[elektro-etc] téligumi
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Jan 4 10:44:15 CET 2010
Moczik Gabor wrote:
>> Ne is hidd el! :-)
>
> Csak az a baj, hogy ezt nem egy fórumon olvastam, hanem saját
> tapasztalat.
De hiszen azt írtad, hogy nem mérted, vagyis nem írtad fel legalább vmi
teletank módszerrel vagy más módon a fogyasztást! (És ha felírtad volna
is, kellett volna valami korrekciós tényezőt használni a kerékátmérők
arányában.)
> Ha 10% eltérés lett volna, valószínű hogy nem zavar vagy fel sem tűnik,
> valamint a túl nagy fogyasztást az autó viselkedése is alátámasztotta.
> Egy konkrét emelkedőn 5-ösben padlóig nyomva sem igazán gyorsult, ez
> igencsak gyanús volt.
Hát persze, hiszen a nagyobb kerékhez egyúttal kisebb vonóerő tartozik
ugyanakkora tengelynyomaték mellett. Úgy kell felfogni, mintha a
sebváltóba nyúltál volna bele. A motor teljesítménye marad, kicsit
változtatni kell a vezetési szokásokon.
> Már a motor baját kezdtem keresni, de semmit nem
> találtam. Aztán kiderült hogy egy bizonyos lejtős szakaszon kinyomott
> kuplunggal sem gyorsult fel az autó, ekkor szoruló kerékcsapágyra
> gyanakodtam...
Vagy erre, vagy fékre, vagy másra lehet gyanakodni, de ha ki van a kuplung
nyomva, az tutira nem kerékátmérő, főleg nem motor probléma.
> Ezeket az utakat napi szinten megtettem már két másik
> (gyengébb) autóval is, totál egyértelmű volt hogy valami nem jó.
> Mellesleg enyhén jobbra húzott az autó.
Én vmelyik jobboldali fékre gyanakodtam volna. Vagy egy jobb oldali
leeresztett kerékre. Pl ha elsőkerék meghajtásos a járgány, és a jobb első
kerék le van eresztve, akkor gurulva jobbra húz, gyorsításkor meg itt
nagyobb a vonóerő (kisebb a sugár azonos nyomaték mellett), ekkor meg
balra húz. Ha csak fék szorul, akkor mindig jobbra húz.
> Majd szereztem egy gyári méretű felnit, feltettem rá normál méretű téli
> gumikat, és a probléma megszűnt.
Csak még más is véletlenül akár, de változott.
Tudod ez kb olyan, mintha azt mondanád, hogy ha megváltoztatod a sebváltó
áttételét egy picit, akkor elromlik 40%-kal az autó fogyasztása. Ez
nonszensz, még akkor se fogyasztana ennyivel többet, ha nem a max
sebességfokozatban, hanem 1-gyel lejjebb hasznánád haladásra, pedig az már
elég durva. (Volt ilyen ismerősöm, akinek annyira szokatlan volt az 5-ödik
sebesség az új autóján a régi szoci autó után, hogy hónapokig nem is
használta. :-) )
> Itt nem a téli/nyári, acél/alu, meg a +40mm okozta 6.6% eltérésre fogom,
> mert ez kb. képtelenség. Az alufelniket akkor megpörgettettem a
> gumisnál, azok jók. Annak a guminak valami baja volt, de kidobtam, ezt
> nem tudjuk már meg.
Hát lehet, bár elég nehéz elképzelnem, hogy ha amúgy jól járt, nem rázott,
milyen túlfogyasztást okozhatott. Már csak azért is ciki, mert ha a gumi
okoz +40%-ot, akkor a többlethőnek is legalább a fele a gumiban kellett
volna, hogy disszipálódjon. Az meg akár meggyulladáshoz is vezethetett
volna. Fékeknél is megesik. Szerintem a 40% annyira durva, hogy nem lehet
valós. Ilyenkor meg szokott gyulladni valóban a hibás fék, futóműrész
közelében lévő gumi.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list