[elektro-etc] Lassulas

Xorn toth.endre at gmail.com
Fri Oct 8 12:31:28 CEST 2010


2010/10/8 Anonymus <anonymus at telemester.hu>:
>
> Érdekelne, hogy egy átlagos (és nem átlagos is) személyautó fékezésénél,
> mekkora a lassulás mértéke.
> Hátha valaki vágja, csípőből. :)

Majdnem atlagos, felso-kozep kategoriaju auto, pl. Opel Vectra tud
majdnem 1g-t, de a 0,8-at meg tobb szemellyel, megpakolva is. Persze
csak optimalis korulmenyek kozott, maximalis tapadas mellett. Mas
kerdes, hogy akkor a cucc es az ember is erosvest elindul elorefele
odabenn. Hivatalosan 5,5 m/s2 (volt 1986-ban, amikor tanultam) a
szemelyauto altal kotelezoen tudni muszaj minimum lassulas, 3,5
teherautora, buszra. Annal a maiak azert lenyegesen jobban
teljesitenek.

> Persze itt satufékre gondolok. Tudom, hogy sok minden szerepet játszik
> (gumi, autó súlya, útviszonyok), de úgy általában.
> Elvileg a fékútból és a kocsi súlyából kiszámolható, de inkább valami
> körülbelüli tapasztalati érték kellene.
> (a lényeg, hogy egy adott súlyú "rakomány" mekkora erővel próbál
> "továbbmenni")

Elegge. :-)

Best regards,
Andy



More information about the Elektro-etc mailing list