[elektro-etc] klíma kompresszor hiba
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Oct 30 00:50:02 CEST 2011
Radó Zoltán wrote:
> Viszont a kompresszor mérésében kérnék segítséget. Van egy TDS210-es
> szkópom, ennek nincs component testere. Ráadásul én ilyennel még nem
> találkoztam.
>
> Két kérdésem van:
>
> Hogy lehet menetzárlatot kimérni?
Ez kétsugaras, szóval a dolog megoldható.
Kell egy 12V-os trafócska, két ellenállás. Pl 1k és egy 10 ohm alatti körüli.
A trafó egyik pontja megy a kisohmos ellenállásra, az meg megy a mérendő tekercs
egyik pontjára. A trafó másik pontja az 1k-n keresztül az ellenőrzendő tekercs
másik pontjára.
A szkóp x-y-ban van. A gnd-t a kisohm-tekercs közös pontjára kell kötni, a
vizszintes eltérítésre megy a tekercs 1k felőli pontja, a függőlegesre meg a
kisohmos jele, tehát a trafó felőli pontja.
(végülis fesz-áram jelből fog felrajzolni lissajous ábrát)
Vizszintest ugye kb 2V/osztásra kell állítani, a függőlegest meg mondjuk
2mV/osztásra. Vagy amire lehet, a kisohmot arra kell belőni, hogy mutasson
valami kitérést. Ugye zárlatban (ha a tekercs tök kapocszárlatos lenne) egy
függőleges egyenes fog megjelenni, aminek a hossza attól függ, hogy a létrejövő
12mA-es áram mekkora feszt ad a kisohmon, és ezt a szkóp mekkorának mutatja.
Ha jó a tekercs, akkor egy kb szimmetrikus ellipszist fog felrajzolni, ha jól
sikerül az erősítéseket belőni. Persze mivel a színusz, amit a kistrafó ad, nem
igazán szép, ezért egy girbegurba vonalakból álló ellipszis fog keletkezni. Csak
akkor lesz szebb, ha valami kondit nézel. A tekercs az induktivitás, ezért a
nagyobb frekikre nagyobb feszeséssel reagál, ettől lesz olyan girbegurba az
ellipszis, de azért jól látható, hogy szimmetrikus kb.
Úgy kell belőni az erősítést, hogy kövér legyen az ellipszis.
Ha menetzárlat van a tekercsben, akkor elferdül az ellipszis tengelye. Mert
ugye, ha ellenállást mérsz, az ferde egyenest ad.
Ha van valami ép, hasonló teljesítményű motor is a közeledben, annak a
tekercsein lehet látni, milyennek kell lennie az ábrának. A zárlatos meg sokkal
keskenyebb lesz (ugyanarra az áramra kisebb feszt egned), de ferde lesz.
> Ami még nyilván lényeges, hogy a motorból 3 vezeték jön csak ki.
> Illetve az inverter 310V DC-ből gazdálkodik.
Végignézheted a szkóppal mind a három lehetőséget, szóval a két mérőpontot, ami
ugye a mérendő tekercsre menő két pont, az A, B, C pontokra párossával rakod rá
(A-B, B-C, C-A). Ez is jó ellenőrzésileg. Ha három egyforma ellipszist látsz,
akkor nem valószínű, hogy zárlatos a dög. Ha az egyik tök más, mint a másik
kettő, akkor lehet gyanakodni.
Mondanom se kell, hogy feszmentes állapotban kell mérni. :-)
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list