[elektro-etc] vizecske...
Kovács József
kj at faldeko.hu
Wed May 12 20:05:27 CEST 2010
Egy fórumos hozzászólásból...
------
A múlt héten megjelent egy cikk a penzcentrum.hu honlapon, mely a
magyarországi vízdíjakat vette górcső alá. Az elemzés szerint a
legalacsonyabb víz- és csatornadíj Debrecenben van, ahol a lakók 512
forintot fizetnek köbméterenként. Ha tovább böngésszük az adatokat, akkor az
ország többi részén a következő díjakkal szembesülünk: Miskolc 567 Ft/m3,
Budapest 568 Ft/m3, Szeged 583 Ft/m3, Pécs 686 Ft/m3, Siófok 997 Ft/m3,
Salgótarján 1004 Ft/m3.
Arra gondoltam, hogy talán érdemes megvizsgálni az ügyet európai
viszonylatban is. A múlt hónapban megjelent National Geographic (NG) magazin
adatai szerint, egy köbméter víz és a csatornadíj ára 220 forintos dollárral
számolva Rómában 110 Ft/m3, Amszterdamban 205 Ft/m3, Madridban 136 Ft/m3,
míg Helsinkiben 268 Ft/m3. Ami legjobban közelít hozzánk az Belgium a maga
521 Ft/m3 -vel és Dánia a 754 Ft/m3 -es szolgáltatási díjával.
És hogy teljes legyen a kép. A NG adatai szerint az Egyesült Államokban San
Diegoban a legdrágább a szolgáltatás, ahol 363 forintnyi dollárt kérnek egy
köbméterért, Ausztráliában Sydney áll az élen 355 Ft/m3-rel, Japánban
Kumamoto vezet 228 Ft/m3-rel, Ázsában Szingapur 134 Ft/m3-rel, Afrikában
pedig Windhoek 92 Ft/m3-rel.
Gondolom, most sokakban felmerül a kérdés: Vajon hogy lehet az, hogy nálunk,
a jó minőségű és nagy mennyiségű édes- és termálvíz hazájában még
világviszonylatban is ilyen irreálisan magas vízdíjak vannak? Hogy lehet az,
hogy a vízben jóval szegényebb országokban is alacsonyabb a víz ára mint
nálunk?
Ha visszatekintünk az elmúlt évtizedekre, akkor megállapítható, hogy nem
csak Magyarországon, de Európa nyugati felén is, a XX. század végéig a víz
közösségi tulajdonnak és nem piaci terméknek számított, ezért aztán
vízközművek is közösségi tulajdonban működtek. Azonban az elmúlt húsz évben
egyre több olyan előrejelzés látott napvilágot, hogy az édesvízkészletek
korlátos volta és az emberiség gyorsan növekvő vízigénye miatt az édesvíz
lesz a XXI. század stratégiai eleme.
Az előrejelzésekkel párhuzamosan egyre több multinacionális óriáscég jelent
meg a víziközmű-szolgáltatások piacán, pedig a vízszolgáltatás magánkézbe
adása továbbra sem volt indokolt, hisz azt semmilyen gazdasági ok
támasztotta alá. Egész egyszerűen azért, mert az ilyen jellegű piacokon
versenyhelyzet nem jöhet létre. A víziközmű-szolgáltatás természetes
monopólium, azaz a méretgazdaságosság okán egy adott termelési szint
olcsóbban állítható elő egyetlen vállalat által, mint több vállalat
termelésének bármiféle kombinációjával.
....
Ha megnézzük az itthoni helyzetet, akkor látható, hogy a honi vízkészlet
privatizációja még 2007-ben kezdődött, amikor is Fodor Gabriella, akkori
környezetvédelmi és vízügyi miniszter a vagyontörvény második változatát is
beterjesztette a parlament elé. Az elfogadott törvény a regionális
vízközműveket kivonta a tartósan állami tulajdonban maradó cégek köréből és
ezzel megnyitotta az utat a vízvagyon privatizációja felé.
