 
nyomáson, szóval az csak annyi lehet a gázban, amennyi még telítetlen gőz 
formájában képes létezni ott. Itt lényeges tudni, hogy az alacsonyabb szénláncú 
összetevők energiatartalma kisebb. Tehát elvileg a nyári gáz lényegesen magasabb 
fűtőértékű lehet.

Természetesen ezt az összetételt csak a gázfeldolgozó tudja megváltoztatni, 
jelen esetben a MOL. Ő tud rá figyelni, hogy hidegben ne legyen a magas 
szénláncúakból sohasem még légköri nyomáson se telítettgőz a gázban, mert az a 
vízhez hasonló üzemzavarokhoz vezethet. Sőt, ez saját tapasztalat: ha folyadék 
állapotban is jelen van a gáz, az fel tud oldani tömítéseket, zsiradékokat. Én 
már jártam így: PB-t vezettem gumicsövön kis kerülővel kis gázbojlerhez. A 
gumicsőnek volt szabadban menő része. Nagy galibát okozott a cseppfolyóssá vált 
bután azáltal, hogy zsiradékokat oldott fel, és odahordta a fúvókákhoz.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list