[elektro-etc] MNYP - RIP
Karoly Kovacs
koka55 at kabsi.at
Fri Dec 16 08:44:01 CET 2011
Hat nem tom, akkor ez mit jelent, mert en ezt kaptam a sohivataltol (ld.
lent. Remelem, minden olvashato, doc-bol lett konvertalva)
Karoly
=====================================================================
Iktatószám:xxxxxx
Tárgy: tájékoztatás
Tisztelt Uram!
Osztrák rendszámmal ellátott gépjármû, 2011. 09. 01-jét követõ belföldi
üzemeltetésével kapcsolatos levelére - adminisztrációs hiba miatt kissé
megkésve - az alábbiakról tájékoztatom.
A közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.)
rendelkezései értelmében, a Magyar Köztársaság területén külföldi
hatósági jelzéssel ellátott jármûvekre, azok üzembentartójára, illetõleg
vezetõjére a törvény rendelkezéseit annyiban kell alkalmazni, amennyiben
jogszabály, nemzetközi szerzõdés, egyezmény vagy megállapodás másként
nem rendelkezik.
A Kkt. fõ szabályként úgy rendelkezik, hogy a belföldön üzemeltetni
kívánt, külföldi hatósági jelzéssel ellátott jármû forgalomba helyezését
a jármû belföldi üzembentartója a jármû behozatalát követõ legfeljebb 30
napon belül köteles kezdeményezni.
Kkt. "23. § (6) A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal
ellátott jármû forgalomba helyezését a jármû belföldi üzemben tartója a
tulajdonszerzést, illetõleg a jármû behozatalát követõ legfeljebb 30
napon belül köteles kezdeményezni."
A Kkt. 47. § 18. pontjában foglaltak szerint " belföldi üzemben tartó:
az az üzemben tartó, akinek (amelynek) lakó-, szokásos tartózkodási,
illetve székhelye a Magyar Köztársaság területén van".
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló
1992. évi LXVI. törvény 5. § értelmezõ rendelkezései szerint:
(2) A polgár lakóhelye: annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A
lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendõ az az egy vagy több
lakóhelyiségbõl álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár
életvitelszerûen otthonául használ, továbbá - a külföldön élõ magyar és
nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki
szükségbõl lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll.
(3) A polgár tartózkodási helye: annak a lakásnak a címe, ahol -
lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál
hosszabb ideig tartózkodik.
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési
okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM
rendelet 3. § d) pontja szerinti értelmezésben a szokásos tartózkodási
hely az alábbi:
"da) az az ország, ahol az adott személy általában él, vagyis ahol egy
naptári évben legalább 185 napot tölt személyes és foglalkozásával
összefüggõ kötöttségei miatt, vagy foglalkozási kötöttségekkel nem
rendelkezõ személy esetén olyan személyes kötöttségei miatt, amelyek
szoros kapcsolatra utalnak az adott személy és azon ország között, ahol
él, valamint
db) azon személy esetében, akinek a foglalkozással kapcsolatos, illetve
személyes kötöttségei eltérõ országokhoz kapcsolódnak, és ennek
következtében felváltva két vagy több EGT-államban található különbözõ
helyeken él, a szokásos tartózkodási helynek a személyes kötõdések
szerinti tagállamot kell tekinteni feltéve, hogy az ilyen személy
rendszeresen visszatér oda, ez utóbbi feltételnek nem kell teljesülnie,
ha a személy egy meghatározott idõtartamra szóló feladat végrehajtása
céljából él valamely tagállamban, az egyetemi, illetve iskolai
tanulmányok nem jelentik a szokásos tartózkodási hely áthelyezését"
A hazai és az uniós normákban foglaltakra figyelemmel a jármûvet
"belföldi üzemeltetése" esetén magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel
kell ellátni és a hazai közúti közlekedési nyilvántartásba be kell
jegyeztetni.
