[elektro-etc] Autó horpadás
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed May 26 10:14:12 CEST 2010
Dukai Zoltan wrote:
> Az nem olyan egyszeru, mint amilyennek kinez... En probaltam
> elektromos pasztort kotni az autora, de a gumik tulsagosan nagy
> szivargo aramuak...
Biztos, hogy az nagy?
A villanypásztorok viszonylag nagy frekivel nyomulnak, akár MHz is lehet, és az
autó földkapaca valami nF nagyságrendű. (Valamikor mértem, most nem tudom
fejből.) Tegyük fel, hogy 1nF, akkor 1MHz-en ez valami 160 ohm.
--------
Na félre a restséggel, megmértem:
A föld felé nem sokkal kevesebb, mint 10Mohm az ellenállás, a kapac viszont
2,1nF. Szóval az 1MHz-re 76 ohmmal reagálna kb.
Vagyis olyan áramkört kell építeni, ami ezzel a kapaccal tud rezgőkört alkotni,
akkor fog menni.
Ha pl 6kV-ra vesszük a fesz-maxot, az 0,04J energia, attól talán nem hal meg
senki.
A dolog a tesla trafó működési elvével képzelhető el: két tekercs, amik laza
csatolásban vannak. A kismenetszámút rásütjük (periódikusan) egy feltöltött
kondira, ettől itt kialakul egy rezgés. A másik, ezzel lazán csatolt tekercs az
autó kasznijával képez rezgőkört.
A csatolás miatt néhány periódus alatt az egész energia a primer rezgőkörből
átmegy a szekunderbe, aztán - ha nem történik semmi átütés - vissza az elsőbe,
szóval az energia leng oda-vissza, és persze közben a veszteségeken elenyészik.
Hát sajnos méretezni kell, hogy a két rezgőkör rezonanciafrekije egyforma
legyen.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list