[elektro-etc] MNYP - RIP

Karoly Kovacs koka55 at kabsi.at
Fri Dec 16 08:44:01 CET 2011


Hat nem tom, akkor ez mit jelent, mert en ezt kaptam a sohivataltol (ld. 
lent. Remelem, minden olvashato, doc-bol lett konvertalva)

Karoly
=====================================================================

Iktatószám:xxxxxx
Tárgy: tájékoztatás

Tisztelt Uram!

Osztrák rendszámmal ellátott gépjármû, 2011. 09. 01-jét követõ belföldi 
üzemeltetésével kapcsolatos levelére - adminisztrációs hiba miatt kissé 
megkésve - az alábbiakról tájékoztatom.

A közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 
rendelkezései értelmében, a Magyar Köztársaság területén külföldi 
hatósági jelzéssel ellátott jármûvekre, azok üzembentartójára, illetõleg 
vezetõjére a törvény rendelkezéseit annyiban kell alkalmazni, amennyiben 
jogszabály, nemzetközi szerzõdés, egyezmény vagy megállapodás másként 
nem rendelkezik.
A Kkt. fõ szabályként úgy rendelkezik, hogy a belföldön üzemeltetni 
kívánt, külföldi hatósági jelzéssel ellátott jármû forgalomba helyezését 
a jármû belföldi üzembentartója a jármû behozatalát követõ legfeljebb 30 
napon belül köteles kezdeményezni.
Kkt. "23. § (6) A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal 
ellátott jármû forgalomba helyezését a jármû belföldi üzemben tartója a 
tulajdonszerzést, illetõleg a jármû behozatalát követõ legfeljebb 30 
napon belül köteles kezdeményezni."

A Kkt. 47. § 18. pontjában foglaltak szerint " belföldi üzemben tartó: 
az az üzemben tartó, akinek (amelynek) lakó-, szokásos tartózkodási, 
illetve székhelye a Magyar Köztársaság területén van".
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról  szóló 
1992. évi LXVI. törvény   5. § értelmezõ rendelkezései szerint:

(2) A polgár lakóhelye: annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A 
lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendõ az az egy vagy több 
lakóhelyiségbõl álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár 
életvitelszerûen otthonául használ, továbbá - a külföldön élõ magyar és 
nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki 
szükségbõl lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll.
(3) A polgár tartózkodási helye: annak a lakásnak a címe, ahol - 
lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál 
hosszabb ideig tartózkodik.

A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési 
okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM 
rendelet 3. § d) pontja szerinti értelmezésben a szokásos tartózkodási 
hely az alábbi:
"da) az az ország, ahol az adott személy általában él, vagyis ahol egy 
naptári évben legalább 185 napot tölt személyes és foglalkozásával 
összefüggõ kötöttségei miatt, vagy foglalkozási kötöttségekkel nem 
rendelkezõ személy esetén olyan személyes kötöttségei miatt, amelyek 
szoros kapcsolatra utalnak az adott személy és azon ország között, ahol 
él, valamint
db) azon személy esetében, akinek a foglalkozással kapcsolatos, illetve 
személyes kötöttségei eltérõ országokhoz kapcsolódnak, és ennek 
következtében felváltva két vagy több EGT-államban található különbözõ 
helyeken él, a szokásos tartózkodási helynek a személyes kötõdések 
szerinti tagállamot kell tekinteni feltéve, hogy az ilyen személy 
rendszeresen visszatér oda, ez utóbbi feltételnek nem kell teljesülnie, 
ha a személy egy meghatározott idõtartamra szóló feladat végrehajtása 
céljából él valamely tagállamban, az egyetemi, illetve iskolai 
tanulmányok nem jelentik a szokásos tartózkodási hely áthelyezését"

A hazai és az uniós normákban foglaltakra figyelemmel a jármûvet 
"belföldi üzemeltetése" esetén  magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel 
kell ellátni és a hazai közúti közlekedési nyilvántartásba be kell 
jegyeztetni.

