[elektro-etc] Egykerekű motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Sep 9 21:48:11 CEST 2010


Lőrincz Gábor wrote:
> Engem csak az erdekelne hogy hogyan lehet vele egy nagyot fekezni ????

Pont ilyesmi lehet benne a fejlesztés, amit megoldottak. Nem mutatnak a videón 
ilyet, de tutira csak úgy történhet, hogy a fékezés (fékkar vagy pedál) 
mozdulata után nem fékezés kezdődik elsőre, hanem pont fordítva, előreszalad a 
kerék, és onnantól lesz fékezés. A gyorsítás ugyanígy, csak fordítva. Pl álló 
helyzetből előbb hátramozdul a kerék, aztán tud gyorsulni. Ezt nagymértékben 
segítheti mindkét irányba egy olyan motor, ami nagy tehetetlenségi nyomatékú 
lendkereket forgat nagy sebességgel keresztbe vizszintes tengellyel.
Gyorsítás: ha ez a kerék hátrafelé forog, akkor ennek a gyorsításához ugye olyan 
nyomatékra van szükség, ami a forgató cuccot előredöntené. Ezt éppen 
kompenzálhatja a kerekeken a talaj által létrehozott erő, ami pont gyorsíthatja 
a cuccost, tehát lehet, hogy előredőlés nélkül is lehet gyorsítani. Fékezéskor 
hasonlót kell csinálni - mindez persze vizszintes úton, mert lejtőn meg 
emelkedőn a dolog nem működhet így, nem lehet a végtelenségig 
gyorsítani-lassítani lendkereket.

Ez az előre-hátra dolog már meg lett oldva a kétkerekűeknél, amiknek megint 
elfelejtettem a nevét. :) Nekem a stabil oldaliránytartás nem vilcsó, meg a 
kanyarodás. Mondhatnám, hogy pl az egyhelyben való elfordulás. Gondolom nincs 
benne egy függőleges tengelyű lendkerékféle. Vagy igen?
Menet közben már a sofőrre lehet bízva, derékmozdulattal maga alatt el tudja 
fordítani a cuccost egy pillanatra, és létrejön a bedőléshez szükséges 
kerék-áthelyeződés.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list