[elektro-etc] lambda szonda elvi kerdes

trebi at algoritmic.hu trebi at algoritmic.hu
Mon Jun 7 12:37:35 CEST 2010


A hagyományos lambda szonda egy oxigénmentes környezetben  muködo termoelem.
Magyarul amíg nincs ott oxigén, és elég meleg (4-500 fok celsius), addig 
0.8-1V körüli konstans kimeno feszültséget ad. (Több tíz amperes 
terhelhetoséggel, mellesleg, de ezt viszonylag ritkán használják ki. :)
A szinuszjel-szeruség, amit egy szkópon látsz, azért van, mert olyan a 
gázösszetétel. Magyarul kb. 1 Hz-cel szabályoz az ECU.
Nekem volt beépítve lambdaszonda öreg karburátoros Pajeroba, ott gyönyöruen 
látszott, hogy ahogy tekertem az alapjárati keverékcsavart, úgy ment a 
feszültség. Valamennyire persze ez is lüktet, egyszeruen mert a 
gázösszetétel változik.
Egészen kicsit bovebben: trebitsch.hu/lambda
Másik igen jó oldal: http://www.injektor.hu/index.jsp?id=2&main=133&akt=2

Trebitsch

charles hoss wrote:
> hali .
> eddig volt egy elkepzelesem a lambda szonda mukodeserol , de most egy
> kicsit elbizonytalanodtam .
> tehat :
> a lambda szonda elvileg a kipufogogaz oxigen tartalmat meri - ez igy
> oke is - DE mikor meri es hanyszor ?
> tehat a meres hogyan zajlik ?
> ha mondjuk olyankor mer amikor a kipufogas zajlik , akkor minden
> munkautemhez van egy-egy impulzus , ezt erzi a kozponti egyseg es
> ebbol saccolja a kipufogogaz osszetetelet ?
> ha ekkor ugy alakul at a kipufogo hogy nem kapja meg szonda csak a
> hengerek felenek kipufogo gazait , akkor a tuskek magassaga meglesz ,
> de mivel a felet tudja csak merni , ezert az effektiv ertek csokkenni
> fog ?
> szoval hogy is van ez ?
>
> a problema az hogy a kipfogomban atkerult a hat hengert mero szonda a
> hatso harom hengerre es kb azota erezhetoen dus a keverek - szeretnem
> elveben levezetni a dolgot hogy mi lehet - csereljek lambda szenzort
> , mert a szerelesben elhunyt vagy a csovezes onmagaban kizarja azt
> hogy jol mukodjon ?
>
> bye
> dexter 



More information about the Elektro-etc mailing list