[elektro-etc] concorde
potyo
potyo.ada at gmail.com
Tue Dec 6 00:27:43 CET 2011
Annak ott vannak mozgatható részei, azokkal volt megoldva a változtatható
szívócső geometria :-))
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Concordeintake.gif Felül két mozgatható
lap van a motor előtt, alul egy. A felső képen azt mutatja, hogy
felszálláskor hogyan álltak a mozgatható részek, bár a kép nem egészen
egyezik a szöveggel, mert a szöveg szerint teljesen odasimultak a csatorna
tetejéhez. Itt a felső lapok maximális levegőkeresztmetszetet engednek,
illetve az alsó nyílás is nyitva van, ekkor tudta a motor a legtöbb levegőt
szívni (gondolom a sebességhez képest, nem abszolút értelemben).
0.7Mach-nál az alsó nyílás bezáródott, onnan kedve csak előlről kapott a
motor levegőt. 1.3Mach-nál a felső lapok is zárni kezdtek, és a 2Mach
utazósebességnél a keresztmetszet felét lezárták. Ilyenkor valami
lökéshullámokat emleget a wikipedia, amik az első lapnál keletkeztek, és ez
lassította le a szívócsőbe jutó levegőt, a motorhoz közelebbi lap pedig
további lassításra szolgál, mivel ott áthaladva a keresztmetszet
növekedett, így a levegő sebességének csökkennie kellett. A leírás itt
emleget valami mikrokontrolleres vezérlést is ezeknél a lapoknál, lehet nem
elég csak statikusan adott sebességnél adott helyzetbe állítani, hanem
folyamatos korrekcióra is szükség van. A legalsó kép azt az esetet mutatja,
ha a motor repülés közben valamiért leállna. Nagy sebességnél az álló motor
nagyon durva fékhatást képezne, ráadásul ugye aszimmetrikusan (ez most
helyesen asszimetria vagy aszimmetria, vagy valami harmadik? - a másodikat
nem húzta alá a Chrome), ezért ebben az esetben a felső lapokkal a lehető
legjobban csökkentették a bemeneti nyílás keresztmetszetét, és az alsó
nyílást pedig kinyitották, hogy ott ki tudjon menni a levegő egy része.
Itt egy másik kép
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Concorde_Ramp.jpg
2011/12/5 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
> Szali Sandor wrote:
>
> http://www.google.hu/imgres?..**.
>>
>
> Tényleg, ennek azért szögletesek a hajtóművei, mert sikerült szögletes
> turbinát csinálni? Mármint a forgó részét. :-)
>
> hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list