Az elfogadott szabályozás hatására a vízmultik az elmúlt években
Magyarországon is megjelentek, és kisebb-nagyobb tulajdonrészeket szereztek
számos korábban tisztán önkormányzati tulajdonú vízműtársaságban. Mára már
ott tartunk, hogy Magyarországon a vízszolgáltatás negyven százaléka részben
vagy egészében privatizált vállalatokon keresztül történik.
A már privatizált szolgáltatókat jelenleg két francia cég Veolia Eau és a
Suez Environnement uralja, amelyek egy, a Gyurcsány-kormánnyal kötött
háttéralku eredményeként felosztották maguk között a magyar piacot. A
megállapodás értelmében a Dunától nyugatra lévő rész a Suez, míg a keletre
lévő a Veolia érdekkörébe került.
A két cég egyébként a világ legnagyobb, francia gyökerű multinacionális
víziközmű-szolgáltatója. Jelenleg ez a két vállalat ellenőrzi a globális
vízpiac közel negyven százalékát, összesen százötven országban vannak jelen.
Magyarországon a Suez Environnement Pécsen túl a Fővárosi Vízművekben, míg a
Veolia Eau a Szegedi Vízműben, a Fővárosi Csatornázási Művekben, a
Salgótarjáni Csatornaműben és az Érd és Térsége Vízi Közműben szerzett
befolyást, de az érdekkörükön belül már bevásárolták magukat több tucat
kisebb vízművállalatba is.
A multicégek terjeszkedését segítő hazaárulók nem csak Elqró regnálása,
hanem Bajnai országlása alatt is tovább folytatták a romboló
tevékenységüket. Ekkor már nem csak a szolgáltató cégeket, hanem magát a
vízvagyont és a vízhasznosítást is el akarták herdálni.A Magyar Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt. (MNV) tavaly áprilisi közleményében ismertette a Nemzeti
Vagyongazdálkodási Tanács azon határozatát, mely az egyes, állami kézben
lévő regionális víziközmű-társaságok átalakításáról szólt. E szerint az
Észak-magyarországi Regionális Vízművek Zrt. (ÉRV) vagyonkezelésébe adták
volna a Tisza Menti Regionális Vízművek Zrt. (TRV) és a Duna Menti
Regionális Vízmű Zrt. (DMRV) állami tulajdonú üzletrészét.
A regionális vízművek átszervezése mögött, azonban nem költségcsökkentési,
vagy minőség növelő szándék állt, hanem az, hogy az öt regionális
víziközmű-társaságból két vállalatcsoport alakuljon ki a Duna két partján
Ezért lett volna szükség az egységes vízbázison szolgáltató DMRV dunántúli
területeinek szakmai indokokkal nehezen alátámasztható leválasztására.
Az MNV döntése ellen maguk az érintettek is tiltakoztak, de a privatizációs
tervek országos szinten is felháborodást keltettek. Oszkó Péter akkori
pénzügyminiszter természetesen azonnal cáfolta a vízvagyon multiknak való
átjátszását, azonban azt valahogy elfelejtette hozzátenni a mondókájához,
hogy ő volt az egyik vezetője annak az Oppenheim és Társai - Freshfields
Bruckhaus Deringer ügyvédi irodának, aki 2003-ban tanulmányt készített "A
regionális vízi közművek üzemeltetése, privatizációja" címmel. Ez az apró
tény pedig, azért valljuk meg már akkor is erősen megkérdőjelezte Oszkó
szavainak a hitelét.
Végül a tiltakozások hatására az átszervezések nem történtek meg, de a
multicégek továbbra ugrásra készen várnak arra, hogy szolgáltatás
felügyelete mellett, az első adandó alkalommal felvásárolják a közösségi
tulajdonban lévő vízvagyont is.
Persze most a liberáltak jöhetnének azzal, hogy mit hőbörgünk, hisz nem a
vízvagyon lett eladva, hanem csak a szolgáltatás, ami biztosítja, hogy a víz
eljusson a fogyasztókhoz. Ráadásul a víz árát nem is a multik határozzák
meg, hanem az állami tulajdonú víziközművel rendelkező településeken a
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, míg az önkormányzati tulajdonú
víziközművek esetében az illetékes önkormányzat képviselőtestülete.
