[elektro-etc] Egykerekű motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Sep 9 21:48:11 CEST 2010
Lőrincz Gábor wrote:
> Engem csak az erdekelne hogy hogyan lehet vele egy nagyot fekezni ????
Pont ilyesmi lehet benne a fejlesztés, amit megoldottak. Nem mutatnak a videón
ilyet, de tutira csak úgy történhet, hogy a fékezés (fékkar vagy pedál)
mozdulata után nem fékezés kezdődik elsőre, hanem pont fordítva, előreszalad a
kerék, és onnantól lesz fékezés. A gyorsítás ugyanígy, csak fordítva. Pl álló
helyzetből előbb hátramozdul a kerék, aztán tud gyorsulni. Ezt nagymértékben
segítheti mindkét irányba egy olyan motor, ami nagy tehetetlenségi nyomatékú
lendkereket forgat nagy sebességgel keresztbe vizszintes tengellyel.
Gyorsítás: ha ez a kerék hátrafelé forog, akkor ennek a gyorsításához ugye olyan
nyomatékra van szükség, ami a forgató cuccot előredöntené. Ezt éppen
kompenzálhatja a kerekeken a talaj által létrehozott erő, ami pont gyorsíthatja
a cuccost, tehát lehet, hogy előredőlés nélkül is lehet gyorsítani. Fékezéskor
hasonlót kell csinálni - mindez persze vizszintes úton, mert lejtőn meg
emelkedőn a dolog nem működhet így, nem lehet a végtelenségig
gyorsítani-lassítani lendkereket.
Ez az előre-hátra dolog már meg lett oldva a kétkerekűeknél, amiknek megint
elfelejtettem a nevét. :) Nekem a stabil oldaliránytartás nem vilcsó, meg a
kanyarodás. Mondhatnám, hogy pl az egyhelyben való elfordulás. Gondolom nincs
benne egy függőleges tengelyű lendkerékféle. Vagy igen?
Menet közben már a sofőrre lehet bízva, derékmozdulattal maga alatt el tudja
fordítani a cuccost egy pillanatra, és létrejön a bedőléshez szükséges
kerék-áthelyeződés.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list