[elektro-etc] Fwd: Kínai tapasztalatok (fwd)
Kaczmarek Edvard
edk-eletc at babakezek.hu
Fri May 14 17:10:41 CEST 2010
Képlár Balázs írja:
>Ha már most, hogy ilyen szitu van ott, kezdik uralni a világgazdaságot, mi lehet
>később, ha netán olyan szintre jutnak, amilyenben átlagosan mondjuk az amcsik
>vannak?
Nem egyszerű kérdés, pláne, hogy nem vagyok sem jós, sem stratégiai
tanácsadó, de még közgazdasági diplomám sincs. Találgatni persze
lehet, legfeljebb nem jön be, előfordul ez az előbb említett szakmák
képviselőivel is. :-) Ennek ellenére a világért sem akarok észt
osztani ebben a témában, csak pár adalékot említenék:
- A kínai gyártás leegyszerűsítve addig olcsó, amíg nem kap a munkás
nyugati szinvonalú egészségügyi ellátást, nyugdíjat, stb. és nem
számítanak a környezetvédelmi megfontolások és nem kell egy éves
cseregaranciát adni a termékekre.
- Azzal viszont, hogy gyakorlatilag hamarosan nem marad egyetlen
cipőgyárra elegendő szakember az USA-ban és az EU-ban együttvéve,
könnyen megsaccolható, hogy elég komoly beleszólása lesz/van Kínának
az árak, stb. alakulásába. Mert persze át lehet vinni a gyártást
bármikor máshova a jövőben is, csak épp eltart pár évig, amíg újra
megszerzik az elfelejtett tudást.
- Másrészt ahogy Kína egyre drágább lesz (és ne tévedjünk, Kína már
pár éve nem nevezhető olcsónak), már egy ideje átkerül egy csomó
gyártás máshova. Pl. a környező ázsiai országokba és előbb-utóbb
Afrikába fog átkerülni az olcsó munkaerőt igénylő, ill. a kevésbé
környezetbarát gyártás egy része. A mostani gyári munkások keresetük
jó részét a gyermekeik oktatására költik, na most, ezek a gyerekek ha
felnőnek már nem fognak napi párszáz forintért robotolni (mint ahogy a
mai európaiak és amerikaiak sem teszik).
- Ugyanakkor nyilván nem kell a jövőben egymilliárd ember a teljesen
automatizált gyárakban gombokat nyomkodni sem. Erre rövid távú
megoldásként jelenleg Kínában már most is érvényben van arra egy
szabályozás, hogy hány tucat/száz alkalmazottat kell egy olyan
hightech üzemben is alkalmazni, ahol tpk. 3 ember elnyomkodhatná a
gombokat 2 műszakban. Nyilván hosszú távon is előre gondolkoznak,
ezért feltehetően nem lesznek hülyék siettetni a tengerparti
nagyvárosok felsőfokú végzettségű és a belső területek legszegényebb
rétegei közötti szakadék csökkenését sem, biztos, hogy nem fogják
elkapkodni a saját olcsó munkaerő megszüntetését addig, amíg ennek
megléte érdekük.
- A dolgok meg szépen megtalálják a maguk egyensúlyát, ahogy eddig is
zajlott ez a világtörténelemben, egyszer fent, egyszer lent. :-)
kbalazs
Guczó írja:
> En 9 eve vezetek Kinaban, bar Del fele meg nem mentem csak Shanghai es
> belso reszek (6-800km melysegig) ill. Sh-Peking kozott.. Orrom utan,
> foldutakon, barhova.
>
> Tibetbe miota vilag a vilag beutazasi engedely kellett, kb. 100$ es
> nem tudok olyanrol aki ne kapta volna meg.
>
> Kb. 15-20 evvel ezelott voltak "erzekeny" teruletek mint pl.
> Xishuangbanna (Yunnan tartomanyon belul) ahova a kilencvenes evek
> elejeig beutazasi engedely kellett, de mar akkor is inkabb formalis
> volt az egesz - Xishuangbanna az Aranyharomszogbe esett, amikor arra
> jartam 15 eve, mindenkit igazoltattak, de ennyi.
More information about the Elektro-etc
mailing list