[elektro-etc] Autó horpadás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed May 26 10:14:12 CEST 2010


Dukai Zoltan wrote:
> Az nem olyan egyszeru, mint amilyennek kinez... En probaltam
> elektromos pasztort kotni az autora, de a gumik tulsagosan nagy
> szivargo aramuak...

Biztos, hogy az nagy?
A villanypásztorok viszonylag nagy frekivel nyomulnak, akár MHz is lehet, és az 
autó földkapaca valami nF nagyságrendű. (Valamikor mértem, most nem tudom 
fejből.) Tegyük fel, hogy 1nF, akkor 1MHz-en ez valami 160 ohm.
--------
Na félre a restséggel, megmértem:
A föld felé nem sokkal kevesebb, mint 10Mohm az ellenállás, a kapac viszont 
2,1nF. Szóval az 1MHz-re 76 ohmmal reagálna kb.

Vagyis olyan áramkört kell építeni, ami ezzel a kapaccal tud rezgőkört alkotni, 
akkor fog menni.

Ha pl 6kV-ra vesszük a fesz-maxot, az 0,04J energia, attól talán nem hal meg 
senki.

A dolog a tesla trafó működési elvével képzelhető el: két tekercs, amik laza 
csatolásban vannak. A kismenetszámút rásütjük (periódikusan) egy feltöltött 
kondira, ettől itt kialakul egy rezgés. A másik, ezzel lazán csatolt tekercs az 
autó kasznijával képez rezgőkört.
A csatolás miatt néhány periódus alatt az egész energia a primer rezgőkörből 
átmegy a szekunderbe, aztán - ha nem történik semmi átütés - vissza az elsőbe, 
szóval az energia leng oda-vissza, és persze közben a veszteségeken elenyészik.

Hát sajnos méretezni kell, hogy a két rezgőkör rezonanciafrekije egyforma 
legyen.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list