[elektro-etc] körforgalom megin /fogy.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed May 5 08:04:08 CEST 2010


Xorn wrote:

>> Lejtőfüggő, de ha számottevő a motorfék, akkor az elengedés az
>> olcsóbb.
>
> Az meg a karburatornal volt, szerintem. :-)

Nem!
(Ami amúgy már a karburátoros módinál is megvolt, csakszólok, de ezt most 
hagyjuk.)

Pl ha a lejtő pont megtartja 100-on az autót, ha el van engedve, akkor a 100-ra 
belőtt tempomat még mindig lehet rosszabb, mert az elengedett autó motorja csak 
alapjáraton kell ketyegjen, míg tempomatnál gyorsabban. A kaszni nem kér semmit, 
de nem is ad semmit, tehát a tempomat magasabb fordulaton kell tartsa a 
_motort_.

De ha a lejtő 5%-os, az autó meg kb 120-szal menne, akkor a lejtő teljesítménye 
egy 1,5 tonnás autónál 25kW. Ha bekorlátozod 100-ra, akkor csak 20,8kW
Az üresjárási fogyasztás áll szemben ezzel a 4,2kW-os veszteséggel, ami a 
fentiek alapján biztosan negatív. Persze nem fogja anyagi romlásba dönteni a 
vezetőt, főleg, ha nem lép miatta túl valami megengedett sebességet.

Szóval úgy tűnik, hogy minden szóbajöhető lejtő rosszabb tempomattal, mint 
anélkül, de a különbség valszleg jelentéktelen a tempomat előnyeihez képest.

Azért fogyaszt kevesebbet elvileg tempomattal, mert lábbal nem valami nyugodt a 
gáztartás. Hol lejjebb vesszük a gázt, hogy meg ráadjuk. Ha lejjebb vesszük, a 
motorfék óhatatlanul bejöhet, ami veszteség. Az üzemállapotbeli stabilitás is 
hasznos a veszteség szempontjából, tehát a beállt egyenletes járás.

Valszeg hullámos úton (lejtő-emelkedő váltakozva) szarabb a tempomat, de lábbal 
is, ha sosem engedjük szabadjára az autót gurulni. Szóval a biológiai tempomat 
is rosszabb eredményt kell adjon a fentiek alapján.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list