[elektro-etc] Funyiromotor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Jun 19 17:28:06 CEST 2010
Xorn wrote:
> Megadta magat valami, leverte a biztit kapasbol. Kicsit mericskeltem,
> nagyon meg nem szedtem szet. A motoron van negy erintkezo. A bejovo
> ket zsinor kozott van 5,9 Ohm, ami eleg durva erteknek tunik,
Ez még nem, ez simán az ohm, legjobb lenne, ha létezne szobahomérsékletu
szupravezeto, és akkor nullát mérnél jó motoron is. :)
> figyelembe veve a max. par szaz W-os teljesitmenyt, a jokora kondin
> pedig 26 Ohm korul mertem.
>
> Mi lehet a hiba oka? Kihalt a kondi, elfogyott a szenkefe es ott zar
Ha jókora kondi van ott, akkor az aszinkron motor, nincs szénkefe. Amúgy a
funyírókban nem kommutátoros motor szokott lenni.
Több lehetoség is van, mielott keresztet lehetne vetni a mocira.
Szakadt lett pl a kondi, ettol a motor nem mozdul, a kismegszakító meg túl
kicsi. Ha nem lenne olyan kicsi, akkor csak berreg a gép, nem indul, de nem ver
le semmit.
Ha nagy a kismegszakító, akkor szerintem már zárlatos a motor, ha le tudja
verni.
Nemtom, milyen kontaktus van benne, az max hovédelmi lehet, és bontania kell, ha
túl meleg.
Egy szkóppal (component tester) pillanatok alatt el lehet dönteni, hogy
zárlatos-e a motor. Component testert lehet csinálni egy kis trafó segítségével
is, ha nincs a szkópon, de két sugaras szkóp kell, és x-y módban kell használni.
A kis traffancs (pl 15V-os vagy efféle) rákerül a motor mért tekercsére egy
ellenálláson át (mondjuk 1kohm), és be kell rakni egy áramméro ellenállást is,
ami erre a tizenmilliamperre pártíz mV-tal reagál.
Motor fesze egyik sugár, áramméro ellenállás fesze másik sugár.
A képen egy ronda cakkos, de kb tengelyszimmetrikus torz ellipszisnek kell
megjelennie.
Ha viszont egy ferde tengelyu jelenik meg, akkor az R és L egy nagyságrendbe
esik, a motor tutira menetzárlatos.
(Ugyanígy trafókat is lehet mérni.)
hájjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list