[elektro-etc] Zene + video

Webkonyvek webkonyvek at gmail.com
Fri Dec 9 21:35:43 CET 2011


Hello Erdos Zoltan!

> szoval osszessegeben hangszerelesi
> es technikai eszreveteleim vannak, az otlet jo :-)

Átollóztam ide némi magyarázatnak:

Azért nem tudok (nem lehet) vitázni egy hangzásról, mert szubjektív.
Zene elméleteken és zenei világképen múlik. A tapasztalatok és
vélemények (ezért is köszönöm, megtisztelő) inkább "csak" gondolkodásra
és kísérletezésre ösztönöznek, saját árnyékot nehéz átlépni, inkább csak
ugrani lehet.
A durva, a tankönyvtől (és az élettől) eltérő durva hibák teljesen más
ügy, de arra is lehetne azt mondani, amit az agresszív kismalac a
bicikliről leesve... Ráadásul a zenetörténelembem ez a geg néha még be
is jött. (Azért jöttek, hogy elvigyenek - XIV Napoleon pl.)

Elgondolkodtam a levélen, nyilván én is hallottam már és hallok
hiányosságokat a zenében, ezért előszedtem a Sony fejhallgatót, elég
szépen mutatja a basszus képet mielőtt torzítana. Nem a YT videót
hallgattam, hanem a Cubase 5 programból exportált 44/16-os mester
wav-ot. Ugyanúgy hallom azt az egy-egy kiugró hibás? (nem hamis) hangom
jobbról, mint eddig, csak jobban. :-)

Ám a hangzásban, összeségében nem találok semmi durva hibát így sem,
szól valahogy, elviszi a zene többi részét és nem tolakodik, kitölti az
alsó tartományt, ritmizál. Nem véletlenül van két külön basszus hangszer
(hangra ugyanazt játszák) a két oldalon. De hát Gary Glitter is két
dobbal keményítette a bandát!

A (hang)szőnyeg rész is igaz lehet, csak tényleg kell-e? Ennél több?
Ismét csak hivatkoznék itt egy előképemre: Apollo 100 - Tamara. Olyan
üres tud lenni néha (a basszus is), mint a poharam épp. Nincs benne
szőnyeg, ezért érzésre dinamikusabb, "érthetőbb". És szól, és
melankólikus, és szép. Nekem, és "neki", és "nekik". Zoltánnak tán nem,
de hát nem ismerem az ízlését. És valahol itt a lényeg szerintem, a más
filozófia, elvárás.
Amúgy is a középszer volt itt a lényeg elsősorban, a melódia,
szórakoztatás. És ha békét akarsz, készülj zsebrádióra...

A következő klipünket (Back Tight) már keményebb, rázósabb hangzásra
képzeltem el, a kérdés csak az: vasúti felsővezetéken tudsz-e bicajjal
tartósan egyensúlyozni Mester úr? :-)

A technikai részek már egyszerűbbek és nem titok.
A zene a C5-ben készült, élő hangszerrel, (alig)élő zenésszel (gitárok,
vst effektek), és vst hangszerekkel.
Utóbbiak: a szóló és a kísérő vonós Symphony-val, a dob SuperDrumFX
(John Bonham készlet alapján), a két basszus meg egy-egy Superwave
Performer mutáció.
A dob és szóló vsti-k samplerek, a dobról tudom, hogy 44/16-os minták, a
Symphony egyetlen dll-jét (> 100 MB) nem boncoltam szét az adatok miatt.
Semmilyen kompressziót nem alkalmaztam sehol, minden csak a keverőn (és
a keverőn) múlott.
Mintha 32 bitre állítottam volna be a projektet magát, de ez csak dereng
már, sietni kellett a határidő és a videó vágása miatt.


Kb. ennyire mélaztam most el, a fények maszatolását én sem értem igazán.
Nekem viszont nem baj, a hangulat ugye... Talán az objektív keni szét,
vagy az esti erősítés miatt a CCD-mifene. De ezen rágódjon az
operatőr-rendező! :-)




More information about the Elektro-etc mailing list