[elektro-etc] Tempomatos kérdések

VF vf at elte.hu
Thu Jan 21 11:26:36 CET 2010


Hi,

Biztos voltam benne, hogy ezt is jobban tudjatok itt a listan, mint
az autogyarak mernokei, akik 50 eve ilyeneket terveznek :)
Megprobalom elmagyarazni, de gondolom ugyanolyan sikeres lesz, mint
a dizel-benzin vita :)
Az energia-elnyelo zona fogalma mond valamit?
A kemeny, rugalmas acel nem deformalodik, megvedi az osszenyomastol
ami mogotte van, de az energiat nem nyeli el. Nagy lesz a gyorsulas,
szetszakadnak az emberek. Persze ilyen szerkezeti elemeket is hasznalnak,
a gyurodo zona utan. Ezert van az, hogy a Mercedes kulon manual-t adott
ki a tuzoltoknak, hogy milyen fajta konzervnyitoval, es hol probalkozzanak,
amikor ki kell vagni valakit a roncsbol, mielott elve elegne. Ugyanis a
hagyomanyos erovagoval nem lehet atvagni a brutaliumbol vagy titan-gyemant
otvozetbol keszult oszlopokat. A vastag, kegyetlen eros oszlop persze
sokat kitakar, ezert elore kell vinni. Igy altalaban valamivel jobban
kilatni, de sokszor bar kevesebbet takar igy, azt rosszabb helyen.
Amugy is be kell nezni az oszlop moge minden autoban, ezt a vezetes
tanfolyamon is szamtalanszor elmondjak, nem lehet mozdulatlan fejjel
biztonsagosan vezetni. Ez nem igazan biztonsagi, hanem kenyelmi kerdes.
Marha draga is, es a szerelok is szenvednek, ha a motor moge kell
bemaszni. De a biztonsag az elso, a kenyelem legfeljebb masodik.
Elotte a bilivas lemez pedig sokezer oras modellezes es tervezgetes
szerint, elore kiszamitott modon gyurodik ossze, es mikozben megsemmisul,
elnyeli az energiat. A ms nagysagrendu utkozes folyamatat megnyujtja,
toredekere csokkenti az utasokra hato tehetetlensegi eroket, megmenti
az eletuket, csokkenti a serulesek komolysagat.
A multkor nem ertettetek, hogyan lehet, hogy egy kivulrol kisebb auto
belulrol nagyobb. Ugy, hogy kisebb a gyurodo zona merete.
Nezzetek meg egy nehany eves Volvo-t. Ma mar szinte minden auto
keresztmetszete hasonlo, de amennyire megfigyeltem, ok kezdtek ezt el,
sot az uj stilusuk reszeve tettek. Alul jelentosen kioblosodik, de a
belso meretnek valojaban a ablakok vonalaban vege. Oldalt vegig vagy
10cm vastag gyurodo zona es merevitesek, az ablakok is sokkal magasabban
vannak, mint a regi autokban.
Egyik sem szar, csak masra jo. Valakinek a biztonsag a fontos,
masnak a plusz nehany centi belter.
A kicsi hatso ablak kizarolag design kerdes. Vezetes kozben szar ugyan,
de vasarlaskor, amikor kivulrol nezik az autot, az emberek tobbsege
valamiert idegenkedik a Lada-ra emlekezteto haromdobozos, egyenes
ovvonalu konstrukciotol. Abbol ki lehetett latni rendesen.
Az uj meg szep, ezt veszik jobban, ezert ezt gyartjak.


Charles Hoss wrote:
> Erdos Zoltan írta:
>> mert a toresteszt az isten, nem a tores elkerulese...
>> ahol megusztak es nincs helyszineles, az nincs benn a statisztikaban
>>
>> engem a konnyen gyurodo kasznielemek huznak fel..
>> egy kis kocc -> legzsak, par elem, fenyezes es fel milla... :-(
> 
> engem nem - hanem az amikor azt mondjak hogy a biztonsag erdekeben kell 
> ilyen vastag legyen .
> a sarkanyoknal egy ennek tizede cso visel sokkal nagyobb erot - cso a 
> csobe huzva , atszegecselve es osszehuzva tengelyiranyban . elkepesztoen 
> eros a sulyahoz kepest - ehelyett itt papirvasag biliacelbol egesz 
> kadakat hajtogatnak az ablak ele . ahol meg igy sem nem eleg vastag , 
> ott az ablak szelet feketere festik laza tiz centit is hogy meg kisebb 
> legyen a hatso ablak es meg nagyobb a holtter .
> 
> 
> bye
> dexter
> 
> 
> .
> 


-- 
Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com>   Mentor Graphics ANBU Hungary
"My love is REAL, unless declared INTEGER"



More information about the Elektro-etc mailing list