[elektro-etc] körforgalom megin /fogy.
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed May 5 16:53:48 CEST 2010
Xorn wrote:
> Nekem okolszabalykent tanitotta az oktatom, hogy az auto akkor van
> uresben, amikor eppen sebesseget valtok, fel masodpercre. Ha all,
Meg hogy mindkét kezed állandóan 2 meg 10 (ma már 3 és 9) óránál állandóan a
kormányon van.
Aztán ezeket ők maguk se tartják be.
Illetve busznál célszerű nem rakni üresbe, mert annak a féke nem elég a
felgyorsult tizentonna tömeg megfogására a bubufék nélkül, az meg csak akkor
működik, ha a motor is kapcsolatban van a kerékkel.
Nyilván a mátrából nem jövök le üresben! :-) Na de számos hosszú, nem meredek
lejtő létezik összességében jelentős szintkülönbséggel, ami kihasználható.
A motor alapjárati teljesítménye akkora, hogy a járgányt valami jelentéktelen
sebességgel lenne képes mozgatni. Ezt veszítem el azzal, hogy üresben járatom a
motort, cserébe viszont kaphatok egy 15-30kW közti teljesítményt a lejtőtől. Ezt
az energiát korábban toltam bele az össz mozgó tömegbe, amikor felvitettem a
motorral a tetejére. Ezt nyerem vissza.
Számszerűen pl egy 50m-es szintkülönbség (nem ritka) 1,5 tonnánál 0,75MJ, ami
benzinben ugyan nem sok, de most elvekről beszélünk. Ez nem pocsékolódik el fél
perc alatt kb. Közben elvész mondjuk 1kW üresjárási teljesítmény.
> Soha nem tudhatod, mikor huz ki az a hirtelen eloallt k at kibol, hogy ra
> tudsz lepni a gazra, es mindegy, milyen fokozatban, de egy akarmilyen
> kis gyorsulast tudsz produkalni. Egy balesetet nem mindig a fekkel
> lehet es kell elkerulni, sot.
Biztos lehetnek olyan váratlan helyzetek, amikor ez segít, de marhára nem ebben
a szituban. Nem városban autózásról van szó!
Persze senkit nem akarok rávenni, hogy üresben vagy kinyomott kuplunggal
autózzon, viszont felhívom a figyelmet a tél, jeges út kellemetlenségeire
(nyáron is megeshet ilyesmi), amikor a kanyar szarul van kialakítva (Dexter
beszélt már róla, menet közben szűkül), és spiccen van a gép, hogy az úton
marad. Na ekkor egy sebességben hagyott motorfék vagy gyorsítás, tehát nem nulla
nyomaték kiviheti a kereket a surlódási kúpból, és létrejön a nagy baj. Ekkor az
az épeszű magatartás, hogy azonnal teljes nyomatékmentesség, kuplung kinyom, fék
nem bánt. Autóversenyzőtől is hallottam már riportban! Logikus is, hiszen a
nyomatékra nem igénybevett kerék az összes surlódását az oldalirányú erő
felvételére használhatja.
Ezt nehéz laikusoknak (tanulóvezetőknek) oktatni, vagy lehet, hogy az oktató sem
érti, szóval bekaphassa. :-)
Forma1-es pilóták a lábukkal oldják meg, onnan lehet megismerni, hogy az adott
kanyarban a cikis helyen a motor hangja egyforma magasságú, nem húz, nem
motorfékez. Kicsit előtte persze fékez, kicsit utána meg már nyomja is neki. Ott
minden tizedmásodperc számít, de ehhez kell ez az érzék, hogy most aztán nincs
nyomaték, mert maximálisan kanyarodni kell.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list