[elektro-etc] munka elötti krém

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Oct 26 10:20:31 CEST 2010


Fuzesi Arnold wrote:

> Ugy ertem 10 ev tavlataban tuti romlott.

Ebben nem lennék biztos.
Mikor is lett ólommentes a benzin? Nem lehet, hogy 10 évvel ezelőtt még lehetett 
ólmos benzint is kapni? A járműállomány is jelentősen korszerűsödött, hiszen a 
járgányok átlagéletkora nemhogy kb ugyanott van, hanem jó eséllyel javult. Tehát 
ha csak ugyanott lenne, akkor is 10 évvel modernebb autókból kell, hogy álljon.

Az előírások viszont minimum az eu-ba belépéssel tutira szigorodtak. 
Mérőhelyeket hoztak létre, amikre a média lépteny-nyomon hivatkozik is, ez 
pszichésen azt a tudatot gerjesztheti a közemberben, hogy húdemérgező a levegő, 
mert adatközlésekkor ilyen szavakat használnak, mint nitrogénoxidok, 
szénhidrogén, szálló por, korom... rákkeltő, rákkeltő a négyzeten... ezeket soha 
korábban nem hallották. 2000 táján nem lehetett sokat olvasni a neten a 
légszennyezés hatásairól, ma meg már alapvető, bárki bárhol bármilyen nyelven 
talál infót róla.

>> Talán az autószám nagyobb, de volt, amikor még nagyobb volt, az
>> ócsóbenzin időszakában. És azok szar gépek voltak ám!
>
> Ennél nagyobb???? Melyik időszakra gondolsz?

Ez régebben volt, a 80-as évek végén. Irdatlan dugókra emléxem, meg olyasmikre, 
amik ma nem fordulnak elő: egy balesettől is be tudott dugulni az egész város. 
Pl egyszer egy teherautó felborult a kanyarban a budaörsi-nagyszőlős 
összefutásánál, aminek a hatására 3 órát dekkoltam a Mester utca (!!!) táján, 
amit végül úgy oldottam meg, hogy beszivárogtam egy mellékutcába, valami hülye 
helyen megálltam, és aludtam egy nagyot, de utána is rettentő idő volt 
hazakóvályogni. De úgy általában is borzasztó volt a város.

Ellenben a 80-as évek elején olyan is volt, hogy budafokról negyedóra alatt bent 
voltam a nyugatinál! :-) Pedig ez csak zsiguli volt! Nem mondom, hogy 50-nel 
közlekedtem.

> Nagyon összetett dolog ez. H miért nő ha nő és meddig és aki ma
> gyerek stb. Volt itt jobb időszak környezetszennyezésileg mint most.

Így van, kb az ipari forradalom magyar megjelenése előtt. :-) Aztán a gyárak 
létszámának a csúcsán ez jól elcsesződött, a háború utáni időkben, amikor a vas- 
és acél országa lettünk :-), iszonyúvá vált a légszennyezés. Aki járt pl a DCM 
környékén a 80-as években (dunai cementmű), és emléxik a falevelek színére, az 
tudja, miről beszélek, de az is, aki belépett egy gyárba. Mindegy, melyikbe 
szinte. Jártam a ganz mávagtól a dunai vasműn át a csepel művekig, a tungsramtól 
a vbkm-ig nagyon sokféle gyárban. Mindenütt ugyanaz a nehéz levegő, a kosz, a 
kilátástalanság szó szerint is meg átvitt értelemben is.

Ma pl nem lehet olyat látni, amit szintén a 80-as években láttam: srác 
biciklivel járt, direkt csinálta, bőven lett volna pénze autóra. (Később csak 
beadta a derekát.) Egyszer épp náluk voltam, vártam, hogy hazaérjen, és amikor 
megérkezett, háááát, keresztben fekete csíkok a pólóján, iszonyú! Pedig csak 
ment kevesebb, mint egy órát a városban!
Aki ma biciklizik, azzal ilyen nem történik, én még legalábbis nem láttam ilyet.

> Nemtom hol az igazság. De sok a lerobbant járgány pedig 2010-et írunk.

Az igényszinted más. Ami ma lerobbant, az ezelőtt 1-2 évtizeddel jó kis 
járgánynak minősülhetett. Na meg ha kinézetre lerobbant, attól még motorikusan 
lehet jó, vagy működhet benne a katalizátor.

Nekem a dízelek is jobbnak tűnnek. Régebben nagyon jellemző volt a dízelek 
füstölése, különösen a nagy járműveké. Ma meg gyakran látok teherautót is, buszt 
is, kamiont is, amik legalébbis láthatóan nem füstölnek. Régen ilyet igen ritkán 
láttam.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list