A Kkt-ben meghatározott fõ szabály érvényes minden külföldi hatósági
jelzéssel ellátott jármû vonatkozásában, de a részletes eljárási
szabályok eltérõ rendelkezéseket tartalmaznak az Európai Gazdasági
Térség (továbbiakban: EGT) tagállam hatósága által kiadott jelzéssel
ellátott jármûre, illetve a harmadik ország hatósága által kiadott
jármûre vonatkozóan.
Értelemszerûen nem vonatkozik az életvitelszerûen nem Magyarországon élõ
személyekre és a döntõen nem Magyarországon tevékenykedõ szervezetekre,
hiszen õk legitim módon használják az illetõségük szerinti állam
hatósági jelzését. Ugyancsak speciális szabályozást igényel a külföldi
munkavégzéshez, különösen munkába járáshoz használt jármû, mivel ezekben
az esetben méltányolható igény, hogy a munkavégzéssel érintett állam
rendszámát lehessen használni. Egyéb esetekben ugyanakkor a tartós,
harmincnapnyi vagy annál hosszabb idõtartamú magyarországi
jármûhasználathoz már a magyar hatósági jelzés alkalmazása megkövetelhetõ.
A hatályos jogszabályok természetesen nem zárják ki az EGT valamely
tagállamának nyilvántartásában szereplõ jármûvek magyarországi
használatát feltéve, hogy a használat, valamint a közúti forgalomban
történõ részvétel jogszerûségét igazolni tudja.
A külföldi rendszámmal ellátott jármûvek belföldi üzemeltetésére,
használatára vonatkozóan a Kkt. 2011. 09. 01-jét követõen hatályos
szövege az alábbi rendelkezéseket tartalmazza:
" 25/B. § (1) A közúti forgalomban a 25/A. §-ban meghatározott jármû a
közlekedési igazgatási hatóság által kiadott magyar hatósági engedéllyel
és jelzéssel vehet részt, amennyiben:
a) az üzemben tartója e törvény rendelkezései szerint belföldi
üzembentartónak minõsül vagy
b) vezetõje Magyarország területén lakóhellyel rendelkezik.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha
a) az üzemben tartó olyan nem természetes személy, amely rendszeres
tevékenységét a külföldön bejegyzett székhelye vagy telephelye szerinti
országban végzi,
b) a jármû tulajdonosa a jármû forgalomba helyezését a közlekedési
igazgatási hatóságnál már kezdeményezte.
(3) A (2) bekezdés b) pontja alkalmazása során forgalomba helyezés
kezdeményezésének minõsül a jármû származás ellenõrzési nyilvántartásba
vétele is.
(4) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a
jármûvezetõ
a) szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van,
b) a jármûvet harminc napnál rövidebb ideig használja Magyarország
területén és a használathoz az üzembentartó a jármû birtokba adása
idõpontjának megjelölésével írásban hozzájárult,
c) a jármûvet Magyarország területén kívüli rendszeres munkavégzés
érdekében használja.
(5) A (2) és (4) bekezdésekben meghatározott feltételek fennállását az
ellenõrzés során a jármû üzemben tartója, valamint a jármû vezetõje
közokirattal vagy teljes bizonyító erejû magánokirattal köteles igazolni.
(6) Az ellenõrzõ hatóság az (1) bekezdésben meghatározottak
megsértésérõl a jármû hatósági engedélyében feltüntetett, a jármû
tulajdonosára és az üzemben tartójára vonatkozó adatok, valamint a jármû
azonosító- és mûszaki adatainak továbbításával értesíti az állami
adóhatóságot is.
Az idézett jogszabályi rendelkezések értelmében, amennyiben Önnek a
szokásos tartózkodási helye Ausztria és így a Magyar Köztársaság
területén nem minõsül belföldi üzembentartónak, úgy a hatályos
jogszabályi rendelkezések nem zárják ki a jármû külföldi hatósági
jelzéssel történõ ideiglenes belföldi üzemeltetését.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásul vételét.
Budapest, 2011. augusztus 31.
Tisztelettel:
Dr. Vida Emese sk.
főosztályvezető
More information about the Elektro-etc
mailing list