[elektro-etc] VW TDI - nyomatek
vajk fekete
halaloszto at yahoo.co.uk
Mon Oct 3 17:00:49 CEST 2011
a mai turbodizelek pontosan ezt az altalad a benzinesekre osszehozott eleterzest biztositjak. legalabbis nemelyik. amig nincs fordulat es turbo, addig nem megy fel a padkara.
vajk
________________________________
From: Ferenc Valenta <ferenc.valenta at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Monday, 3 October 2011, 16:54
Subject: Re: [elektro-etc] VW TDI - nyomatek
Haho,
Latom nem nagyon vagja senki, hogy miben mas a dizel, hol jon elo a
nagy nyomatek elonye. Nektek talan nem tunik fel, a dizelesek szamara
viszont eleg vicces, amikor a hiper-szuper sokszaz loeros tuningolt
autokkal ugy mozognak a tesco parkoloban, hogy kozben folyamatosan
pufogtatjak a gazfroccsoket, hogy meg birjon mozdulni.
(Hondanal biztos ilyenkor is 4500 RPM kell :)
Foutra kikanyarodasnal ugyanez, all a sarkon es pumpalgat, hogy amikor
lesz lehetoseg, meg tudjon indulni. Ujabban kulon start automatika van
a sportosabbra tervezett benzines autokban, ami tartja a fordulatot
3000 korul, hogy legyen nyomatek. Elozesnel visszaketto padlogaz,
kulonben semmi sem tortenik, jardara felallasnal uveghang, kuplung es
benzinszag, a kipufogobol folyik a budos le :)
Dizel meg szepen kulturaltan megindul gepeszkedes nelkul. Elozeshez csak
a gazt kell nyomni, a forgalom ritmusanak tartasahoz, nem tul intenziv
gyorsitashoz nem kell valtogatni. Minden fordulaton, minden sebessegben
van eleg nyomateka. Emiatt szubjektiven is erosebbnek erezni a motort.
Valtogatni meg sokkal kevesebbet kell.
A nyomatekgorbeknek rossz reszet nezitek, rosszul ertelmezitek.
Azt vizsgaljatok, hogy mi tortenik kulonbozo fordulatszamokon, ha
folyamatos padlogazzal kozlekedtek, folyamatosan az adott fordulatszamon
kiveheto maximalis teljesitmenyt nezitek.
Ez erdekes lehet egy 0-100 gyorsulas teszten. De a gyakorlatban nem igy
hasznaljuk az autot. A szemelyautok motorjabol normal hasznalat eseten
atlagosan a max teljesitmeny kis toredeket vesszuk csak ki.
A fordulatszam kozben kicsivel a minimum felett, amelyen annyi teljesitmeny
rendelkezesre all, hogy a forgalom ritmusat kovetni tudjuk.
Itt a dizel lesz a nyero. Alapjarat kornyeken is durva nyomateka van,
siman dupla teljesitmeny veheto ki, utana nagyon szeles tartomanyban
vegig huz valamennyit, ami altalaban eleg is.
Nyilvan nem versenyzesre valo, ennek ellenere letezik szamos pelda, amikor
az alacsonyabb max teljesitmenyu es nagyobb tomegu dizel gyorsulasban is
megveri benzines tarsat, regebben ossze is gyujtottem nehanyat.
Ebben igazabol minimalis a kulonbseg, fogyasztasban, amint latjatjatok,
mar nem az :)
Ki kell probalni... Nekem bejott. Azt szoktak mondani, hogy aki egyszer
kiprobal egy JO dizelt, az nem nagyon szall ki belole. Ugyanugy, vagy
akar jobban megy, mint a benzines, es a kuton sem hervad le a mosoly a
tulaj arcarol. Ja, az ujak allitolag konkretan tisztabbak is, mint a
benzinesek, legalabbis most ezzel marketingelnek az USA-ban. Es sok ev
garanciakat adnak, szoval ha bekovetkezik az, ami remhireket ezen a listan
terjesztenek egyesek, hogy 2 ev alatt szarra megy, az sem problema, ingyen
javitanak mindent.
Turbodizel gyenge alacsony fordulaton: nem igaz. Mitol lenne gyengebb,
mint egy szivodizel? Alacsony fordulaton a sebesseg is alacsony, nagy
teljesitmeny nem kell, csak nyomatek, az meg van.
Nekem egyszer letort a cso a MAP szenzorrol, sokaig eszre sem vettem,
csak autopalyan volt gaz hogy 110-nel gyorsabban nem birt menni.
Erzesre tipikus szivodizel karakterisztikaja lett: rendesen meg tudott
indulni, de magas fordulaton nagyon hamar kifogyott belole az ero.
--
Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com> Mentor Graphics ANBU Hungary
"My love is REAL, unless declared INTEGER"
More information about the Elektro-etc
mailing list