[elektro-etc] téligumi

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jan 4 10:44:15 CET 2010


Moczik Gabor wrote:

>> Ne is hidd el! :-)
>
> Csak az a baj, hogy ezt nem egy fórumon olvastam, hanem saját 
> tapasztalat.

De hiszen azt írtad, hogy nem mérted, vagyis nem írtad fel legalább vmi 
teletank módszerrel vagy más módon a fogyasztást! (És ha felírtad volna 
is, kellett volna valami korrekciós tényezőt használni a kerékátmérők 
arányában.)

> Ha 10% eltérés lett volna, valószínű hogy nem zavar vagy fel sem tűnik,
> valamint a túl nagy fogyasztást az autó viselkedése is alátámasztotta.
> Egy konkrét emelkedőn 5-ösben padlóig nyomva sem igazán gyorsult, ez
> igencsak gyanús volt.

Hát persze, hiszen a nagyobb kerékhez egyúttal kisebb vonóerő tartozik 
ugyanakkora tengelynyomaték mellett. Úgy kell felfogni, mintha a 
sebváltóba nyúltál volna bele. A motor teljesítménye marad, kicsit 
változtatni kell a vezetési szokásokon.

> Már a motor baját kezdtem keresni, de semmit nem
> találtam. Aztán kiderült hogy egy bizonyos lejtős szakaszon kinyomott
> kuplunggal sem gyorsult fel az autó, ekkor szoruló kerékcsapágyra
> gyanakodtam...

Vagy erre, vagy fékre, vagy másra lehet gyanakodni, de ha ki van a kuplung 
nyomva, az tutira nem kerékátmérő, főleg nem motor probléma.

> Ezeket az utakat napi szinten megtettem már két másik
> (gyengébb) autóval is, totál egyértelmű volt hogy valami nem jó.
> Mellesleg enyhén jobbra húzott az autó.

Én vmelyik jobboldali fékre gyanakodtam volna. Vagy egy jobb oldali 
leeresztett kerékre. Pl ha elsőkerék meghajtásos a járgány, és a jobb első 
kerék le van eresztve, akkor gurulva jobbra húz, gyorsításkor meg itt 
nagyobb a vonóerő (kisebb a sugár azonos nyomaték mellett), ekkor meg 
balra húz. Ha csak fék szorul, akkor mindig jobbra húz.

> Majd szereztem egy gyári méretű felnit, feltettem rá normál méretű téli
> gumikat, és a probléma megszűnt.

Csak még más is véletlenül akár, de változott.

Tudod ez kb olyan, mintha azt mondanád, hogy ha megváltoztatod a sebváltó 
áttételét egy picit, akkor elromlik 40%-kal az autó fogyasztása. Ez 
nonszensz, még akkor se fogyasztana ennyivel többet, ha nem a max 
sebességfokozatban, hanem 1-gyel lejjebb hasznánád haladásra, pedig az már 
elég durva. (Volt ilyen ismerősöm, akinek annyira szokatlan volt az 5-ödik 
sebesség az új autóján a régi szoci autó után, hogy hónapokig nem is 
használta. :-) )

> Itt nem a téli/nyári, acél/alu, meg a +40mm okozta 6.6% eltérésre fogom,
> mert ez kb. képtelenség. Az alufelniket akkor megpörgettettem a
> gumisnál, azok jók. Annak a guminak valami baja volt, de kidobtam, ezt
> nem tudjuk már meg.

Hát lehet, bár elég nehéz elképzelnem, hogy ha amúgy jól járt, nem rázott, 
milyen túlfogyasztást okozhatott. Már csak azért is ciki, mert ha a gumi 
okoz +40%-ot, akkor a többlethőnek is legalább a fele a gumiban kellett 
volna, hogy disszipálódjon. Az meg akár meggyulladáshoz is vezethetett 
volna. Fékeknél is megesik. Szerintem a 40% annyira durva, hogy nem lehet 
valós. Ilyenkor meg szokott gyulladni valóban a hibás fék, futóműrész 
közelében lévő gumi.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list