És ebben igazuk is van. Azonban a fenti duma csak arra jó, hogy elterelje a
lényegről a figyelmet. Tegnap beszéltem egy vízügyes szakemberrel, aki
elmondta, hogy a nekünk kiszámlázott víz ára alapvetően három fő tényezőből
áll össze. A vízművek először is fizet az államnak azért a vízért, amit
kinyernek a földből, aztán van egy üzemeltetési és fenntartási költség, ami
által biztosítják azt, hogy a víz kifolyjon a csapból, és végül az utolsó
tényező, az a haszon, amit az állam elvár a közműszolgáltatóktól. Ha
megvizsgáljuk azt is, hogy az egyes tényezők milyen arányban állnak
egymással, akkor kijelenthetjük, hogy jelenleg messze a legnagyobb részt a
rendszer működtetése és fenntartása jelenti. Azaz az a rész, ahová a multik
már betették a lábukat.
De a szabadrablásnak itt még nincs vége. Jól mutatja a rendszer
gátlástalanságát a Fővárosi Vízművek esete is, ahol olyan szerződést
kötöttek a franciákkal, ami akkor is milliárdos sikerdíjat garantál nekik,
ha a vállalat maga nem is nyereséges. Ennek eredményeképpen eddig összesen
30 milliárd forint sikerdíjat fizettek ki nekik a vízszámlákból befolyt
pénzekből. 2008-ban az is megtörtént, hogy a 2,5 milliárd forint sikerdíj
kifizetése után egyáltalán nem maradt nyeresége a Fővárosi Vízműveknek.
Azonban érdemes megvizsgálnunk azokat a helyeket is, ahol még nincsenek bent
multik a rendszerben. A víz ott a magyarországi viszonyokhoz képest valóban
olcsóbb, de európai szinten még így is nagyon drága.
Vajon ebben az esetben mi okozhatja európai összevetésben ezt a jelentős
különbséget?
A válasz egyszerű. A rajtunk eddig élősködő szoclib kormány áldásosnak éppen
nem mondható tevékenysége. Az, hogy a víz alaphangon is ilyen pénzekbe
kerül, annak okát legjobban a honi benzinárképzéssel lehet érzékeltetni. Ott
sem maga a termék az, ami drága, hanem a rengeteg adó és járulék, amit az
állam rápakolt még ilyen-olyan jogcímeken.
A víz esetében is hasonló a helyzet. Mint már fentebb említettem az állam
először beszedi a pénzt magáért vízért, amit a köz tulajdonában lévő földből
vesznek ki. Aztán befolyik a fenntartásból és az üzemeltetésből származó
munkabérek adói és járulékai, a felhasznált anyagokból, kocsifutásból, és
más egyebekből származó adók és végül még az a haszon is, amit kötelezően a
közműcégeknek meghatároznak. Ez pedig összeadva ennyivel magasabb, mint
bárhol máshol Európában.
Mint látható az egész rendszer velejéig rohadt. Alaphangon már maga az állam
is lekarcolja a lakosságot, míg a szerencsétlenebb helyeken még a multik is
rápakolnak erre.
És a legszomorúbb az egészben az, hogyha jobban körbenézünk, ez az egész
vízügy, csak egy kis halom azon a szemétdombon, amit a politikai elit az
elmúlt 20 évben itt összehordott. Egy kicsiny kis probléma, egy kiárult és
teljesen tönkretett országban, ahol a hazaáruló vezetés gátlástalanul képes
volt hatalmi helyzetbe hozni idegeneket, tönkretéve a hazai ipart és a
kiskereskedelmet. Ahol egy multi azonnal kiváltságokat kap, miközben téged
száz forintért is meghurcol az adóhatóság, ahol a rendőrség és a bíróság az
idegenek érdekeit képviseli veled szemben.
Vajon meddig kell még ennek így lennie?
More information about the Elektro-etc
mailing list