[elektro-etc] olaj

Kovács József kj at faldeko.hu
Thu Feb 24 21:27:45 CET 2011



2011.02.24. 20:51 keltezéssel, potyo írta:
> 2011/2/24 Kovács József<kj at faldeko.hu>:
>>
>> A normál autó motor tervezési viszkozitása
>> az üzemi meleg  (90-100 C fok) állapotra: 10
>>
>> A motor MINDIG minden hőfokon azt szeretné látni,
>> hogy az olaj viszkozitása pontosan 10...
>
> Nem függ a terheléstől? Nem állítom, hogy függ, mert fogalmam sincs,
> csak kérdezem.

Az olaj elsősorban a mechanikát keni.
A kenés feltétele, hogy az egymásnak feszülő
alkatrészek NE tudják kinyomni az olajat maguk közül.
Ehhez kell a viszkozitás (sűrűség)...

Hogy mekkora viszkozitás kell éppen
az alapvetően három dologtól függ:
- a felületek simaságától
- a felületek közti réstől
- az összenyomó erőktől

A simaság gyártástechnológiai és összekoptatási(bejártás) kérdés.
A résméret tervezési és elhasználódási(kopás)kérdés.
Az erő tervezési és aktuális használati kérdés.

A simább felület a kisebb rés a kisebb terhelés
esetén elég a kenéshez a hígabb olaj is...

A durvább felület, a nagyobb rés (kopott motor)
a nagyobb erő (durva terhelés, kopott motor)
pedig kívánja a sűrűbb olajat...
Sőt néha már szinte zsírt :-)

A hígabb olajat azonban könnyebb
szivattyúzni és kis résekbe benyomni.
Azaz energiatakarékosabb!
A hígabb olaj mivel könnyebben, gyorsabban
ér körbe indítás után, hamarabb is ken mindenhol.
Azaz jobb az indítás utáni kenése a motornak!!!

HA ideális olaj lenen, akkor a sűrűsége
NEM változna a hőmérséklettől függően.
...és minden nagyon fasza lenne.

Sajnos a valódi olajok viszkozitása viszont
DURVÁN változik a hőmérséklet függvényében.

Mit lehet tenni? Mikor legyen jó az a olaj?! sűrűsége.
Értelemszerűen az üzemi körülmények között!!!
Hisz ez a jellemző használati módja...
Azaz az üzemi meleg motornál legyen OK.

Így viszont a hidegebb motornál egyre sűrűbb lesz, romlik a kenés!
(és a túl meleg motornál is, romlik hisz túl híggá válik...)

Az olajgyártók ezért igyekeznek olyan olajat
csinálni, ami minél nagyobb hőmérséklet tartományban,
minél kevésbé változtatja meg a sűrűségét...

A változás jelzésére két jelzést használnak.

A hideg oldalon a 0W 5W 10W 15W jelölést.
Itt a lényeg, hogy minél kisebb a szám
- annál hígabb marad hidegen az olaj


A meleg oldalon a -20 -30 -40 -50 -60 -70 jelölést.
Itt a lényeg, hogy minél nagyobb a szám
- annál sűrűbb marad melegen  az olaj

A harmadik jellemző az úgynevezett teljesítmény szint
Ami arra utal, hogy az olaj milyen gyorsan használódik el!
Benzinesnél ha SL/SX jelűt vesz az ember az kb. mindenbe jó.
Egy-két buzi gyártó extrém kihegyezett turbós motorjába kell
ennél strapabíróbb olaj, olyan amit ő kitalált magának.
(ilyen vakegér tipikusan a VW konszern, általában is a németek)
Dizel-hez meg asszem CX a jelzés...

Van még egy kérdéskör a szintetikus olaj kérédése.
Akinek két olajcser között 5-6000 km fölött megy
az autója annak már a full szintetikus a jó választás.
Lassaban használódik el, kevesebbet fogyaszt vele az autó.
Jobbak az indítási és hideg (<50 motor hőfok) üzemi tulajdonságai!
A pár eFt ártöbblet így bőven megtérül


Szóval 6-7 évesnél fiatalabb tervezésű
ÉS 100-120 km-nél kevesebbet futott
autóba,  0W-30 és kész...
(pár kivétel van a spéci motorok esetén)

Ettől régebbi ill. többet futottba 5W-40

A még régebbi vaga sokat futottba 10W-40


Fiatal japoba, koreaiba (bmw-be?) ami
nincs durván hajtva pedig a 0W-20 is jó.


KJ






More information about the Elektro-etc mailing list