A Kkt-ben meghatározott fõ szabály érvényes minden külföldi hatósági 
jelzéssel ellátott jármû vonatkozásában, de a részletes eljárási 
szabályok eltérõ rendelkezéseket tartalmaznak az Európai Gazdasági 
Térség (továbbiakban: EGT)  tagállam hatósága által kiadott jelzéssel 
ellátott jármûre, illetve a harmadik ország hatósága által kiadott 
jármûre vonatkozóan.
Értelemszerûen nem vonatkozik az életvitelszerûen nem Magyarországon élõ 
személyekre és a döntõen nem Magyarországon tevékenykedõ szervezetekre, 
hiszen õk legitim módon használják az illetõségük szerinti állam 
hatósági jelzését. Ugyancsak speciális szabályozást igényel a külföldi 
munkavégzéshez, különösen munkába járáshoz használt jármû, mivel ezekben 
az esetben méltányolható igény, hogy a munkavégzéssel érintett állam 
rendszámát lehessen használni. Egyéb esetekben ugyanakkor a tartós, 
harmincnapnyi vagy annál hosszabb idõtartamú magyarországi 
jármûhasználathoz már a magyar hatósági jelzés alkalmazása megkövetelhetõ.

A hatályos jogszabályok természetesen nem zárják ki az EGT valamely 
tagállamának nyilvántartásában szereplõ jármûvek magyarországi 
használatát feltéve, hogy a használat, valamint a közúti forgalomban 
történõ részvétel jogszerûségét igazolni tudja.

A külföldi rendszámmal ellátott jármûvek belföldi üzemeltetésére, 
használatára vonatkozóan a Kkt. 2011. 09. 01-jét követõen hatályos 
szövege az alábbi rendelkezéseket tartalmazza:

" 25/B. § (1) A közúti forgalomban a 25/A. §-ban meghatározott jármû a 
közlekedési igazgatási hatóság által kiadott magyar hatósági engedéllyel 
és jelzéssel vehet részt, amennyiben:
a) az üzemben tartója e törvény rendelkezései szerint belföldi 
üzembentartónak minõsül vagy
b) vezetõje Magyarország területén lakóhellyel rendelkezik.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha
a) az üzemben tartó olyan nem természetes személy, amely rendszeres 
tevékenységét a külföldön bejegyzett székhelye vagy telephelye szerinti 
országban végzi,
b) a jármû tulajdonosa a jármû forgalomba helyezését a közlekedési 
igazgatási hatóságnál már kezdeményezte.
(3) A (2) bekezdés b) pontja alkalmazása során forgalomba helyezés 
kezdeményezésének minõsül a jármû származás ellenõrzési nyilvántartásba 
vétele is.
(4) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a 
jármûvezetõ
a) szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van,
b) a jármûvet harminc napnál rövidebb ideig használja Magyarország 
területén és a használathoz az üzembentartó a jármû birtokba adása 
idõpontjának megjelölésével írásban hozzájárult,
c) a jármûvet Magyarország területén kívüli rendszeres munkavégzés 
érdekében használja.
(5) A (2) és (4) bekezdésekben meghatározott feltételek fennállását az 
ellenõrzés során a jármû üzemben tartója, valamint a jármû vezetõje 
közokirattal vagy teljes bizonyító erejû magánokirattal köteles igazolni.
(6) Az ellenõrzõ hatóság az (1) bekezdésben meghatározottak 
megsértésérõl a jármû hatósági engedélyében feltüntetett, a jármû 
tulajdonosára és az üzemben tartójára vonatkozó adatok, valamint a jármû 
azonosító- és mûszaki adatainak továbbításával értesíti az állami 
adóhatóságot is.
Az idézett jogszabályi rendelkezések értelmében, amennyiben Önnek a 
szokásos tartózkodási helye Ausztria és így a Magyar Köztársaság 
területén nem minõsül belföldi üzembentartónak, úgy a hatályos 
jogszabályi rendelkezések nem zárják ki a jármû külföldi hatósági 
jelzéssel történõ ideiglenes belföldi üzemeltetését.

Kérem tájékoztatásom szíves tudomásul vételét.

Budapest, 2011. augusztus 31.
Tisztelettel:
Dr. Vida Emese sk.
főosztályvezető



More information about the Elektro-etc mailing list