[elektro-etc] vorosiszap fejlemenyek
Karoly Kovacs
koka55 at kabsi.at
Fri Oct 8 14:25:29 CEST 2010
Emmmeg ott jartam gimnaziumba, Ajkan, es mar akkoriban is voltak
suttogasok (sikolyok meg nem), hogy vajon biztonsagos-e a dolog.
Aztan, ugy a 80-as evek vegen(?) vizagyuval fumagot lottek a gat
oldalaba, mondvan, hogy az eleg jol megfogja a "talajt".
Ismerve kis hazankat, nem mernek ra fogadast kotni, hogy azota
tortentek-e ehhez hasonlo, esetleg ennel komolyabb technikai
ovintezkedesek...
Karoly
On 08.10.2010 13:38, jhidvegi wrote:
> Érdekes irányban alakulnak a dolgok.
> Az esemény kapcsán már az uniós szintű mindenféle szabályok
> változtatására, újak megalkotására is készülnek. Ebben technikai,
> pénzügyi és biztosítási feltételeket változtatnának meg.
>
> Bennem kezd kialakulni egy olyan vélemény, hogy itt tényleg
> lehetséges, hogy nincs felelős. A dolog hasonlít ahhoz, mint amikor
> még nem ismerték a fáradás jelenségét, és vasúti kocsik tengelyei
> törtek el úgy, hogy nem tudták, miért. Aztán megismerték,
> figyelembevették, és onnantól béke van.
>
> Itt vajon mi lehet ez a jelenség?
>
> Egy ilyen tárolókazettában sok év alatt gyűlik össze a cucc. Úgy
> működik, mint megtudtam szakértői riportokból, hogy ez a vörösiszap
> folyamatosan kerül ki a tárolóba úgy, hogy jelentős ellenáramú mosás
> által töredékére csökkentik a lúgtartalmát. Aztán persze a tározóban
> szárad, ülepszik, eközben feldúsul a lúg a tetején úszó lében, ezt
> visszavezetik, és újra felhasználják. Sőt, a gátak tövében is vannak
> ún. csurgalékvíz visszavezetésére szolgáló csövek. Nagyon kevés lúgot
> kell közömbösíteni, és kiereszteni. Szóval ki van ez találva.
>
> Na most! (Itt jön az elképzelésem, ami akár baromság is lehet):
>
> Szeritnem a gát statikus nyomásra van méretezve. (Nem tudom, de
> feltételezem.)
>
> Lehet, hogy a sok évig ülepedő, száradó anyag megtartja magát már, és
> a gát melletti csurgalékvíz-elvezetőkben nem csak folyadék, hanem
> iszap is áramlik valamelyest visszafelé, szóval történhet valami
> olyan, hogy kissé leválik a gátról az összeállt iszaptömeg, megtartja
> magát, kimosódik anyag a gátnál.
>
> Ezután jön a probléma, amire nincs méretezve a gát: ha többtízezer
> tonna iszap, ami nem nyomódik neki úgy a gátnak, mint egy folyadék, ha
> elég nagyra nőtt benne a nyírófesz, egyszercsak megsúvadhat,
> megcsúszhat, és kicsi elmozdulással, de a bazi nagy tömeg miatt óriási
> erővel lökhet a gáton. Sokkal nagyobbal, mint amekkora a statikus
> hidrosztatikai nyomás lenne, ráadásul kedvezőtlenebb erőeloszlással,
> sokkal följebb is hathat nagyon nagy erő. Ettől egyszerűen eltörik, és
> már a hidrosztatikai nyomás megtartására se képes, kiszakad és a
> fentről jövő lé eldodorja az egész elmozdult darabot.
>
> Vajon, ha az ezután következő, sok évig tartó vizsgálatok ilyesmit
> állapítanának meg, az nem arra vezetne, hogy nincs felelős, illetve a
> továbbiakban ezt is figyelembe vevő gátakat kell építeni, illetve a
> meglévőket ennek megfelelően meg kell erősíteni? Hiszen olyan
> jelenségről van szó, amit eddig nem tapasztaltak, nem épült be a
> műszaki gyakorlatba.
>
> Láttam képeket, amiken az látszik, hogy nem csak a saroknál, hanem
> arrébb is megmozdult az egész hóbelevanc. A gát alja valami 65m
> széles, ennél hosszabban mozdult meg a gát a vasút felőli oldalon
> legalábbis, és szakadtak le belőle nem kis darabok a deformációtól.
> Szóval itt marha nagy erő kellett, hogy fellépjen, amit csak a fenti
> módon tudok elképzelni. (Tudom, ki nem szarja le, hogy miket képzelek.
> :) )
>
> Ha így volna, és erre eddig nem gondoltak volna, akkor a világ
> tanulhat belőle, és az anyagiakat is a világ dobhatná össze, de
> legalábbis az eu. Úgy a kárenyhítésre, kártérítésre, mint a
> kármegelőzésre.
>
> Ha új szabályokat alkotnak, amik ilyesmi műszaki dolgokat is
> tartalmaznak, az szerintem mindenféle felelősséget levesz a korábbi
> állapot megteremtőiről. Az üzemekről is, meg a szabályok szerinti
> működést ellenőrző hatóságok válláról is.
>
> Mi a véleményetek? (Mellőzve az összes politikai meg
> összeesküvés-elméleti dolgot.)
>
> hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list